Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Leuke avondkomeet in oktober.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Leuke avondkomeet in oktober.

David Seargent nam komeet C/2006 M4 (SWAN) waar op 20 juli en schatte hem van magnitude 9,6 (met behulp van een 25cm reflector). Op grond van deze schatting zou de komeet n perihelium misschien wel tussen de 5e 6e grootte kunnen worden. Bijgaande efemeriden zijn van een iets gematigder scenario uitgegaan (H10 = 7).

Voor Nederlandse waarnemers betekent dit dat gedurende de maand oktober komeet C/2006 M4 (SWAN) mogelijk van de 6e 7e grootte zal zijn. Hij is het beste zichtbaar aan de avondhemel (maximale hoogte zon 40 graden boven de horizon bij het einde van de astronomische schemering), maar komt ook in de ochtendschemering opnieuw boven de horizon uit.

In oktober beweegt de komeet door de sterrenbeelden Jachthonden, Botes en Noorderkroon richting het sterrenbeeld Hercules. Op 7 en 8 oktober bevindt C/2006 M4 (SWAN) zich minder dan 2 graden van a CVn. Op 17 oktober staat hij op minder dan een halve graad van de ster g Boo.

De komeet zal eind oktober de aarde naderen tot op ongeveer 1 AE (150 miljoen kilometer) en dus vermoedelijk een kleine compacte coma vertonen. Onduidelijk is nog of er visueel enige staartvorming waargenomen kan worden.
    Bron en zoekkaartje:

http://www.kometen.nl/2006M4-TWS.htm
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Heeey dat is nou nog eens een leuk object om op te zoeken.
    Ik las dat ie door z'n compactheid een stuk helderder is dan die andere die er laatst was.
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
      Ik las dat ie door z'n compactheid een stuk helderder is dan die andere die er laatst was.
      Klopt, waarschijnlijk is ie al goed te zien met een verrekijker!
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
        Origineel geplaatst door Ossi
        Klopt, waarschijnlijk is ie al goed te zien met een verrekijker!
        In dat geval zeker wel met mijn uberbinos
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Yesyesyes! Dat wordt plaatjes schieten en kijken!
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

He leuk 8)
            Spotten en shotten
            (Als ie lekker volgt)
            EQ6/Orion Photonewton 8" F4/Orion ed80/WO 66 Petzval/C8/ETX70
            Canon Eos 350d mod/DSI II Color/Atik 16hr/Atik 383L/AlCcd5

Commentaar

Dat wordt weer een uitdaging voor de luxon 70-700 reflector!
              SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
              Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Is de staart te zien????
                114mm refl. en 70mm refr.
                200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Ik heb hem gisteren-avond gezien door een Wiliam Optics Zenith Star 80 ED, maar de staart is niet te zien met zo'n kijker alleen een wazig bolletje, ik vraag mij overigens af of je de staart wel zult zien met een grotere telescoop. Maar goed ik heb hem gezien

Commentaar

hey das nice! zo te zien blijft ie nog wel even aan de hemel!, das mooi want ik hb het nu nog erg druk, maar ik heb volgende week herfstvakantie, en dan zal ik hem is eventjes opzoeken!

Commentaar

Ik heb 'm gisteren ook gezien (met een Newton 130mm), maar ook niet meer dan een wazig bolletje.
                      Komt dit ook omdat ik 's avonds heb gekeken i.p.v. 's nachts (ivm lichtvervuiling o.i.d.)?

Commentaar

mm.. met de grote van mijn scoop, valt er dan wel een staart te zien??

er is toch volgens de metingen ongeveer elke 10 jaar een komeet te zien zoals hale bobb (dichtbij en grote)??? is die al op komst?en kunnen we al zien welke dat zal zijn en wanneer??

Commentaar

Van deze komeet is volgens mij geen staart te zien, ook niet met een veel grotere telescoop, wellicht dat als je er een lang belichte foto of fimplje van maakt dat de staart dan wel zichtbaar wordt, maar visueel kan je dat wel vergeten denk ik.

Voor meer informatie over kometen kan je o.a. naar de volgende sites gaan:

*De Nederlandse Kometen Vereniging*. Klik op 'Actueel waarneembare kometen'. Je krijgt dan
                          achtergrondinformatie over de ontdekking en de verschijning van komneten te zien, en tevens een zoekkaart.

Op de *deze site* van Reinder Bouwma en Edwin van Dijk zijn kaarten met vergelijkingssterren te vinden, alsmede actuele schattingen.

Op deze sites vind je ook links naar andere kometenwerkgroepen, zoals de
                          Belgische, Duitse en Engelse werkgroep.

Je kunt je ook aanmelden op *deze site* als je een waarschuwing via e-mail wilt ontvangen van kometen en andere waar te nemen objecten.

Binnenkort zijn er echter geen Hale Bopp achtige kometen te verwachten denk ik, helaas.

Commentaar

Werken...
                          X