Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Voor de verrekijker-liefhebbers

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Huubke
    antwoordde :
    En voor de amateurs met grotere kijkers zijn er de cv's. Ook interessant maar dat moet je volhouden als je ooit succes wil hebben

Laat een reactie achter ::

• patrickduis
    antwoordde :
    Zeer interessant.

• John Baars
    antwoordde :
    Daar moet ik toch eens beter op gaan letten. Had ik me al eerder voorgenomen, maar is er niet echt van gekomen. Blijkbaar gaat er toch een hoop fraais aan mij voorbij, terwijl ik er met mijn neus bovenop sta.

• Fabricius
    antwoordde :
    Dat zijn wel erg veel sterren in één keer. Die T Tau-sterren van de Universiteit van Exeter zijn volgens mij geschikter voor een telescoop dan voor een verrekijker.
    Zelf kijk ik graag met een binoculair naar de volgende objecten van de AAVSO-lijst:

UU Aur (lekker rood)
    Rho Cas (gaat misschien ooit spannende dingen doen, in donkere nachten met het blote oog te zien)
    Mu Cep (heet dus niet Miu Cep)
    Omi Cet, oftewel Mira
    RS Cnc
    X Cnc
    R CrB
    Y CVn = La Superba, lekker rood
    RS Cyg, ook al zo'n rode rakker, hier op dit astroforum vaak meegefotografeerd met NGC 6888
    W Cyg
    g Her
    W Ori
    R Sct

En het is wel vreemd dat Chi Cygni niet op de lijst staat. Een prachtig gezicht als hij in het maximum is in een dichtbevolkt deel van de melkweg.

• bbill77
    started a topic Voor de verrekijker-liefhebbers

Voor de verrekijker-liefhebbers

een tip voor de verrekijker-lefhebbers:

http://www.vvs.be/werkgroepen/werkgr...er-liefhebbers

Bijna iedereen heeft wel een verrekijker. Heerlijk om de Melkweg mee te verkennen en te zoeken naar asterismen, sterrenhoopjes, nevels, ..., liefst op een donkere plek bij Nieuwe Maan. Voor wie eens iets anders wil of zich afvraagt of je ook bij storend maanlicht of de tuinverlichting van de buren iets kan zien, is er nu het AAVSO Binocular Programme. In het programma staan 153 heldere veranderlijke sterren, tussen magnitiude 3 en 9,5. Dat maakt het ideale verrekijker-objecten en daarom heeft de AAVSO ook haar kaartjes-maker (de VSP) aangepast om bino-kaarten te maken.

Kijk eens in het lijstje op de site van de AAVSO en kies enkele sterren uit om af en toe te bekijken en te schatten. De wintersterrenbeelden komen er aan, dus BU Gem en TV Gem, vlakbij M35 zijn een goede keuze. In Orion kan je W, BL en BQ kiezen. Of zoek eens SU Per, vlakbij de dubbele sterrenhoop.

Met verrekijker-veranderlijken verruim je je waarneemmogelijkheden, is een "het is toch Volle Maan en koud"-dipje beter te vermijden en help je de wetenschap een klein beetje vooruit. En het is nog leuk (en verslavend) ook!

Wie meer info wenst of hulp nodig heeft over het waarnemen en rapporteren van veranderlijken kan steeds contact opnemen.

Succes en laat weten wat je ziet!

PS: en ook voor wie geen verrekijker heeft, zijn er momenteel interessante oproepen. In deze van iemand van de Universiteit van Exeter wordt gevraagd drie sterren te bekijken in het kader van een studie van jonge sterren. "As far as observations go, almost anything is useful." Gewoon doen?!
Werken...
X