Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meteoriet op mij af?!

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meteoriet op mij af?!

Ik was vanavond bezig met foto's maken op het balkon. Zittend richting zuid-west kijkend naar/bezig mijn volgplankje. Ik keek iets op en zag een rood-geel (zeg maar kaarslicht kleur) scherpe lichtpunt schuin op mij afkomen uit de lucht. Vanaf zuiden, vrij laag en dalend. Daar schrok ik van. Gevoelsmatig leek het vrij lang te duren zoals een langzame meteoriet. Het was en bleef stil. De baan leek iets stuiterend. Tijdstip was rond 21:17. Mijn snelle gedachten bij het zien; vliegtuig?, schrik, komt mijn richting uit, iets kleins, licht stuiterend egaal spoor, ik hoor niets ... Wat was dat? ... Vuurpijl? Meteoriet? Spiegeling? Het doet me ook meest denken aan een meteoriet, maar vanuit zo'n hoek heb ik nooit gezien. Locatie Nijmegen-noord.

Een puntmeteoor misschien?

Een paar minuten eerder was er wel een Iridiumflare, maar laag in het noorden.
    Volgens heavens-above.com:
    21h14m51s lokale tijd, -6m (zeer helder dus) azimut 8, Iridium 97 satelliet.
    Ingevoerde co÷rdinaten 51.87 N, 5.87E
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Misschien heb ik hetzelfde gezien, want tijdens mijn poging gisteren om de komeet 168P/Hergenrother te schatten, 21.18 uur flitste er een fel object (vuurbal(?)) door mijn beeld van de 10" dobson. Op dat moment had ik mijn 14mm ES100 oculair erin. Het bestreek niet het hele beeldveld. Het ging zo snel (ik denk hooguit tienden van seconden), dat ik geen poging gedaan heb om hem te volgen. Ik griste naar mijn bril en toen ik naar de lucht keek, zag ik het object richting noorden of noordoosten verdwijnen.

Helaas ben ik geen ervaren waarnemer, dus er zijn me ongetwijfeld een hoop details ontgaan. Ik schreef "vuurbal(?)" omdat ik meende vuur te zien, maar het ging zo vreselijk snel door mijn beeld dat ik dit niet met zekerheid durf te zeggen. Daarna, met het blote oog kon ik geen vuur zien.
      Hoe lang het daarna precies duurde voordat het object verdwenen was, weet ik niet, misschien 20 of 30 sec. maar daar kan ik best flink naast zitten.

In elk geval moet het object dus (tweedimensionaal gezien) vlakbij die komeet voorbij gekomen zijn.
      Mijn waarneemlocatie: Venlo.
      Messiers: 80 ... NGC's: 219 ... IC's: 4 ... Kometen: 11 ... Nova's: 1 ... Supernova's: 2 ... Blazars: 2 ... Planeto´den 1 t/m 100: 87 ... Planeto´den totaal: 196

Commentaar

Interessant, zowel richting als tijdstip komen overeen. Ook mooi de ligging Venlo t.o.v. nijmegen. Hoewel enerzijds zulke dingen kort en snel voorbij gaan, had ik ook de tijd om verder op te kijken en het zien uitdoven.

Commentaar

Nu je het zegt, dat uitdoven heb ik ook gezien.
          Ik moet mijn opgegeven tijd even bijstellen, want ik zie nu dat mijn horloge anderhalve minuut voorloopt. Bij mij ook 21.17 uur, dus.
          Messiers: 80 ... NGC's: 219 ... IC's: 4 ... Kometen: 11 ... Nova's: 1 ... Supernova's: 2 ... Blazars: 2 ... Planeto´den 1 t/m 100: 87 ... Planeto´den totaal: 196

Commentaar

Hee, dat is vreemd. Ik had de tijd van mijn horloge vergeleken met de tijd van mijn computer. Ik nam aan dat dat de juiste tijd is, omdat die gesynchroniseerd wordt via internet.
            Nu blijkt dat volgens www.dejuistetijd.nl mijn horloge zelfs 3 minuten voorloopt.

Commentaar

Werken...
            X