Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Next Target: NGC1514

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Next Target: NGC1514

Wie doet mee?
    Het is een planetaire nevel (filter gebruiken!) van Magnitude 10
    Bekend als Dew Nebula of Crystal Ball.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Ik doe mee! Tis hier kraakhelder dus t wordt een heerlijke avond/nacht. Heb de 8" alleen nog maar met sluierbewolking kunnen testen dus we zullen zien

Commentaar

http://www.mistisoftware.com/Astrono...ae_ngc1514.htm

Voor de duidelijkheid

Heel veel succes luitjes
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik ga er ook wel naar zoeken, maar ik kan nog niet eens de ringnevel
        vinden dus spannend zal het wel niet worden voor mij ...

Groetjes,

Bandit (die wat wolken voorbij ziet drijven)
        Achromatologisch

Commentaar

Origineel geplaatst door Bandit
          Ik ga er ook wel naar zoeken, maar ik kan nog niet eens de ringnevel
          vinden dus spannend zal het wel niet worden voor mij ...

Groetjes,

Bandit (die wat wolken voorbij ziet drijven)
          Dan wens ik je al vast enorm veel succes

Als je aan het zoeken bent naar de ringnevel, dan is het makkelijk om een 30mm oid te gebruiken. Als je dan gericht staat op de plek waar die zou moeten staan, dan moet je heel goed gaan kijken.
          De ringnevel ziet er in een kleine vergroting bijna hetzelfde uit als een ster, maar dan een stukje waziger.
          Heb je m eenmaal gevonden, dan zwaar vergroten!!
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik doe mee! Ik kom net van buiten, dus je bent net iets te laat...

Maar de volgende keer dat het weer meezit ga ik 'm bekijken, stond al op een lijstje dat ik opgesteld had. Misschien tekening maken ook .
            Groetjes uit de westhoek,
            Karel.

Commentaar

Heb het net geprobeert maar kon niks vinden.

Commentaar

Had m bijna in beeld! Nu komt de maan op en zijn er weer wolken. Hij is makkelijk te vinden. Je neemt de uiterste linkerpoot van perseus, en je trekt een denkbeeldige lijn naar de pleiaden. Een stukje links daarvan zie je in je zoeker een boogje van drie sterren, daarvan trek je de bovenste 2 1x door en je hebt m. Als het niet bewolkt is #$)("#$"#($"#"(#$
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

YES! Gezien.
                  Met de nieuwe LVW 22 en een Lumicon UHC filter.
                  Het is een gemenert: als je geen filter gebruikt en laag vergroot zie je 3 sterretjes op een rij. De middelste is NGC 1514!

Commentaar

Valt inderdaad niet mee. De dobson ligt uit elkaar voor verbeteringen n.a.v. Kollase, dus het moet met 66 mm opening. Dat betekent dat de OIII niet van toepassing is: daarmee hou ik onder Amsterdamse luchten helemaal geen sterren over, bij welke vergroting dan ook.
                    Met een op maat gemaakt zoekkaartje uit Cartes du Ciel inmiddels met zekerheid op de plaats uitgekomen waarmee hij moet staan en toen kwamen de wolken en toen ging het regenen en toen ging ik de afwas maar doen en kijken of Ajax nog een deuk in een pakje boter had geschoten en dit berichtje tikken. Maar ....... er komt weer zwart aan dus ik ga het nog een keer proberen. Is meteen een mooie test voor het contrast van verschillende oculairen.
                    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Gezien dus? Top!
                      Ik vind het inderdaad ook een gemenert. Ik heb 'em een paar keer gezien. Bij een topnacht was ie geloof ik erg mooi en op een mindere nacht een stuk minder, meen ik me te herinneren.
                      Maaruh.... hoe zit 'et met je 25 messiers? Je hebt nog maar een paar weken ;-)
                      (hier in Groningen zat het trouwens potdicht vanavond)
                      30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Ja hoor, positief, absoluut gezien. Met het Astronomik CLS-filter (!) bij 133 keer. Neveligheid overigens erg moeilijk, noordelijke deel nog een beetje duidelijk, zuidelijk nauwelijks te zien, al keek ik perifeer tot buiten mijn beeldveld .
                        Om het goed te maken stak de Orionnevel zijn neus boven de huizen uit. Altijd lekker als de winter weer is begonnen.
                        En vervolgens was de maan te mooi om te stoppen (nog steeds), maar de pc gaat wel vast uit.
                        Succes allemaal.
                        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Vanavond is mijn kans... Je hoort er nog van
                          Karel.

Commentaar

Ik ga ook eens even kijken
                            Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Het was genieten ondanks de harde wind . Heb naast NGC1514 ook NGC752 bekeken, een sterrenhoop die mooier door je zoeker is dan door je telescoop. Ik ga de beschrijving van 1514 maar overtypen:

Tijdstip: 18h00 ut
                              Telescoop: 25cm f/5
                              Lm: 5.4 Seeing: 3/5
                              83x, OIII, FOV 0.8

Best met OIII, zonder nauwelijks zichtbaar. Centrale ster heel helder, nevel zelf is redelijk groot en uniform in helderheid maar de rand is niet duidelijk afgelijnd en vervaagt in de achtergrond. Perifeer kijken maakt soms vluchtige donkere plekken binnenin de nevel zichtbaar. Ook is soms lichtjes te zien dat de nevel afgeplat is NW-ZO.
                              Omstandigheden waren niet meteen goed, object laag en een strakke wind. Toch vond ik hem opvallend helder met de OIII.

Als je zwart op wit mooier vindt.
                              Karel.

Commentaar

Werken...
                              X