Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ngc 604

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ngc 604

NGC 604 is met een 130mm newton te zien. Althans dat vermoed ik. Vannacht ben ik een paar uur bezig geweest met het observeren en schetsen van M33. Daarbij viel me een onscherpe "ster"/ wazig vlekje, vlak naast een andere ster in het noorden van M33. Ik denk dat het wel het H-II gebied NGC 604 is. Maar volgens Wikipedia is die van de 14de magnitude en dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat ie me gelijk opviel, alhoewel de grensmagnitude wel 6.5 was. Op CN staat wel een draadje met hetzelfde onderwerp, en daar is NGC 604 zelfs met een 4" refractor gezien. Dus ik denk dat ik wel mag concluderen je niet naar de helderheid moet kijken, of dat die gewoon niet klopt. Ik zou niet weten wat het anders geweest moet zijn.

Helaas heb ik de schets nog niet af omdat er een wolkenveld binnentrok. Alleen de noordelijke helft staat op papier, dus dat vraagt om nog een nacht. Resultaat volgt nog.
    Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Hier is een schets van Uwe Glahn, gedaan met een 4":

http://www.deepsky-visuell.de/Zeichnungen/M33_HII.htm

Commentaar

Het is best wel mogelijk, als je deze DSS foto bekijkt. (Zelf ook nog niet gezien, goeie tip.) Hij ziet er alleszins geconcentreerd uit. Vergelijken met de sterren in de buurt, dan ben je helemaal zeker.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ngc604.jpg views: 1 grootte: 36,8 KB id: 1055893
      Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Het zou mij niet verbazen dat je 'm gezien hebt. O'Meara beschijft in zijn Messierboek dat hij 'm gezien heeft in een 4", en ook dat Luginbuhl 'm gezien heeft in een 60 mm kijkertje.
        What where the skies like when you were young?

Commentaar

Ik denk het ook. De volgende keer een wat hogere vergroting er op los laten om te kijken of ik er wat meer detail uit kan halen.
          Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Commentaar

In Frankrijk vorige maand heb ik nog met mijn 50 cm en met een 40 cm naar deze nevel gekeken, met vergrotingen van bijna 600 en ruim 400 x. Er was dan zelfs structuur in te zien. De hoogste vergroting waarmee ik er naar gekeken heb is 870 keer, enkele jaren geleden op de Col d'Izoard. Structuur echt heel duidelijk.
            Jan
            'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Object van magnitude 14 met een 60mm kijkertje lijkt mij onwaarschijnlijk!
              Dan klopt de helderheid (zwakheid!) van grootte mag. 14 niet.
              8" Skywatcher Dobsonian. 127mm Skywatcher maksutov. 8x40mm capilux. 15x80 Binoculair

Commentaar

De NGC project website heeft geen magnitude voor NGC 604.
                What where the skies like when you were young?

Commentaar

Ik pikte 'm zonder al te veel problemen op met een 8 cm refractor in Zeeland (SQM 20.6). Dus een 13 cm kijker zou geen probleem mogen zijn.

Eventjes gaan kijken in m'n nota's:
                  x43: te zien (best perifeer) als een wazige "ster" net ten W van een zwakke ster
                  x79 en x111: duidelijk niet meer stellair, het vlekje is af en toe direct zichtbaar (maar toch best perifeer), vermoeden van ovale vorm (O-W oriŽntatie?). UHC leverde geen betere zichtbaarheid op.
                  Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Origineel geplaatst door Titan2 Bekijk bericht
                    Maar volgens Wikipedia is die van de 14de magnitude
                    Het is een HII-regio die erg veel in OIII straalt, net de frequentie waar het nachtzicht maximaal gevoelig is. Je moet fotometrische gegevens dus met een korrel zout nemen (en die moet je sowieso zelfs in V-band voor dat soort objecten met een flinke korrel zout nemen). Je kunt er met een 70mm refractor onmogelijk naastkijken, en met een UHC filter nog minder.
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                    X