Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Next Target: NGC 891

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Next Target: NGC 891

Een edge-on galaxy in andromeda. Magnitude 9/10
    Voor de zware jongens onder ons. Is in een 8" al nauwelijks te zien.
    Succes!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

In duitsland deze zo mooi gezien met duidelijke stofband.. oppervlakte helderheid mag 13,6 wordt een lastige op een niet donkere plek.

Commentaar

Hmmmm... een van mijn lievelingen!

Niet geschikt voor randstedelingen!!
      30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Origineel geplaatst door Jeffrey Bout
        Hmmmm... een van mijn lievelingen!

Niet geschikt voor randstedelingen!!
        Snif
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

hee nop,
          was dit naar aanleiding van mijn schetsen van vorige week ?
          http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... highlight=
          Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Nee! Het hele topic over het hoofd gezien! Sorry, ik vind je schetsen prachtig!
            Enige gelijkenis berust op louter toeval. Ik zag m staan ergens op een foto en ik meende m bij Ko gezien te hebben (dat klopt dus)

PS Off topic: ik krijg net via het paranormaal infokanaal (Thanks Jeffrey!) binnen dat Danny Cardoen de draad weer fanatiek opgepakt heeft!
            http://puimichel.obs.free.fr/

Commentaar

Dit is inderdaad een onderkruipertje, maar eens je hem te pakken hebt is hij mag-ni-fiek vind ik. Ik heb het geluk gehad hem eind augustus in Campagne-les-Boulonnais te bekijken, dit is een klein dorpje in Frankrijk net over de grens en dus kortbij. Daar had ik Lm 6.0-6.2. Hier volgt m'n beschrijving van toen:

Verrassend helder en groot! De verdikking in het centrum is makkelijk zichtbaar en is even helder als de rest van het stelsel. De stofband flitste af en toe op, en na een tijdje werd hij zelfs zonder perifeer kijken zichtbaar als een oneffen lijn die het stelsel in zn gehele lengte in tween snijdt. 1 heldere ster ten Z van het centrum +3 zwakke sterren verspreid langs de randen van het stelsel.
              Immns mooi object, het lijkt wel de melkwegband in het klein

zie deepskylog: http://tinyurl.com/v366q

Daarna heb ik hem nog eens thuis (Lm 5.4) kunnen bekijken, en dat was toch een tegenvaller. Nauwelijks te zien, enkel perifeer af en toe.

Als je het geluk hebt om hem dan in ideale omstandigheden te bekijken, moet je zeker alle vergrotingen uitproberen. Veel succes!
              Groetjes uit de westhoek,
              Karel.

Commentaar

Hoi,

Heb ik wel eens gefotografeerd, maar was niet echt blij met het resultaat. maar goed hij staat er wel op.

Kijk maar als je het leuk vindt.

gr Arend

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Niet blij met het resultaat?!

WOWIE!!!

Commentaar

ja sorry, ikben niet snel tevreden :P

gr arend
                    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Vanavond op de Veluwe is ie voor mij. Superlocatie, object in het zenit, waarschijnlijk kraakhelder en Dikkertje Dob. Als het vanavond niet lukt, lukt het nooit. Wie doet er mee?
                      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Vandaag heb ik hem door mijn nieuwe oculairs bekeken. Zowel als met het 32mm oculair als wel met het 15 mm oculair (37 /80 vergroting) was er een langgerekte vlek met bult in het midden te zien. Ik hoop dat jullie hem ook hebben kunnen bezichten.
                        Verrekijker 10x50
                        Dobson 8"

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                          Vanavond op de Veluwe is ie voor mij. Superlocatie, object in het zenit, waarschijnlijk kraakhelder en Dikkertje Dob. Als het vanavond niet lukt, lukt het nooit. Wie doet er mee?
                          Ikke. Perfekte nacht voor NGC891, inderdaad. Ik was verrast dat je niet alleen de donkere laan ziet, maar bij momenten van goede seeing de onweerstaanbare indruk hebt dat die stoflaan niet egaal van dikte is, maar een beetje geribbeld.

Niet ver in de buurt Perseus A gezien - onmogelijk te tellen hoeveel melkwegstelsels je daar ziet eens je genoeg vergroting hebt - en dat ondanks het feit dat met het zoekoculair NGC1275 zich maar als een verdacht vlekje manifesteert.

Zelfs oude bekenden waren onherkenbaar gisteren - M81 (eens je genoeg had gewacht) zag er vl groter uit dan gewoonlijk, met een heldere streep met drin duidelijk een kleine kern die deze keer niet met een stellair punt was, maar een duidelijk streepje, en uitwaaierende spiraalarmen...
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                            Origineel geplaatst door Roel
                            Wie doet er mee?
                            Niet ver in de buurt Perseus A gezien - onmogelijk te tellen hoeveel melkwegstelsels je daar ziet eens je genoeg vergroting hebt - en dat ondanks het feit dat met het zoekoculair NGC1275 zich maar als een verdacht vlekje manifesteert.
                            Abell 426 stond toevallig vannacht ook op mijn programma. Ik had hier eerder al uren aan besteed zonder succes. Nu met een goede uitgeprinte kaart en redelijke omstandigheden is het eindelijk gelukt. Met de 15cm waren alleen 1275, 1272 en 1277 te zien. Als deze niet in het zenith had gestaan was het waarschijnlijk weer niet gelukt. 1275 is de duidelijkste met verheldering naar de kern waarneembaar. 1272 is even groot maar zwakker en egaler. 1277 was af en toe maar te zien.

ngc891 ook waargenomen, moet hem alleen nog op papier zetten en hier posten.

groeten michiel

Commentaar

hier is ie dan:

http://tinyurl.com/yee8ap

Commentaar

Werken...
                              X