Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat verbetert je waarnemingsvermogen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat verbetert je waarnemingsvermogen?

Naar aanleiding van een linkje van Freek vraag ik me af:

Wat kun je het best eten of drinken om goed te kunnen waarnemen in het donker? Zijn er bepaalde stoffen die het gezichtvermogen direct beinvloeden? Het is een feit dat roken en alhohol je donkeradaptatie vertraagd of helemaal onmogelijk maakt. Maar is er ook iets waardoor je beter ziet in het donker?

Worteltjes?
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Hoi,

een te kort aan Vitamine A (worteltjes dus) is niet goed voor de ogen maar dan moet het al heel groot tekort zijn (tijdens hongersnood enz). Omgekeerd werkt blijkbaar niet zoals hieronder staat.

A common urban legend is that carrots aid a human being's night vision. It is believed that disinformation introduced in 1940 by John "Cat's Eyes" Cunningham during the Battle of Britain was an attempt to cover up the discovery and use of radar technologies. It reinforced existing German folklore and helped to encourage children to eat the vegetable. Lack of Vitamin A can, however, cause poor vision and can be restored by adding Vitamin A back into the diet.
    Worteltjes dus alvast niet
    The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool (Richard Feynman).

Commentaar

Voor zover ik weet is Vitamine A essentieel voor het gezichtsvermogen

Commentaar

Re: Wat verbetert je waarnemingsvermogen?

In de laatste Sky & Telescope is een interessant artikel gewijd aan dit onderwerp.

Met vriendelijke groet,

Maurice
        Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
          Voor zover ik weet is Vitamine A essentieel voor het gezichtsvermogen
          Ja, maar vitamine A zit niet alleen in worteltjes,het zit ook in lever.
          Greetzzzzz Daantjuh
          Dobson Skywatcher 200/1200
          Skylux 70/700

Commentaar

Ik heb wel eesn mensen gezien die speed hadden gebruikt en die pupillen stonden wijd open, of het helpt weet ik nutuurlijk niet 8)
            Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Hier ook wat info over goed waarnemen:

http://www.sterrenkunde.nl/deepsky/technieken-wn.htm
              30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Vitamine A is goed voor je ogen. Ik geloof dat het 'gezichtspurper' ervan gemaakt wordt. Deze stof wordt, als je je in het donker begeeft, na een bepaalde tijd aangemaakt om je ogen nog lichtgevoeliger te maken.
                Verder zou ik zeggen:

-Je moet een 'bodem' hebben maar geen grote maaltijd die zwaar op de maag ligt.
                -Genoeg suikers. tijdens het waarnemen aanvullen
                -Voldoende zuurstof. Te weinig hiervan merk je snel als je zeer geconcentreerd iets probeerd te zien en je je adem in gaat houden.
                -Mischien iets om je warm te houden, soep oid.

Koffie schijnt toch niet zo best te zijn voor je zicht.

Commentaar

EVen wat losse tips die ik her en der heb opgvangen:

Niet teveel koffie drinken,
                  Pepermunt om wakker te blijven na 1 uur 's nachts
                  liefst geen alcohol (vermindert het gezichtsvermogen aanzienlijk)
                  Zuurstof (goed kunnen ademen en niet te verkrampt achter de kijker zitten).
                  En leest het artikel in de Sky & Telescope van december 2006.
                  Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Durft iemand dat artikel uit Sky&Telescope even te scannen en hier te posten zodat wij (niet abonnees) het kunnen lezen ? Ik begin nu toch wel nieuwsgierig te worden wat daar in staat.

Commentaar

Helaas, dat kunnen we niet toestaan! Degenen die het gelezen hebben kunnen hier wel discussieren over wat ze ervan meegekregen hebben.
                      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Helaas, dat kunnen we niet toestaan!
                        Is u van de Sky&Telescope soms ?

Commentaar

Nee hoor Maar even voor de duidelijkheid: Het reproduceren van materiaal waar copyright op rust is natuurlijk onwettig, en dit forum is net iets te groot om het maar te laten lopen. Als mensen willen praten over artikelen uit tijdschriften mag dat natuurlijk gewoon, maar reproductie ervan kan niet.
                          The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                            EVen wat losse tips die ik her en der heb opgvangen:

Niet teveel koffie drinken,
                            Pepermunt om wakker te blijven na 1 uur 's nachts
                            liefst geen alcohol (vermindert het gezichtsvermogen aanzienlijk)
                            Zuurstof (goed kunnen ademen en niet te verkrampt achter de kijker zitten).
                            En leest het artikel in de Sky & Telescope van december 2006.
                            Een goede zonnefilter gebruiken als je naar de zon kijkt helpt ook
                            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Oke wie wil het artikel even pm-en naar mij?

Origineel geplaatst door m15
                              Ik heb wel eesn mensen gezien die speed hadden gebruikt en die pupillen stonden wijd open, of het helpt weet ik nutuurlijk niet 8)
                              Daar maak je wel een goed punt eigenlijk, maar of je nog rustig en ontspannen door je occulair kan kijken is een tweede
                              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Werken...
                              X