Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een kort vraagje

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een kort vraagje

Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben kingsz1bar en nieuw op dit forum.

Ik ben bezig met een profielwerkstuk, waarin ik de baan van Venus reconstrueer met enkel een telescoop ( Celestron 80 LCM) en berekeningen.
    Het leek mij handig een account voor dit forum aan te maken om wat vragen te stellen en tips te bekijken aangezien ik zwaar beginnend ben .
    Een van mijn deelvragen is '4) Hoe hebben ze vroeger de baan gereconstrueerd? '.
    Uiteraard heb ik al op internet gezocht, maar kon niet echt een passend antwoord vinden.
    Vandaar dat ik er aan dacht om dit op een forum te vragen, dus mijn vraag is: weet iemand hier een antwoord op, of beter zelfs een goede informatieve link naar een site waar dit wordt uitgelegd?
    Aangezien ik voor deze deelvraag moeilijk iets kan invullen als 'ze hebben dat zo en zo gedaan, einde' wil ik een goed antwoord kunnen geven.

Thanks in advance!

EDIT: Nog een kleine toevoegingsvraag, welke (betrouwbare) site gebruiken jullie als wolkenradar? Ik neem aan dat dat niet http://wolken.buienradar.nl/nl is toch?
    Last bewerkt door kingsz1bar; 15-10-12, 10:48.

Goede vraag. Kepler kon natuurlijk geen gebruik maken van de wetten waar hij nu bekend om staat, omdat hij ze toen nog niet had bedacht. Hij zal zelf gebruik hebben gemaakt van de methodes die Ptolemaeus, Hipparchos en de andere oude Grieken gebruikten. En pas toen hij na eindeloos rekenen constateerde dat hij die banen niet passend kreeg in het Ptolemaische stelsel, en er daarna achter kwam dat de banen geen cirkels konden zijn, ontdekte hij dat een planeetbaan een ellips is, en stelde hij die wetten op.

Het boek van Ptolemaeus waarin beschreven staat hoe de Grieken het deden is de Almagest: http://en.wikipedia.org/wiki/Almagest. Dat zou een mooi startpunt kunnen zijn voor je speurtocht.

P.S. Hij kwam achter dat laatste omdat de metingen van Tycho Brahe de nauwkeurigste waren tot dan toe.
    Last bewerkt door svdwal; 15-10-12, 11:57. Reden: Info over de Almagest toegevoegd.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Begin eens te kijken (googelen) bij de Maya's. Zij kenden precies de doorgangstijden en samenvallende knooppunten in het jaar en tot op vele jaren daarna. Dit is verwerkt in hun kalender. Als je op de uitleg van de Mayakelender googelt krijg je al uitleg over wat ze isten van de omloppstijd van Venus. Ik neem aan dat je werkstuk niet alleen beperkt is tot Europese geschiedenis?
      Succes!
      Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Origineel geplaatst door StellaFerox Bekijk bericht
        Begin eens te kijken (googelen) bij de Maya's. Zij kenden precies de doorgangstijden en samenvallende knooppunten in het jaar en tot op vele jaren daarna. Dit is verwerkt in hun kalender. Als je op de uitleg van de Mayakelender googelt krijg je al uitleg over wat ze isten van de omloppstijd van Venus. Ik neem aan dat je werkstuk niet alleen beperkt is tot Europese geschiedenis?
        Succes!
        Nee zeker niet! Bedankt! Ik ga even kijken wat er over te vinden is, meer tips zijn nog steeds welkom!

Commentaar

Helaas ben ik momenteel niet in Nederland om te helpen zoeken maar ik denk dat je voor het echte baanberekeningswerk bij Kepler moet zijn. Hij maakte zijn berekeningen op grond van de zeer nauwkeurige positiewaarnemingen van Tycho Brahe. Sinds de Grieken was er al niet zo nauwkeurig meer waargenomen.

Wat betreft de Mayas en positieberekeningen heb ik mijn twijfels. Zoeken op internet naar serieuze artikelen over Mayas wordt dit jaar ook ernstig verstoord door al die 2012 speculaties. Ik weet weinig over hun berekeningen maar ik vermoed dat ze evenals de Babylonische berekeningen op arithmetische wijze werden gedaan. I.e. berekeningen van terugkeer en herhaalde samenstanden op grond van een groot aantal vastgelegde waarnemingen gedaan door de eeuwen heen.

Hoewel er mogelijk sprake was enige trigonometrie bij de Babyloniërs, begon het pas echt bij de Grieken met sferische trigonometrie, later verder ontwikkeld door de Arabieren en vervolgens doorgegeven aan West Europa.
          Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Eens met EdwardB.
            De wetten van Kepler heten niet `de wetten van de Maya´s`.
            En vergeet vooral niet te googlen op Copernicus.

Eerder dit jaar was er een vergeefse zoektocht naar een vertaling van Ptolemaeus´ Almagest in het Nederlands.
            Alleen een Duitse vertaling gevonden:
            http://www.astroforum.nl/showthread....light=almagest
            Het voorwoord van de vertaler geeft een mooi overzicht van de geschiedenis van de sterrenkunde, o.a. planeetberekeningen.
            Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Het was even zoeken naar de perfecte formulering, hier staat beschreven welke berekeningen Kepler maakte: http://www.keplersdiscovery.com/Earth.html.
              What where the skies like when you were young?

Commentaar

Die pagina van buienradar is heel bruikbaar. Volgens mij komt hij van sat24.com.

We gebruiken hier ook: http://www.astronomyforecast.com/netherlands.html
                Deze is gericht op de nacht en op maximaal 7 dagen in de toekomst.
                "Hello Spaceboy"

Commentaar

Bedankt voor de vele reacties, ik heb hier zeker wat aan .

Commentaar

Werken...
                  X