Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Alpha Aurigiden 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Alpha Aurigiden 2007

Naast het verwachte zonnemaximum voor 2007 nog een leuk iets: de Alpha Aurigiden (een meteoorstorm) barsten los met 1000 meteoren per seconde.
    Auriga? Ja. Dat is de voerman. Begin september staat deze ellendig laag aan de hemel. Noordelijke regionen opzoeken is het devies. Begin september is het daar ook een beetje donker.
    Zo gauw er meer nieuws is, weet je het. Boek dus nu je tripje naar Alaska maar!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Ja, klopt, is al tijdje bekend:

Volgens twee astronomen mogen we volgend jaar een extreme meteorenstorm verwachten. Volgens Esko Lyytinen en Peter Jenniskens zullen duizenden meteoren van de zwerm 'Aurigiden' op 1 september 2007 te zien zijn aan de hemel. Het radiant van de storm ligt in het sterrenbeeld Voerman (Auriga). De laatste keer dat de Aurigiden aan de hemel verschenen, was in 1935, 1986 en 1994.

In september 2007 kruist de baan van de aarde met de ‘staart’ van de komeet Kiess en daaruit maken Lyytinen en Jenniskens op dat we een spectaculair meteorenstorm in het begin van de maand mogen aanschouwen.

Edit: Trouwens, rond 4 uur 's nachts is Voerman ook goed vanuit Nederland te zien hoor in begin september, in het oosten, hoog aan de hemel.

Commentaar

Okee dan! Moet toch maar eens nieuws bijhouden. Kunnen we alvast boeken bij astroverstartum Travel?
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Nop het is een zonneminima, niet zonnemaximum
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
          zonneminima
          als we dan toch fouten aan het verbeteren zijn: het is zonneminimUM, het meervoud is inderdaad zonneminima!

(trouwens, dit is mijn 2006e bericht! WOW! Ik heb ons huidige jaar bereikt! )

Commentaar

2007 is sowieso een interessant jaar, zoals:

10 februari - Saturnus in oppositie
            3 maart - Totale maansverduistering
            5 juni - Jupiter in oppositie
            1 september - Meteorenstorm Aurigiden (?)
            24 december - Mars in oppositie en wordt volledig bedekt door maan

Commentaar

Origineel geplaatst door Marijn
              Origineel geplaatst door Jefke
              zonneminima
              als we dan toch fouten aan het verbeteren zijn: het is zonneminimUM, het meervoud is inderdaad zonneminima!

(trouwens, dit is mijn 2006e bericht! WOW! Ik heb ons huidige jaar bereikt! )
              Lekker zeiken voor aan uw aantal op te drijven? :P
              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Zeer interessant! Maar hoe zeker is het dat er daadwerkelijk een meteorenstorm optreedt? Bij de Leoniden heb ik ook drie keer buiten gelegen voor een paar honderd meteoren (zeer de moeite waard, daar niet van, maar om daarvoor nou naar Siberie te reizen...).
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Dat moet toch wel lukken dan vanuit Nederland?
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Nu maar offeren aan de weergoden
                    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
                      Nu maar offeren aan de weergoden
                      Ah! We hebben al een vrijwilliger!

Commentaar

Ik zat te denken aan enkele niburu mensen
                        Die kun je toch alles wijs maken
                        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ai, Steem. Zie ik daar een volle Maan?

Trouwens, Maayke en ik zaten er zowiezo al aan te denken om volgend jaar eens niet naar het zuiden te gaan op vakantie, maar eens "iets anders". Daarbij wilden we ook in het najaar gaan i.p.v. de zomer.

Noord Scandinavie leek me al erg leuk vanwege de natuur, noorderlicht en nu dus ook een meteorenstorm! Dus wie weet!
                          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Nee, zit tussen volle Maan en laatste kwartier in. Maar hij is dus dan idd wel overduidelijk aanwezig...
                            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

1000 nog wel. Ik zit hier net met Peter een biertje te drinken op het IMC ;-) http://www.imo.net>>>conference
                              Carpe Diem

Commentaar

Werken...
                              X