Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Bijna bedekking van Jupiter door Mercurius

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Bijna bedekking van Jupiter door Mercurius

Ik las net in de nieuwsbrief van Skytonight.com dat in West-Europa op 10 december Mercurius planeet Jupiter nét niet bedekt. De afstand tussen de planeet bedraagt om 8 uur 's morgens slechts 1/4 graad. Ze staan rond dat tijdstip op 6 graden boven de horizon (in het zuidoosten) en de zon komt een half uur daarna pas op.

Vanmorgen heb ik Mercurius met het blote oog makkelijk kunnen zien toen 'ie slechts 8 graden boven de horizon stond, maar ga het me nu ook lukken? Ik ga het in ieder geval proberen!

Hee, dat is leuk! Kan iemand met een geschikt astronomieprogramma misschien kijken wanneer of hoe vaak er uberhaupt planetaire bedekkingen voorkomen? Venus voor Mars, of Jupiter voor Saturnus of zo. Ik gok dat het uiterst zeldzame verschijnselen zijn...

[edit] Huil! Ik heb even de moeite genomen om zelf te zoeken, en http://www.go.ednet.ns.ca/~larry/planets/occltlst.htm laat niets zien voor de komende 59 jaar...
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Zeker interessant Brinx,
      toevallig had ik laatst ook deze site gevonden en verslonden.
      Jammer dat we het niet mee gaan maken. Hoewel: vanaf de maan misschien?

In elk geval: voorlopig moeten we het maar doen met 10 december. Ook leuk.

Deze zomer had ik Mars en Saturnus in 1 beeldveld: Dat was al prachtig om te zien: Laag aan de hemel, tussen de bomen en wat wolkenflarden.
      Het beeld is zo raar gekanteld vanwege de spiegelconstructie van de kijker.
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
        hmmmm ik denk dat er een probleem is met de site: ik kan geen afbeeldingen meer plaatsen. Wordt hopelijk spoedig verholpen.
        Volgens mij kan je voortaan alleen maar afbeeldingen uploaden in het gedeelte Eigen beeldmateriaal..

Commentaar

Afbeeldingen uploaden moet nogsteeds kunnen, ik heb net een test uitgevoerd en het lukt mij om hier een afbeelding in m'n post te zetten. Zijn er problemen?

Commentaar

Origineel geplaatst door Paul
            Zijn er problemen?
            Ja, had je wat dan? Zullen we even naar buiten gaan anders?
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Haha Steem!

Harro, wat gaat er precies mis wanneer je een afbeelding toe probeert te voegen? Misschien moeten we dat gedeelte van de discussie even verplaatsen naar een passend forumgedeelte.
              The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                Origineel geplaatst door Paul
                Zijn er problemen?
                Ja, had je wat dan? Zullen we even naar buiten gaan anders?
                WMhahahaha, wbt foutmelding: we zijn op onderzoek uit dus ontopic weer svp.

Commentaar

Mars staat trouwens ook nog dicht in de buurt, zie kaartje hierboven ^

Commentaar

Eeehm... mensen, in Nederland is het op het moment van de bijna-bedekking 18 uur 's avonds. In andere woorden: de planeten zijn dan niet te zien, omdat ze ochtendverschijningen zijn. Niks mooie samenstand dus. 's Morgens is de afstand tussen de twee alweer flink toegenomen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Marijn
                      Eeehm... mensen, in Nederland is het op het moment van de bijna-bedekking 18 uur 's avonds. In andere woorden: de planeten zijn dan niet te zien, omdat ze ochtendverschijningen zijn. Niks mooie samenstand dus. 's Morgens is de afstand tussen de twee alweer flink toegenomen.
                      Dat is onjuist. Het staat zelfs in de sterrengids dat de planeten in de vroege morgen dicht bij elkaar staan en er een bijna-bedekking plaatsvindt.

Commentaar

Ik citeer de Sterrengids 2006:

18 uur, Mercurius in conjunctie met Jupiter, 0º08' ten noorden ervan. De twee planeten zijn 's ochtends te zien, nabij Mars.

Commentaar

Volgende keer beter lezen hè

Commentaar

Excuus, excuus. Ik dacht even dat Freek in zijn eerste bericht zei dat de hoekafstand 8 boogminuten zou zijn, maar dat is natuurlijk om 18 uur. Maar dan nog: om 8 uur 's morgens is de afstand niet 1/4 graad, maar 1/3 graad. Mwahahaha, even flauw doen!

Commentaar

Ze zullen,in ieder geval alle drie binnen een beeldveld van 1° staan rond die tijd .
                              Misschien toch leuk om zien denk ik zo .

Commentaar

Werken...
                              X