Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beginners vragen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beginners vragen

Hallo forumleden,
    Gisteren heb ik mijn aller eerste mini telescoopje gekocht.
    http://www.discovery-planet.nl/ruimt...lescoop-76-350
    Het is niet veel ik weet het maar het is om te proberen, in januari wil ik een echte gaan kopen als het bevalt.
    Nou was er gisteren echt helemaal niets te zien door de wolken en het regende ook nog eens dus tot mijn teleurstelling kon ik mijn nieuwe aanwinst niet meteen testen.
    Ik wilde nu net even de lucht in kijken gewoon naar de wolken omdat ik zag dat het een klein beetje aan het opklaren was.
    Tot mijn verbazing kreeg ik helemaal niets te zien door mij kijker.
    Het lijkt mij dat ik gewoon overdag naar de wolken kan kijken, maar het enige wat ik kon zien was een blauwe waas, helemaal geen scherpte.
    Misschien doe ik iets fout of verwacht ik er teveel van maar ik kreeg echt helemaal niets in beeld.
    Is dit normaal?
    Op youtube heb ik filmpjes gezien van mensen die gewoon overdag naar de boom toppen kijken door hun telescoop maar ook dan krijg ik helemaal niets in beeld.
    Ik weet dat ik mijn naam erg veel eer aan doe op deze manier maar dit is echt de eerste keer dat ik een telescoop aan raak, vandaar... :P
    Hopelijk kan iemand mij helpen.

Groeten,
    Noob

Met welke vergroting heb je gekeken (met welk oculair)?

Je moet ook scherpstellen op het object. Ben je zeker dat je naar de bomen aan het kijken was en niet toch nog naar de lucht?
    http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Hallo starnoob, welkom op het forum.

Laten we dan maar helemaal bij het allereerste begin begin beginnen, je hebt toch wel scherpgesteld?

Nu is het overigens zo dat je vrij lastig kan scherpstellen op wolken. Een huis of zo is veel makkelijker.
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Ik heb met zowel het 20mm als het 6mm oculair met en zonder barlow lens gekeken.
        En ik heb ook proberen scherp te stellen dmv het wieltje te draaien maar ik zag totaal geen verschil in het beeld.

Misschien keek in inderdaad naar de lucht in plaats van naar de bomen, maar zou ik dan alleen maar een licht blauwe vlek te zien krijgen als ik naar de lucht kijk?
        Ik bedoel als ik gewoon omhoog keek zag ik de wolken voorbij bewegen maar dit kan ik niet door mijn telescoop zien.

Commentaar

@ svdwal:
          Ook een huis krijg ik niet in beeld.
          Ik krijg het vermoeden dat er iets niet helemaal in orde is met mijn telescoop.
          Als ik mijn raam open zet en mijn telescoop op het huis van de overburen richt krijg ik ook enkel een blauwe waas te zien...
          Zou er misschien iets mis mee zijn?
          Ik zal eens een foto van de binnenkant proberen te maken.

Commentaar

Het beste is een amateur in je buurt zoeken die je kan helpen
            http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Simpel beginnen, met de laagste vergroting (hier 20mm oculair). Vervolgens kijk je langs de rand van de buis en richt hem ongeveer op de horizon. Wanneer je nu op en neer beweegt, zou je de overgang moeten zien tussen de felle hemel en de meer donkere horizon. Laat dit in beeld staan en draai de focusser volledig naar binnen, dan langzaam naar buiten draaien. Op een bepaald moment zou het beeld scherper moeten worden, tot het volledig scherpgesteld is.

Lukt dit niet, dan is er waarschijnlijk toch iets mis met de scoop. Dan plaats je best eens een fotootje.

Edit: of zoals Huubke zegt iemand met ervaring zoeken. Dan weet je direct hoe het zit.
              10" SW Flextube dobson

Commentaar

Origineel geplaatst door starnoob Bekijk bericht
                Ik zal eens een foto van de binnenkant proberen te maken.
                Goed plan.

Commentaar

Ik weet niet of het duidelijk is maar ik heb wat in beeld gekregen.
                  Wat mij al opviel was dat er een klein stukje van de onderkant van het kleinste spiegeltje is afgebroken, net het onderkantje eraf...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: foto.JPG views: 1 grootte: 49,5 KB id: 1056230

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: foto(1).JPG views: 1 grootte: 54,8 KB id: 1056231
                  Rechts op de foto is het afgebroken stukje te zien.

Commentaar

Euh, zie ik het goed en hangt de secundaire niet aan zijn ophanging? (het kleine ellipsvormige spiegeltje)
                    10" SW Flextube dobson

Commentaar

Aha dat is het dus!
                      Ik dacht (een noob dus) dat dat spiegeltje daar hoorde, maar dat is dus waarschijnlijk van boven naar beneden gevallen en daarom is dat stukje afgebroken.
                      Maar het zit vast dus ik dacht, dat hoort zo...
                      Is het slim om te proberen het spiegeltje er terug in te krijgen of zal ik hem terug moeten sturen?

Commentaar

Volgens mij stuur je hem best terug, dit kan echt niet...
                        10" SW Flextube dobson

Commentaar

Tja dat vreesde ik al, jammer nu gaat het weer een week duren natuurlijk.
                          Maar bedankt in ieder geval voor de hulp, ik ga een mailtje sturen.

Groetjes!

Commentaar

Je bedoeld dat de vangspiegel vastgeplakt zit op de hoofdspiegel?

Wat er waarschijnlijk gebeurd is is dat de plaklaag waarmee de vangspiegel op de houder zat heeft losgelaten (door de hitte of een hele harde schok). De vangspiegel is naar beneden gevallen, heeft een stukje uit de hoofdspiegel geslagen en is met de lijmlaag op de hoofdspiegel terecht gekomen. En is daar weer gaan plakken.

Commentaar

Dat is inderdaad wat er gebeurd is svdwal.
                              Na wat pulken liet het spiegeltje los maar het is toch wel flink beschadigd dus hij gaat gewoon terug.
                              Ik heb ze al aan de lijn gehad en ik word er morgen over terug gebeld dus het zal allemaal wel netjes geregeld worden neem ik aan.

Commentaar

Werken...
                              X