Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

simultaan waarnemen.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

simultaan waarnemen.

Wat is nou leuker waarnemen dan waarnemen met meerderen?
    Het trekt nu even dicht dus even een verslagje van de overgang van Io .
    We hebben niet altijd de tijd en zin om de spullen op te pakken en naar een waarneemplek te rijden , zeker ik niet omdat alles opgesteld staat in mijn sterrenwacht.
    De oplossing is dan gewoon bellen met Hemelbestormer en de telefoon op luidspreker zetten.:idea:
    Hij zit thuis op zijn dakterras en ik in mijn hok.
    samen genoten van de overgang en het detail op jupiter.seeing is niet verkeerd in de Residentie dus we konden prima onze telescopen vergelijken.
    De heldere witte pit van Io was zeer goed te zien hoe hij verschoof tot aan de rand van de planeetbol.
    Ik had dit nog nooit waargenomen triest eigenlijk als je nagaat hoeveel telescopen ik al versleten heb.
    Ook Uranus voor het eerst gezien als een blauw schijfje ,
    M103 , en diverse ngc's samen de revue laten passeren
    Zeer vermakelijk dat waarnemen wanneer je weet dat fotograferen geen optie is.
    wellicht trekt het zo nog open.
    Frans
    Scopes : Takahashi FSQ106ED , Celestron C11 , Mount : Losmandy G11 Gemini 1
    Camera's : SXVR H35 , ZWO ASI 174 MMC , Bino's : Vixen 6.5 X 42 ED , BA8 15 X 70

Leuk gedaan zo samen kijken!:idea:

Commentaar

Hier in Zoetermeer trekken wolkjes over - helaas. Met skype of whatsap kunnen we ook met een groep waarnemen?
      "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
      Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Frans, meen je nou dat je in 15 jaar tijd waarnemen nog nooit een schaduw/maanovergang op Jupiter hebt waargenomen? Eens moet de 1e keer zijn.

Erik, de hoeveelheid wolkjes viel toch wel mee? Tijdens de overgang geen last van gehad. Of heb jij brombeertje ( naast je wonen?

Vanavond ook genoten van de Io-overgang.

Net alles weer opgeruimd. De seeing was aan het eind van de waarneemavond top met zeer veel details zichtbaar op Jupiter.

Ander hoogtepunt van vanavond was de maan door de telescoop bekijken met mijn dochtertje. Als de maan op is, ziet zij hem vaak zelfs eerder dan ik en roept ze enthousiast: "Kijk, de maan!". En als ze dat zegt wanneer ze in haar kinderzitje in de auto zit en we rijden een paar gebouwen langs, waarna de maan opnieuw verschijnt, roept ze: "Hé, en nog een maan!". Vanavond stelde ik dus voor om de maan "van dichtbij" te bekijken. Ik stelde een 8 cm refractor op fotostatief op ooghoogte voor haar op en na een paar keer proberen door het oculair te kijken (leg dat maar eens uit aan een kind van 2, vooral het "kijken doe je met je ogen en niet me je handen" aspect...), had ze het door en was ze niet meer weg te slaan bij het oculair: "Hééé, dat is een hele grote maan... mooooiiii!".
        Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

De Io overgang vond achter de eerste verdieping van de woning van mijn buren plaats. Lachen, boer, kiespijn enzo. De kasverlichting is godzijdank niet in bedrijf. Uitwijken naar mijn schoonmoeder of ouders in respectievelijk Ugchelen en Arnhem: Daar spelen de aangrenzende eikenbomen mij parten. Dus 6 liter diesel om heen en weer naar Melissant te gaan is de enige optie.
          "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
          Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

[QUOTE=Maurice Toet;530953]Frans, meen je nou dat je in 15 jaar tijd waarnemen nog nooit een schaduw/maanovergang op Jupiter hebt waargenomen? QUOTE]

tsja is zeg ook triest ....
            Scopes : Takahashi FSQ106ED , Celestron C11 , Mount : Losmandy G11 Gemini 1
            Camera's : SXVR H35 , ZWO ASI 174 MMC , Bino's : Vixen 6.5 X 42 ED , BA8 15 X 70

Commentaar

Helemaal mee eens, Frans.
              Zo krijgt een solitaire hobby een sociaal tintje.

De seeing was zondag nacht beter dan de woensdag er voor.

De Io overgang was geweldig, witte stip en zwarte schaduw op de donkere band.
              Ik zag ze als schijfjes.
              De seeing was bij vlagen erg goed, hoewel de 8mm in de C11 wat overvraagd was.
              Het beste beeld had ik in de 11 mm. (V=255)

Tijdens het simultaan waarnemen hebben we ook wat sterrenhopen gepakt.
              De winnaar was de M37, Dat lijkt wel een open bolhoop.

De sigaar (M82) gaf zelfs wat contrast.
              Significante lichtwinst t.o.v. mijn vorige C9,25.
              Tubes: Celestron C11-Edge HD, Vixen 130ED f/6,7 doublet Apo, Myauchi binocular 20x77 semi Apo, Mounts: and AZ-EQ6 goto and iOptron iEQ45Pro goto.

Commentaar

@Maurice, ja ik herken dat ook, hier een dochter, net drie geworden, net zo!

Commentaar

Werken...
                X