Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een 20x80 sessie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een 20x80 sessie

Gisteren bleek het plots helder te zijn! Snel de 20x80 op het parallellogram gezet, kaften met sterrenkaarten buiten, lampje, schriftje, klokje en een hoop warme kledij. Dat laatste bleek zelfs niet echt nodig te zijn. Ook de 8x40 ging mee voor het werk los-uit-de-pols.

Een nadeel van de parallellogram montering is dat je niet naar de horizon of een klein stukje erboven kan kijken. De Grote Beer bleek dan ook niet te doen, ook al wilde ik eindelijk nog eens Z UMa bekijken. Ook echt naar het Zenit kijken is niet mogelijk (al scheelt het niet veel). SS Cyg bleek (nog steeds) niet in uitbarsting. Met een gewone verrekijkermontering op driepoot kan je het natuurlijk helemaal vergeten om recht omhoog te kijken.

In de Zwaan staan twee veranderlijke sterren met mooie lichtcurves. Die curves komen er niet zomaar, daarvoor zijn er amateurs... AF Cyg en CH Cyg zitten alle twee rond mag. 8 en zijn gemakkelijk te vinden. Ook een paar op dit ogenblik relatief heldere Mira sterren kwamen aan bod (van helder naar zwak): W Peg, X And, SY Aql, RU Aql, R Tri.

En ja, ik heb toch ook even een Deep-sky object opgezocht: de dubbele cluster. Prachtig in de 20x80 en ook vlakbij KK Per natuurlijk...

Een mooie avond, met wel af en toe wat wolken en op het einde hoge sluiers, en met 32 schattingen van veranderlijke sterren.
    To know our place in the cosmos you have to understand stars. To know the stars you must understand their variability. http://www.vvs.be/werkgroepen/werkgroep-veranderlijke-sterren

Waarom zou je niet naar de horizon kunnen kijken mbv een parallelogram?
    Met de mijne zou ik ook een ravijn jn kunnen kijken. Zenith is wel weer lastig.

Commentaar

Ook al kan het parallellogram mooi horizontaal gezet worden, de aansluiting met de verrekijker waarmee je de hoek met de horizon regelt, kan dat net niet. Met een zelfbouw parallellogram zie ik niet in waarom het niet zou kunnen, maar de mijne heb ik dus gekocht... Als het echt moet laat ik wel een poot van het statief een beetje inschuiven, maar dan moet ik toch echt wel wanhopig zijn (want 't ding is dan niet meer echt stabiel) :-).
      To know our place in the cosmos you have to understand stars. To know the stars you must understand their variability. http://www.vvs.be/werkgroepen/werkgroep-veranderlijke-sterren

Commentaar

Heb je een foto van de parallelogram?
        Mijne (zelfbouw) staat hier.

Commentaar

Origineel geplaatst door ursamajor Bekijk bericht
          Heb je een foto van de parallelogram?
          Mijne (zelfbouw) staat hier.
          Het is deze: http://www.grootven.be/productdetails.asp?PID=1556
          Handig en stabiel. Een 100mm moet je er wel niet opzetten, en naar de horizon kijken kan dus niet.

Commentaar

Hmm, ja. Ziet er naar uit dat je daar dan zelf iets voor moet knutselen.

Commentaar

Los van de discussie over de opstelling, vind ik het heel leuk dat er met een 20X80 bino waargenomen wordt, en zelfs schattingen gedaan!
              Schiedam
              Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
              Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
              Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Werken...
              X