Announcement

Collapse
No announcement yet.

Poollicht mogelijk

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Poollicht mogelijk

Zaterdag op zondag ( (14/15 juli) mogelijk poollicht zichtbaar.

http://www.poollicht.info/

En dat in dezelfde nacht als de Jupiterbedekking! Helaas is het in deze periode maar kort (en niet eens helemaal) donker, maar mochten er wat opklaringen zijn is het zeker de moeite waard om een donker weiland o.i.d met vrij uitzicht op het noorden op te zoeken. Tip voor updates omtrent de poollichtkansen: http://www.spaceweatherlive.com/comm...27578#msg27578

Of: https://twitter.com/PoollichtBE
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Comment

Originally posted by Roel View Post
      Helaas is het in deze periode maar kort (en niet eens helemaal) donker,
      Hangt er vanaf wanneer je kijkt. Niet tijdens Jupiterbedekking maar te middernacht wel dan is de maan nog niet op (als je niet in de stad bent dan).

Maar of het helder is ...??
      My eyes are the best optical devices provided. Others:
      GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Comment

Waarschijnlijk bedoelt Roel dat het tot 24 juli nog niet astronomisch donker wordt en dat de schemering niet meehelpt bij het zien van poollicht. Beide zijn in het noorden.
        Orion SkyQuest XX12 | C8 op Vixen GP | PST | TV Ethos 17/10/6 | M:110 | H400:113 | BOC: 26 | C:30 | HII:14 | Posttransitale Depressie (ja nog steeds!)

Comment

Zoals ik al vaker heb gezegd, astronomisch donker wordt het nooit in NL (een paar plaatsen zoals de Waddeneilanden uitgezonderd waar je dus die astronomische schemering wel ziet), ook na 24 juli of er moet een gigantische stroomstoring komen. Dat kan wel samengaan met (flink) poollicht als je een hele heftige zonnestorm hebt maar dat zal nu wel niet gebeuren.
          Maar wel donker genoeg om 'gewoon' poollicht te kunnen zien.

Comment

Inderdaad, Bkapitein, dat bedoelde ik.

Originally posted by skysurfer View Post
            Zoals ik al vaker heb gezegd, astronomisch donker wordt het nooit in NL (een paar plaatsen zoals de Waddeneilanden uitgezonderd waar je dus die astronomische schemering wel ziet)
            En zoals ik al vaker hebt gezegd is dit onzin. Zelfs vanuit mijn eigen achtertuin zie ik zelfs tussen de bomen door de zomerschemering. Een stukje buiten de stad blijft de lucht laag in het noorden rond de langste dag duidelijk grijsblauwig. In de winter is de hemel in die richting duidelijk donkerder. (Voor de duidelijkheid: ik woon niet op een Waddeneiland, en de elektriciteitsvoorziening is hier prima.)

Ontopic update: de schokgolf wordt iets eerder verwacht, zo rond dit moment. Grote kans dat de storm dan tot vanavond stand houdt, maar het weer zit niet echt mee...
            Last edited by Roel; 14-07-12, 08:46.

Comment

Balen! Maar goed. Het weer zit ook niet mee.

@Skysurfer: Ik heb ook al zo vaak gezegd dat je in NL de zomerschemering wel degelijk kan zien. Ook om 1:30. Alleen Heb je daar richting zuid geen last van en kan je prima deepsky waarnemen. Richting noord is een ander verhaal, en je raad nooit waar het noorderlicht zich laat zien.

Het zal me niks verbazen als vannacht schemering of lichtende nachtwolken verward worden met poollicht.
              Orion SkyQuest XX12 | C8 op Vixen GP | PST | TV Ethos 17/10/6 | M:110 | H400:113 | BOC: 26 | C:30 | HII:14 | Posttransitale Depressie (ja nog steeds!)

Comment

Komt dat schot? http://www.irf.se/maggraphs/rtplot_flux2_abs.png

Comment

Nou volgens mij is ie er nog niet. Waar blijft ie nou....

Comment

Originally posted by bkapitein View Post
                    Ik heb ook al zo vaak gezegd dat je in NL de zomerschemering wel degelijk kan zien
                    Dan zit jij zeer donker. Hier in Rheden met mag +6 nachten zie je tussen 1 en 2 uur niet meer licht in het noorden dan als de zon verder onder de horizon staat. Het meeste licht komt hier vanuit het zuidwesten (Arnhem).
                    Als de zon 14 gr. onder onder de horizon staat wordt het niet meer donkerder ook niet als hij midden in de winter 60 gr. onder de horizon staat.

Comment

WOESJ! https://twitter.com/PoollichtBE/stat...95981011464194

Comment

Daar is ie!

Comment

Maar dit is nog niet veel soeps...

Comment

Waaah! Kp index schiet over de 7 heen! Uiteraard overdag
                            *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Comment

Niet!
                              Vrouw en ik tot 3 uur op de dijk bij Den Oever gezeten.

Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	129.3 KB
ID:	1054412

Met moeite was er een paarse gloed waarneembaar op t scherm van de camera rond een uur of 1, maar dat verdween langzaam in de schemering. De Kp was toen al langzaam aan t teruglopen. Dus maar gaan verkassen voor de Jupiter bedekking.
                              Motto: Boterzacht bewerken!

Comment

Working...
                              X