Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ik ontdek een planeto´de!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ik ontdek een planeto´de!

OK, ze bleek uiteindelijk al eens door anderen gezien te zijn, maar ik ontdek ze toch ook bij toeval, ... :-)

Gisteren om 23:59 UT was het weer zover: ik zie een ster die niet op mijn kaart staat! Ik was net klaar met het schatten van de (overigens erg interessante!) veranderlijke ster SS Gem (vlakbij M35) en wil beginnen aan BU Gem die vlakbij staat, als ik een nieuw sterretje opmerk. Ik noteer de positie op de kaart en schat hem op mag. 7,5.

Deze keer geen vergeten ster op de kaart, geen nova, maar dus een planeto´de:
    (1) Ceres 06 08 42.6 +23 32 25 7.5

Mijn helderheidsschatting zat er alvast mooi op. En voor iedereen die deze nog niet had gezien: hij is vlakbij M35 te vinden in een kleine verrekijker!
    To know our place in the cosmos you have to understand stars. To know the stars you must understand their variability. http://www.vvs.be/werkgroepen/werkgroep-veranderlijke-sterren

Wat een geweldige ontdekking van een secure waarnemer.
    Erg leuk.
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Een dwergplaneet zelfs!
      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Moet spannend zijn als je zo'n 'sterretje' tegenkomt dat niet op de kaart staat! Je weet nooit... Ooit zal het wel eens lukken, daar ben ik zeker van.
        Maar deze keer slechts 212 jaar te laat .
        Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Tja, dat heb je wel eens als je systematisch met de hobby bezig bent.
          Altijd weer spannend.
          "I'm gonna have to science the shýt out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Commentaar

...dan ben je nog eentje vergeten . 43 Ariadne beweegt nu ook (mag. 11) langs M35. 'k Was al van plan om 't eens op te zoeken, maar nog geen helder moment gehad...Het kan nog de komende dagen, hou 't in de gaten...
            Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Origineel geplaatst door coldfieldboundary Bekijk bericht
              ...dan ben je nog eentje vergeten . 43 Ariadne beweegt nu ook (mag. 11) langs M35. 'k Was al van plan om 't eens op te zoeken, maar nog geen helder moment gehad...Het kan nog de komende dagen, hou 't in de gaten...
              Achteraf ook gezien! Jammer, maar hij was toch te zwak voor de 20x80.
              To know our place in the cosmos you have to understand stars. To know the stars you must understand their variability. http://www.vvs.be/werkgroepen/werkgroep-veranderlijke-sterren

Commentaar

Leuk, ik heb hem precies een week geleden voor het eerst opgezocht.
                Misschien ontdek je nog zo'n planeto´de in Taurus, vlakbij 111 Tau .
                Messiers: 80 ... NGC's: 224 ... IC's: 4 ... Kometen: 12 ... Nova's: 1 ... Supernova's: 2 ... Blazars: 2 ... Planeto´den 1 t/m 100: 92 ... Planeto´den totaal: 201

Commentaar

Bij 111 Tau? Welke dan?

Commentaar

Als Stellarium zich niet vergist: Vesta.
                    Messiers: 80 ... NGC's: 224 ... IC's: 4 ... Kometen: 12 ... Nova's: 1 ... Supernova's: 2 ... Blazars: 2 ... Planeto´den 1 t/m 100: 92 ... Planeto´den totaal: 201

Commentaar

Wat leuk! Hoewel ik ab-so-luut geen waarnemer ben, heeft John Baars van sterrenwacht Rijswijk mij de schoonheid van deze tak van sport duidelijk weten te maken. Volgens mij sta je dan met hartkloppingen te springen achter de kijker - of zie ik dat verkeerd?
                      "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
                      Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

De eerste keer zeker! Computer aan en allerlei zaken opzoeken en uitsluiten. De nieuwe ster was toen een andere veranderlijke die niet op mijn kaart stond, en net op het maximum zat.
                        De tweede keer ook nog wel, zeker toen ik kon uitsluiten dat het die keer geen andere veranderlijke was. Uiteindelijk was het gewoon een ster die ze letterlijk vergeten waren op de kaart.
                        Deze keer was ik te moe om te veel na te denken. Positie ingetekend en pas de volgende dag opgezocht. Maar spannend blijft het :-)

Commentaar

@joezerneem
                          Excuses. Het had een verrassing moeten blijven, natuurlijk
                          Ik had in Cartes du Ciel niks bijzonders gevonden in de buurt van 111 Tau, maar na wat puzzelen kwam de oorzaak aan het licht.
                          Oud planeto´denbestand door broken link.
                          Misschien worstelen anderen met hetzelfde probleem.
                          Dit is de oplossing.

Commentaar

Haha, geeft niets hoor, Fabricius.
                            Het heeft in elk geval zijn nut bewezen, want je hebt nu toch een probleem met Cartes du Ciel ontdekt en opgelost .

Commentaar

Werken...
                            X