Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Arcturus, avond- Ún ochtendster

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Arcturus, avond- Ún ochtendster

Eind oktober heeft de zon dezelfde rechte klimming als de heldere ster Arcturus in Bo÷tes. Aangezien Arcturus dan een 30░ hogere declinatie dan de zon is, zal zijn dagboog ook langer zijn. Daardoor kun je een korte tijd (vanaf begin oktober) voor en een korte tijd na (tot eind november) de equatoriale conjunctie Arcturus zowel kort na zonsondergang als kort voor zonsopgang zien. Helaas hebben de meteorologische omstandigheden zich de laatste tijd niet erg co÷peratief opgesteld maar gisteravond lukte het me gemakkelijk om Arcturus in de avondschemering te zien.

Er zijn niet zoveel heldere sterren waarbij dit mogelijk is. Wellicht is Altair in Aquila de enige andere heldere ster waarbij dit mogelijk is (in december-januari, equatoriale conjunctie met de zon ongeveer midden januari). Andere sterren zijn dan ofwel te zwak of indien helder genoeg te dicht bij de zon door de lagere declinatie of hebben een te hoge declinatie zodat de bijzonderheid er van af is. Capella is circumpolair in onze streken en Wega eveneens ten noorden van Midden Nederland. Wellicht dat voor deze sterren in zuidelijke streken de tijdelijke avond- Ún ochtenzichtbaarheid een stuk interessanter is.

Deze waarneming is misschien wel niet erg bijzonder te noemen, maar het observeren van het verschuiven van de sterrenhemel met de seizoenen is iets waaraan ik veel plezier kan beleven. Als je zoiets als dit jarenlang doet, helpt het je ook als ‘geheugensteun’ voor perioden in je verleden. Zo heb ik bij deze Arcturus observatie zeer sterk de herinnering van mijn verblijf in een tentje op een camping in Brighton, Engeland in oktober en november 2000, toen het geloof ik de slechtste en natste herfst was sinds de weerkundige metingen waren begonnen zo’n twee eeuwen daarvoor. Af en toe was het wel redelijk helder zo blijkt.
    Last bewerkt door EdwardB; 23-11-12, 19:34.
    Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

HÚ, dat heb ik ook gezien vorig weekend tijdens mijn waarneemnacht! Toen ik de CGEM aan het alignen was, kon dat nog op Arcturus in het westen want helder en dicht tegen horizon (heeft de CGEM graag...) en toen ik opruimde rond 4AM zag ik de staart van Ursa Major terug naar Arcturus wijzen, in het oosten!
    Had er niet bij stilgestaan, maar inderdaad dat maak je niet vaak mee. Leuk!
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Werken...
    X