Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Voor de veranderlijke sterren waarnemer

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Voor de veranderlijke sterren waarnemer

De meesten zullen het wel elders al gehoord hebben (aavso-forum, mailinglist) maar voor de veranderlijke sterren waarnemers die het nog niet wisten:
    Ik kan op basis van de .txt file met waarnemingen die je via WebObs kan downloaden een overzicht van je waarnemingen maken. Een leuke is de onderstaande met het aantal waarnemingen van je meest bekeken sterren, en de helderheid van de laatste waarneming. In deze post heb ik de dag van de waarneming weggelaten, maar die kan ik natuurlijk mee vermelden. Mijn lijstje met meest populaire sterren:

starname last type number mag fainter
    Z UMA 2012-11 SRB 49 9.1 0
    S UMI 2012-10 M 43 12.4 0
    S UMA 2012-09 M 39 11.9 0
    SS CYG 2012-11 UGSS 39 9.8 1
    V UMI 2012-09 SRB 38 8.05 0
    EU DEL 2012-11 SRB 37 6.6 0
    R SCT 2012-11 RVA 37 6.3 0
    U DEL 2012-11 SRB 37 7.3 0
    R UMA 2012-09 M 35 12.1 1
    T UMI 2012-10 M 35 12.1 0
    UX ORI 2012-11 UXOR 35 11.8 0
    R LEO 2012-05 M 31 8.4 0
    SU CYG 2012-01 DCEP 31 7.2 0
    S SGE 2011-12 DCEP 30 6.1 0
    W LYR 2012-09 M 30 12.7 0
    R CAS 2012-11 M 29 11.7 0
    SS DRA 2012-09 SRB 29 12.1 0
    Z UMI 2012-09 RCB 28 14.5 1
    RY DRA 2012-10 SRB: 27 7.4 0
    EG AND 2012-10 ZAND 26 7.4 0

Wil je zelf ook een overzicht? Mail me dan je .txt file!
    To know our place in the cosmos you have to understand stars. To know the stars you must understand their variability. http://www.vvs.be/werkgroepen/werkgroep-veranderlijke-sterren

Mijn lijstje met sterren die ik minimaal 100 keer heb waargenomen:

Aantal Z UMI 315
    Aantal AG DRA 278
    Aantal SS CYG 251
    Aantal S UMI 232
    Aantal R CAM 223
    Aantal U UMI 199
    Aantal R DRA 197
    Aantal CH CYG 189
    Aantal T UMI 188
    Aantal GK PER 168
    Aantal S UMA 163
    Aantal T UMA 148
    Aantal TZ CYG 148
    Aantal W CAS 148
    Aantal R UMI 145
    Aantal R CYG 140
    Aantal U CYG 138
    Aantal RT CYG 137
    Aantal S CEP 134
    Aantal RS UMA 131
    Aantal T CEP 125
    Aantal V CYG 125
    Aantal S PER 124
    Aantal T CAS 121
    Aantal Z CYG 119
    Aantal R CRB 117
    Aantal U PER 115
    Aantal Y PER 115
    Aantal R UMA 114
    Aantal V CAS 112
    Aantal Z CAM 106
    Aantal RY CEP 100

Commentaar

"Aantal Z UMI 315"
      slik... wat een hoeveelheid! ik vermoed dat je alleen al met je eigen waarnemingen een mooie lichtcurve krijgt?!

Z Uma staat er niet bij? Die heeft ook een mooie curve!
      To know our place in the cosmos you have to understand stars. To know the stars you must understand their variability. http://www.vvs.be/werkgroepen/werkgroep-veranderlijke-sterren

Commentaar

Z UMa zal voorlopig wel niet in de top komen. Die heb ik in totaal pas 5x geschat! Om de één of andere reden nooit in mijn programma opgenomen ...
        Maar nu ik enkel met kleine kijkers waarneem zal dat aantal wel gaan toenemen. Hij is er uitermate geschikt voor!

Z UMi komt precies boven ons huis uit (behalve als hij op zijn laagst staat, en die kan ik als enige ster bijna altijd schatten. Behalve als hij in een diep minimum zit, zoals de laatste tijd.
        Maar ik sta ook te kijken van de hoeveelheid schattingen van deze ster. Waar een hobby al niet toe kan leiden (lijden? )

Commentaar

Aantallen kunnen mij niet zo boeien.
          Een mooie lichtkromme wel.

Z UMi kruipt weer uit het minimum.
          Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

OK dan :-)
            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: zumi.png views: 1 grootte: 59,2 KB id: 1056496
            Nog net iets te zwak, maar het gaat de goeie kant uit!

Commentaar

Op speciaal verzoek van Fabricius

Hierbij mijn bescheiden bijdrage vanaf januari 1999 aan de lichtcurve van Z UMi:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: z umi.JPG views: 1 grootte: 38,9 KB id: 1056498

Commentaar

Origineel geplaatst door Fabricius Bekijk bericht
                Aantallen kunnen mij niet zo boeien.
                Een mooie lichtkromme wel.
                Maar zonder aantallen heb je geen mooie lichtkromme. Eerst moet het veldwerk verricht worden!

En dat vind ik minstens zo leuk. Je ziet een ster in de loop van de maanden toch heen en weer stuiteren. Dat blijft voor mij nog boeiender dan een puntenwolk in een grafiek.
                Hoewel, als je zo het resultaat van bijna 14 jaar waarnemen ziet, dat heeft ook wel wat ...... Ik zou bijna weer naar een grote Dob gaan verlangen om net als een paar jaar geleden zo'n diep minimum zoveel mogelijk mee te pakken.

Commentaar

Mijn 20 meest visueel waargenomen sterren: (wel zonder curve :smile

SS CYG 206
                  R CRB 202
                  Z UMI 189
                  CH CYG 185
                  AG DRA 172
                  T CRB 158
                  S UMI 130
                  EM CYG 129
                  S UMA 127
                  R DRA 126
                  U UMI 123
                  T CEP 122
                  W LYR 122
                  Z AND 122
                  Z UMA 122
                  R UMA 120
                  V CRB 118
                  T UMI 117
                  S CRB 116
                  W CAS 116
                  http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

@Guus,

dat is een mooi lijstje sterren met heel veel waarnemingen. Hoeveel sterren zitten (of zaten) er ooit in je programma?

Ik heb een periode gehad dat ik meer dan verschillende 500 variabelen waarnam. Die kaarten staken in drie dikke kaften:smile:

Dat doe ik nu niet meer. Ik ga stilletjes terug beginnen met visueel waarnemen maar dan met een kleiner programma zodat ik alleen met mijn waarnemingen al een goede curve kan vullen.

Commentaar

@Huubke,

Er zitten van mij van 188 verschillende sterren gegevens in de AAVSO-database. Maar daar zitten ook novae en supernovae tussen, en sterren die me achteraf toch niet bevielen. Ik denk dat toen ik actief met mijn vorige grote Dob waarnam, dat ik ruim 100 sterren in mijn programma had zitten, ik vermoed zo'n 125 - 140.

Ik heb nog even gekeken hoeveel verschillende sterren ik de laatste 2 jaar met mijn 100 mm en 127 mm refractors heb geschat, en dat zijn er 97, waarvan 5 supernovae!
                      Hoewel er ook hier een aantal bijzitten die ik slechts 1x heb waargenomen (bijv. in LMi en Lac) is het wel de bedoeling dat ik ook die regelmatiger ga doen. Nu dus rond de 80, en ik probeer dat uit te breiden naar 100, maar niet meer. Het moet leuk blijven!

Commentaar

Het moet inderdaad leuk blijven! Ik was op het laatste zo op automatische piloot aan het waarnemen dat het niet meer leuk was. Daarom ga ik een kleiner programma samen stellen maar ik weet nog niet wat.

Ik heb momenteel alleen nog een C11 die ik gebruik voor fotometrie. Ofwel gebruik ik die op de nachten dat er te weinig tijd is om fotometrie te doen en de lange heldere nachten doe ik dan fotometrie. Maar dat is dan weer zonde om dan niks te doen. Dus denk ik aan een tweede telescoop maar iets kleiner dan.

Misschien ben ik gewoon het beste af met het basisprogramma van de werkgroep van de VVS. Dat zijn een 100-tal variabelen waarvan de grootste hoop met een telescoop van 12 - 15 cm kunnen waargenomen worden.

Rest dan nog de vraag welke telescoop? Ik ben de newtons en dobson's beu dus het zal wellicht een refractor worden. Een SCT is uitgesloten wegens het te kleine beeldveld.

Jullie mening is altijd welkom.

Commentaar

Origineel geplaatst door Huubke Bekijk bericht
                          Rest dan nog de vraag welke telescoop? Ik ben de newtons en dobson's beu dus het zal wellicht een refractor worden. Een SCT is uitgesloten wegens het te kleine beeldveld.

Jullie mening is altijd welkom.
                          Zo'n vraag is vragen om moeilijkheden! Ik ben helemaal over van een Newton naar een refractor, en ik wil absoluut niet meer terug. Maar daarmee behoor ik wel tot een absolute minderheidsgroepering hier op het forum.

De voordelen ik belangrijk vind voor het veranderlijke sterren werk: een refractor is gelijk op temperatuur, hij hoeft nooit gecollimeerd te worden, de sterren worden scherper afgebeeld over het gehele beeldveld, er is nauwelijks tot geen verloop van grensmagnitude richting de rand van het beeldveld, als je het statief met een statiefverlenging uitrust is het bezwaar van een te lage inkijkpositie ook verdwenen.

Het blijkt dat ik zeker 60 tot 75% van de schattingen die ik eerst deed nog steeds kan doen (10 en 12,7 cm refractor t.o.v. 36,8 cm Dobson). Enkel de hele zwakke jongens laat ik nu links liggen.
                          (ik heb wel ED-refractors met weinig tot geen kleurfout)

Commentaar

Origineel geplaatst door GuusGilein Bekijk bericht
                            Zo'n vraag is vragen om moeilijkheden!
                            Het blijkt dat ik zeker 60 tot 75% van de schattingen die ik eerst deed nog steeds kan doen (10 en 12,7 cm refractor t.o.v. 36,8 cm Dobson). Enkel de hele zwakke jongens laat ik nu links liggen.
                            (ik heb wel ED-refractors met weinig tot geen kleurfout)
                            :smile:

In het basisprogramma van de VVS zitten niet zoveel sterren die heel zwak worden en die kan ik wel laten vallen. Ik denk als ik een programma heb met 50 sterren dat ik wel genoeg heb te doen. Ik ben ook niet meer die gedreven waarnemer als vroeger die iedere heldere moment zat waar te nemen.

Dit lijkt me wel iets.

Commentaar

Origineel geplaatst door Huubke Bekijk bericht
                              Dit lijkt me wel iets.
                              Ziet er een zeer mooi ding uit. Ik twijfel ook aan een AZ4 om mijn minder goede AZ3 te vervangen. Alleen is dus de vraag of je bij redelijke vergroting nog handig kan volgen (fijnregeling?).

Commentaar

Werken...
                              X