Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

The Moore Winter Marathon 2012

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

The Moore Winter Marathon 2012

Voor een ieder die van lijstjes houdt:

Het populaire Britse astronomie TV programma 'The Sky at Night' heeft voor komend seizoen weer een zogenoemde marathon. Een lijst met eenvoudige en ook wat lastige(re) objecten. Geen grote of ingewikkelde telescoop nodig, want de lijst is gesplitst in 2 delen:

Een aantal objecten kunnen een uitdaging zijn in lichtvervuilde omgevingen, maar ik ben van mening dat ze een erg leuke lijst hebben samengesteld.

Tot slot nog een link naar de gerelateerde pagina van The Moore Winter Marathon met virtueel planetarium. Handig om de lokatie van alle objecten op te zoeken. Op deze pagina zijn tevens de waarneemformulieren terug te vinden.
    Skywatcher EXPLORER 254mm f/4.7 | TS 102ED f/7 Photoline | NEQ6 PRO
    'Outer space exists because it's afraid to be on the same planet with Chuck Norris'

Wel een leuke lijst, maar geeft me niet de 'kick' van uidaging die ik in een marathon lijst zoek.
    Valt op dat er veel Caldwell objecten in staan, vandaar waarschijnlijk ook de naam Moore Marathon ....
    Een object springt eruit als kuitenbijter: IC 405. Echt een vreselijk moeilijk geval dat een superdonkere hemel en een smalbandfilter vraagt.
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Ik kan me je reactie voorstellen.
      Het is dan ook een lijst samengesteld voor een breed publiek, waarvan velen niet eens een telescoop hebben. Vandaar ook de aparte lijst voor naked eye/binoculars. De doorgewinterde leden op dit forum zullen er niet veel uitdaging in vinden, maar voor de minder ervaren zielen (zoals ik) is het een leuke lijst om af te werken, waarbij je tevens meer ervaring met orienteren en starhoppen opdoet.

Of de lijst ook volledig is opgesteld door Sir Patrick Moore zelf betwijfel ik. In de uitzending over dit onderwerp leek hij niet enorm op de hoogte van de inhoud ervan. Maar ach, op zijn leeftijd mag dat
      Last bewerkt door dulfer; 11-10-12, 22:10.
      Skywatcher EXPLORER 254mm f/4.7 | TS 102ED f/7 Photoline | NEQ6 PRO
      'Outer space exists because it's afraid to be on the same planet with Chuck Norris'

Commentaar

En er zitten een aantal echte beauties tussen die je anders niet snel in beeld zult nemen, dus daarvoor alle credit voor deze aparte lijst.
        -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Inderdaad een leuke lijst. Vooral om te oefenen met mijn onlangs aangeschafte Bresser. Want de kneepjes van het starhoppen met telescoop moet ik nog echt onder de knie krijgen…

Commentaar

Ik vind het een aardige winter lijst. Ook leuk dat er een schema is opgenomen waarin de doorgang van de GRS is aangegeven.
            12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
            7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Bij de naked eye en bino lijst staan flinke uitdagingen! Kemble's Cascade is geen eitje voor beginners. Leuke, maar ietwat vreemde samenstelling van de lijst.
              Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Erg leuke lijst! En niet alleen voor beginners, ook als gevorderde mag je ook best van de seizoenstoppers genieten. Ik gooi dit lijstje in ieder geval in mijn koffertje, zo zie je door de bomen het bos (weer) een beetje!
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Leuke guide met foto's en illustraties. Ik ga er zeker wat van doen! Bedankt voor de tip!

Commentaar

Is opgeslaan. Mooie tip! Zitten zelfs nieuwe benamingen bij, zoals bij de Orionnevel.
                    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Je zou spontaan zin in de winter krijgen! Zwaan, verdwijn nu eens heel rap uit het zenit! Ik heb nu al lang genoeg tegen je vleugels aangekeken!
                      Maar zonder gekheid: een leuke lijst, die ik zeker in m'n achterhoofd houd!

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
                      En er zitten een aantal echte beauties tussen die je anders niet snel in beeld zult nemen, dus daarvoor alle credit voor deze aparte lijst.
                      Zoals?
                      Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Commentaar

De lijst inspireert me wel, misschien ook door de uitgebreide informatie die is toegevoegd inclusief kaartjes en foto's: het document oogt erg professioneel.
                        Bedankt voor de tip, ik ga er zeker mee aan de slag.
                        Messiers: 80 ... NGC's: 224 ... IC's: 4 ... Kometen: 12 ... Nova's: 1 ... Supernova's: 2 ... Blazars: 2 ... Planetoïden 1 t/m 100: 90 ... Planetoïden totaal: 199

Commentaar

Origineel geplaatst door theritz Bekijk bericht
                          Bij de naked eye en bino lijst staan flinke uitdagingen! Kemble's Cascade is geen eitje voor beginners. Leuke, maar ietwat vreemde samenstelling van de lijst.
                          Hij was laatst makkelijk te zien met het blote oog als een vaag lijntje, vlakbij Béziers ondanks de matige atmosfeer en de lichtvervuiling. Je moet hem denk ik wel eens eerder opgezocht hebben om te weten dat datgene waar je naar kijkt ook echt Keble's Cascade is. De Kledinghanger en de Scutum wolk waren ook soms te zien, maar die zullen eerder bij het unaided eye van een Summer Marathon horen.
                          Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Kemble's cascade heb ik laatst gefotografeerd (90mm lens; volgplank), leuk object. De sterrenhoop die daar bij staat "links onder de reeks sterren" is moeilijker, hooguit 4 sterretjes op de foto. Bij een volgende keer wil ik het geheel met mijn 300mm lens proberen, past er net op. Daarna ook de M36-38 op één foto proberen te krijgen.

Commentaar

Fotootje erbij (Canon 350d, 90mm, F2.8, Iso800, handmatig volgplank, 12min14 á 15sec, darks):

Commentaar

Werken...
                              X