Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Collimeren

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Collimeren

Hallo,

Ik probeer voor het eerst mijn telescoop te collimeren en heb daarvoor zo'n handig apparaatje gekocht dat d.m.v. een laser het collimeren een stukje simpeler maakt. Nu wordt er in de handleiding uitgelegd dat ik gebruik moet maken van een kleine cirkel die op de hoofdspiegel zou horen te staan, alleen mijn hoofdspiegel heeft dat cirkeltje niet!

* Is er een manier om ondanks het missen van dit cirkeltje toch te collimeren (met de collimator)?

* Is er een manier om zelf een cirkeltje op de hoofdspiegel te maken? Is dit verstandig en hoe is dit veilig te doen?

In de documentatie van de collimator staat wel het n en ander over wat knip en plakwerk dat ik zelf zou kunnen doen, maar dit lijkt me best risicovol voor de hoofdspiegel en daarnaast lijkt het me niet zo verstandig om zelf met een stift op mijn hoofdspiegel te gaan kliederen, heeft dit k niet nadelige gevolgen voor het vormen van een goed beeld?

Bij voorbaat dank,

R.J.
    Skywatcher Esprit 100ED - Vixen VC200L - Skywatcher EQ6R-PRO - ZWO ASI1600MM PRO - ZWO ASI120MM

Origineel geplaatst door PietPaulusma Bekijk bericht
    Hallo,

Ik probeer voor het eerst mijn telescoop te collimeren en heb daarvoor zo'n handig apparaatje gekocht dat d.m.v. een laser het collimeren een stukje simpeler maakt. Nu wordt er in de handleiding uitgelegd dat ik gebruik moet maken van een kleine cirkel die op de hoofdspiegel zou horen te staan, alleen mijn hoofdspiegel heeft dat cirkeltje niet!

* Is er een manier om ondanks het missen van dit cirkeltje toch te collimeren (met de collimator)?
    Niet met een lasercollimator, neen.

* Is er een manier om zelf een cirkeltje op de hoofdspiegel te maken? Is dit verstandig en hoe is dit veilig te doen?
    Geen probleem.

Zie

http://www.astroforum.nl/showthread....resser-Galaxia

Je hoeft helemaal niets op de spiegel te markeren. Je mag het trouwens onder geen beding doen als je een lasercollimator hebt, want dan moet het schijfje binnen het ringetje spiegelend zijn!
    Last bewerkt door sixela; 13-11-12, 09:09.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht

Je hoeft helemaal niets op de spiegel te markeren. Je mag het trouwens onder geen beding doen als je een lasercollimator hebt, want dan moet het schijfje binnen het ringetje spiegelend zijn!
      Hetgene dat in de beschrijving van de collimator staat is dat je met een rond stuk karton, die de diameter van de spiegel heeft, deze moet uitlijnen op de spiegel en dan een cirkeltje in het middel van het kartom moet wegknippen . Vervolgens kan je met een stift de buitendiamter van het cirkeltje op je spiegel zetten en heb je dus niet een stip, maar een cirkel met een "open" binnenkant.

Het punt is dat mij dit nogal een gepriegel lijkt en best onnauwkeurig. Via de thread hierboven vond ik een leverancier van dergelijke "centreercirkels" maar dat is een amerikaans bedrijf. Is er iemand die misschien een internetbedrijfje of winkel weet dat iets meer in de buurt zit?
      Skywatcher Esprit 100ED - Vixen VC200L - Skywatcher EQ6R-PRO - ZWO ASI1600MM PRO - ZWO ASI120MM

Commentaar

Origineel geplaatst door PietPaulusma Bekijk bericht
        Is er iemand die misschien een internetbedrijfje of winkel weet dat iets meer in de buurt zit?
        Of de juiste naam/term van het cirkeltje op de hoofdspiegel zodat ik zelf iets meer kan zoeken hiernaar?

Commentaar

Een verstevigingsringetje voor het gat dat je ponst in papier dat in een ordner moet kan je bij de kantoorboekhandel kopen. Ik kon ze alleen als doorzichtige plastic ringetjes vinden, dus ik heb er zelf 1 gemaakt door een gat te ponsen in een sticker, en dat uit te knippen.

Ik geloof niet dat je in Nederland zo'n mal kan kopen. Ze zijn erg makkelijk zelf te maken, en ik denk dat de meeste mensen dat ook doen, gezien de spreekwoordelijke Nederlandse zuinigheid.
          What where the skies like when you were young?

Commentaar

Okey ja, zo'n ringetje maken/ergens vinden moet geen probleem zijn. Maar wat is een veilige en goede manier om hem te centreren n vast te plakken op de spiegel?

Commentaar

Sixela heeft in de gelinkte post hierboven aangegeven hoe het veilig kan.
              What where the skies like when you were young?

Commentaar

Mijn spiegel kwam ook zonder centrummarkering terug na hercoating bij OO. Ik heb op Ebay zo'n ouderwets stickervel met plakletters gekocht en de hoofdletter O gebruikt. In vele kleuren en lettergroottes.

Commentaar

Maar wat is een veilige en goede manier om hem te centreren n vast te plakken op de spiegel?
                  Zie http://members.ziggo.nl/jhm.vangaste...onomy/stip.htm
                  http://www.janvangastel.nl/Astronomy/

Commentaar

Je kunt een paard twee keer te water leiden maar je kunt hem niet doen drinken...

De 'spotting templates' zijn trouwens iets dichter bij huis inderdaad wel te vinden, maar iets bij Jim Fly bestellen en het thuis krijgen duurt een week of zo (hij flikkert het meestal in een buis met de gewone post en het bedrag is te klein voor BTW en invoerrechten).

Hier krijg je alles wat je nodig hebt n nog eens een uitstekende Cheshire:

http://www.365astronomy.com/farpoint...ue-p-2162.html
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Bedankt voor de hulp en tips, ik ga er nog wel even mee stoeien

Groeten R.J.

Commentaar

Werken...
                      X