Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarom zijn veel nevels zo laat ontdekt?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarom zijn veel nevels zo laat ontdekt?

Naar aanleiding van dit topic over de Merope-nevel: http://www.astroforum.nl/showthread....083#post524083, vroeg ik me opeens af: waarom zijn zo veel van die zwakke nevels zo laat visueel ontdekt, in de loop van de 19de eeuw? Was er een doorbraak in een telescoop-technologie, zoals de Fraunhofer-achromaat, of was er eindelijk een oculair bedacht dat weinig interne reflecties had? Begonnen ze toen pas met telescopen bafflen? Begonnen ze lenzen te coaten?
    What where the skies like when you were young?

De echte doorbraak was de fotografie, eind 19e eeuw.
    Enkele decennia eerder had Lord Rosse de grootste visuele kijker van die tijd.
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Zo vind ik het ook opvallend dat Messier en Co zo weinig heldere NGC objecten heeft gevonden. Waarschijnlijk is de hele (noordelijke) hemel niet stelselmatig afgezocht; dan was de lijst veel langer geweest.
      8" Skywatcher Dobsonian. 127mm Skywatcher maksutov. 8x40mm capilux. 15x80 Binoculair

Commentaar

Hoewel iets eerder gevonden, werden vanaf 1936 door Zeiss coatings toegepast, tot groot voordeel van de latere Duitse oorlogsvoering. Die toepassing kan dus niet verantwoordelijk worden gehouden voor de ontdekking van die nevels.
        Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
        Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Zou het niet kunnen dat men niet wist wat die nevels waren, en daarom minder aandacht aan geschonken werd?
          Er werd vooral naar sterren, planeten en kometen gekeken - niet stelselmatig naar de zwakke "prut" daartussen. Pas met de komst van fotografie konden deze voldoende bestudeerd worden, vermoed ik.
          -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Er zijn diverse redenen voor:
            - slechtere coatings op zowel spiegels/lenzen als oculairs
            - veel kleinere beeldvelden van de oculairs
            - slechtere kwaliteit van de oculairs

Verder is het veel lastiger om iets voor de eerste keer te zien, dan dat je weet dat 'het' er al staat.

20 minuten naar hetzelfde donkere stukje hemel staren waarvan je weet dat er iets moet staan, perifeer kijken, en maar wachten tot de enkele fotonen van een zwakke uitgestrekte nevel eindelijk de cellen in je oog voldoende 'irriteren' zodat je iets detecteert is heel wat anders dan globaal over datzelfde hemelgebied scannen om te zien of er iets is.
            Lunt/APM 152mm ED, SW 127mm Maksutov, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
            Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Commentaar

Maar is er een aanwijsbare ontwikkeling? Bijvoorbeeld: bijna al die nevels zijn ontdekt met het vlak daarvoor uitgevonden orthoscopisch oculair?
              What where the skies like when you were young?

Commentaar

Ik denk het door kometenjagers gebruik gaan maken van RFT's. Dus 10 tot 15 cm lenzenkijkers met een lage vergroting en groot beeldveld.

Commentaar

Afgezien of men met het toenmalige instrumentarium de nevels al dan niet had kunnen zien, ik vermoed dat je een en ander ook kunt verklaren door het belang van de sterrenkunde in die tijd.
                  In de periode voor Messier stond de sterrenkunde vooral in het teken van navigatie en positiebepaling. Men had toen nog geen behoefte om verder te kijken. Behalve onderzoek aan de planeten.
                  Messier was bezeten van kometen en zocht ook eigenlijk alleen die gebieden af die in zijn tijd bekend stonden als gebieden waar veel kometen te zien waren.
                  Overigens ben ik het niet eens met de stelling dat het pas in de 19e eeuw gebeurde. Herschel en Messier deden hun ontdekkingen vooral in de 18e eeuw.
                  Bushnell Spacemaster 60mm F/5, Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                  Orion Starblast 4.5" F/4, Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Origineel geplaatst door Hyperion Bekijk bericht
                    Herschel en Messier deden hun ontdekkingen vooral in de 18e eeuw.
                    William Herschel deed dat inderdaad. Maar zijn zoon, John Herschel, heeft e.e.a. goed voortgezet in de 19e eeuw (General Catalogue of Nebulae. Hij stierf ergens in 1872 meen ik uit m'n hoofd. John Herschel was ook een belangrijk persoon in de ontwikkeling van de fotografie. En zijn werk lag aan de basis van de 1e NGC lijst gepubliceerd in 1888.

Commentaar

Is het ook niet een kwestie van mankracht? Met de groei van de techniek en de wereldbevolking zullen er toch steeds meer telescopen en waarnemers bij zijn gekomen?
                      En hadden die oculairen toen niet een klein beeldveld en de telescopen lange focalen? Hoelang doe je erover om de gehele noordelijke hemel af te speuren qua hemeloppervlak met zulk een beeldveld? En dan mis je misschien ook net grotere objecten met lage oppervlaktehelderdheid.

Commentaar

Laten we het er maar op houden dat in de loop van de 19e eeuw de kijkers steeds groter werden en de oculairs steeds beter, bijv. Steinheil en Abbe.
                        Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Origineel geplaatst door GuusGilein Bekijk bericht
                          20 minuten naar hetzelfde donkere stukje hemel staren waarvan je weet dat er iets moet staan, perifeer kijken, en maar wachten tot de enkele fotonen van een zwakke uitgestrekte nevel eindelijk de cellen in je oog voldoende 'irriteren' zodat je iets detecteert is heel wat anders dan globaal over datzelfde hemelgebied scannen om te zien of er iets is.
                          Een waar woord. In hoeverre dit heeft bijgedragen of eigenlijk ontdekkingen tegengehouden, is mij niet bekend, maar het is een verschijnsel dat mij heel bekend in de oren klinkt. Het doelgericht zoeken naar een object is totaal iets anders dan het "toevallig" ontdekken ervan. Een vage uitgestrekte nevel observeren waarvan je weet dat hij er staat is een compleet ander verhaal dan het zien ervan als je niet weet dat het er is. In het laatste geval kijk je er glad overheen.
                          Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
                          Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Ik denk dat vooral de industrialisatie een grote rol hierin heeft gespeeld. Engeland en Amerika kwamen op als grootmachten hierin en daardoor werd ook het productieproces van machines en gereedschappen veel sneller en doeltreffender. Daardoor werd er ook meer geld verdiend. Meer mensen konden zich hierdoor bezighouden met deze nieuwe tak van wetenschap. Daarvoor was dit slechts een enkeling.
                            Bovendien was de wetenschap hierdoor ook erg in beweging. Niet voor niets vonden veel ontdekkingen in deze tijdsperiode plaats, waaronder ook de fotografie, precisie-mechanica, electriciteit, Rontgen etc. Wetenschappers als Bohr, Rutherford, Einstein, Curie, Pasteur etc etc
                            Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Het merendeel van de nevels uit de NGC is zoals al gezegd door de Herschel & Co ontdekt. Ik denk dat Sander met zijn topicvraag meer bedoelde waarom juist die enkele hele grote, maar ook zeer zwakke nevels (zoals de door hem genoemde Meropenevel en bijv. ook delen van Barnards' Loop?) pas veel later visueel zijn ontdekt.
                              En dat komt denk ik toch door de betere RFT's die toen gebruikt gingen worden. Herschel zijn telescoop was domweg te groot, en het beeldveld navenant te klein, om ze te zien. Hij keek er gewoon dwars doorheen!

Commentaar

Werken...
                              X