Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

En weer een interessante komeet voor 2013!! : 2012 F6 Lemmon

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

En weer een interessante komeet voor 2013!! : 2012 F6 Lemmon

Een komeet welk ontdekt is op 23 maart blijkt veel helderder dan verwacht en zal in maart pieken rond mag 3! Rond 3e week van maart moet hij in de avonduren te zien zijn en vanaf begin april komt hij al wat hoger onder het sterrenbeeld pegasus.
    Op hetzelfde moment is L4 Panstarrs zichtbaar maar wel stuk helderder! Helaas staan ze niet echt dicht bij elkaar..

http://www.aerith.net/comet/catalog/2012F6/2012F6.html

Dit belooft het beste kometenjaar te worden sinds 1997 (Hale-Bopp)!
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Origineel geplaatst door Fabricius Bekijk bericht
      Dit belooft het beste kometenjaar te worden sinds 1997 (Hale-Bopp)!
      je zou het bijna denken... nog eens rap gesimuleerd, en dan kom je tot zoiets als je ook echt kijkt naar de haalbaarheid in onze kijkers ('t blijft verwachte voorspellingen hé):

- c/2011 L4 Panstarrs vooral 's avonds midden maart ( 3 ? )
      - c/2012 F6 Lemmon vooral 's ochtends begin mei ( 6 ? )
      - c/2012 T5 Bressi misschien ook vooral 's ochtends midden maart ( 6 ? )
      - c/2012 S1 Ison vooral 's ochtends midden nov ( 5 ? )
      - en met ook huidig komeetje c/2012 K5 Linear die hoog rond nieuwjaar 8 haalt.

't ziet er de moeite uit.
      Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

De magnituden zijn nogal voorzichtig berekend, maar dat voorkomt teleurstellingen.

Commentaar

Ik dacht dat die van november in de min zou komen (als die de zon overleeft)?
          Dubbelster-"astronoom" met een klassieke inslag | o.a. Skylux 70/700

Commentaar

Origineel geplaatst door Fabricius Bekijk bericht
            De magnituden zijn nogal voorzichtig berekend, maar dat voorkomt teleurstellingen.
            Ja, ik pak het altijd liever voorzichtig. Een komeet laag aan de nog veel te blauwe horizon dicht bij de zon is geen pretje om te vinden of er iets van te zien, en zeker niet een staart. Ze kunnen wel mooi zijn als het wel al iets donkerder is en nog redelijk boven de horizon staan, dan zijn ze meestal +4, +5. De komeet C/2006 P1 McNaught was ooit een grote uitzondering, maar deze was zelfs 's middags op een helder blauwe lucht te zien (ik alleszins niet, ik heb deze komeet zelfs helemaal gemist ).
            Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Ik dacht dat die van november in de min zou komen (als die de zon overleeft)?
              Ik dacht inderdaad dat er 1 of 2 volgend jaar in de min zouden komen (weet niet meer welke)
              Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Commentaar

Origineel geplaatst door Koemf Bekijk bericht
                Ik dacht inderdaad dat er 1 of 2 volgend jaar in de min zouden komen (weet niet meer welke)
                C/2011 L4 PANSTARRS en C/2012 S1 ISON.
                Wat een prozaïsche namen trouwens. Toen kometen nog niet aan de lopende band werden ontdekt kon je nog wegdromen bij namen als Ikeya-Seki of Honda-Mrkos-Pajdusakova.

Commentaar

Deze komeet is nu helderder geworden zo'n +7 en staat in het Zuiderkruis, dus hier in NL helaas niet te zien.
                  Op 5 feb staat hij vlakbij de zuidpool.
                  Maar ik ga zaterdag naar Zuid Afrika en dan ga ik m zeker opzoeken en fotograferen.

@Nikao: jij gaat toch naar Tanzania ? Daar kun je hem ook zien !
                  My eyes are the best optical devices provided. Others:
                  GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Commentaar

Deze komeet kan nog wel eens een spektakel gaan opleveren; moet je dit al zien, met die verschillende streamers! http://www.astronomie.be/erik.bryssi..._20130129.html

Commentaar

ison belooft op een gegeven moment zelfs circumpolair te worden!
                      de komeet klimt van hercules naar ursa minor!
                      Skywatcher 150p Eq6 pro, sony slt a35.

Commentaar

Siom, hij komt zelfs langs de poolster..! Eerst maar lemmon en panstarrs afwachten, gaat sowieso een leuk jaar worden.

Commentaar

Panstarss lijkt niet aan de verwachtingen te voldoen volgens een artikel op de site van S&T.
                          http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Volgens deze voorspellingen -die bijgewerkt zijn tot vorige week - gaat Panstarrs over een maand magnitude 2,6 halen en Lemmon twee maanden later magnitude 3. En ISON? Dat wordt de grote verrassing.
                            Last bewerkt door Fabricius; 16-02-13, 11:08.

Commentaar

Lemmon begint toch best wel een leuk komeetje te worden!

http://spaceweather.com/gallery/indi...pload_id=76576

http://martinmobberley.co.uk/images/...130220_mpm.jpg

Commentaar

Werken...
                              X