Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dinsdag 12 september Pleiaden-bedekking

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dinsdag 12 september Pleiaden-bedekking

Wonderlijk genoeg niet in de dagkalender van de Sterrengids vermeld, maar toch leuk om morgenavond te bekijken; een bedekking van M45 door de Maan!

Helaas staat het spul tijdens de bedekking net zo laag als tijdens de maansverduistering laatst, maar als het weer meezit zijn er voor een 10 cm kijker toch zo'n tien wederverschijningen achter de donkere maanrand te zien.

De exacte tijden kun je in de Sterrengids opzoeken bij het hoofdstuk 'sterbedekkingen"
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

oh interessant! het wordt namelikj ook super mooi weer! hoelaat gaat het ongeveer gebeuren? ik moet namleijk eerst lesgeven, maar ik ga wel kijken morgen avond denk ik zomaar!

Commentaar

Wanneer de maan opkomt zijn de bedekkingen al aan de gang. Om 22.26 uur verschijnt de eerste "heldere" ster weer, dus ik zou tegen die tijd beginnen met waarnemen. Het zal ongeveer duren tot 23.30 uur; dan zijn de meeste sterren weer tevoorschijn gekomen.

Commentaar

Ik ga zeker kijken, tegen die tijd staat de Maan gunstig genoeg zodat ik gewoon vanuit mijn achter of voortuin kan kijken. Bedankt voor de tip Roel.
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

mm daar moet ik nog even voor kijken, of het voor mij ook gunstig staat.. waarschijnlijk moet ik op het balkon gaan zitten en komt ie nog niet boven de bomen uit in de achtertuin..
          maar dat is weer beetje ongunstig omdat het balkon bij mijn ouders slaapkamer is, en die wil ik natuurlijk niet storen als de boel weer naar binnen moet haha.. dus waarschijnlijk moet ik wel in mijn achtertuintje gaan zitten.. ga vanavond wel ffies kijken of dat kan dan.

Commentaar

Correctie, het staat dus ABSOLUUT niet gunstig voor mij. Dus als ik ga kijken moet ik maar even vervoer regelen. We zult wel zien.
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik kijk zeker! De hemel hier is gelukkig ongehinderd in het oosten.
              Groetjes uit de westhoek,
              Karel.

Commentaar

Ok, tot zo!
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Hier een klein verslagje van mijn waarnemingen:

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?p=53795#53795

Commentaar

Ik had me voorgenomen wegens allerlei druktes om niet te gaan kijken.(Schaam)
                    maar rond 22h richtte ik toch een oude 7x50 verrekijker op de lage maan. Die was donkeroranje vanwege de smoezelige bewolking in de atmosfeer. Ik zag geen sterren in de nabijheid. Toentoch maar even de 20x80 erbij gepakt: dat gaf al een veel beter beeld van de maan: maar nog steeds geen sterren.
                    Ik hield het toen maar voor gezien

Maar... een uur later was ik toch wel benieuwd geworden en bouwde ik "Bully" op (150mm F5 refractor).
                    Tjonge wat een beeld. Bij 28x vergroting was de maan prachtig zichtbaar, en werd geflankeerd door een vrijwel compleet Zevengesternte.
                    Als ik de maan buiten beeld zette was zelfs het asgrauwe schijnsel nog waarneembaar.
                    Ik wisselde het oculair en toen ik opnieuw keek, zag ik juist de ster Atlas tevoorschijn floepen. Te gek!

Ik was echter niet zo scherp meer, dus ik vergat dat vlak daarna Pleione
                    zichtbaar moest worden: die mistte ik dus. Maar ik ben erg tevreden met deze waarneming.
                    Norbert bedankt voor de tip.

groet
                    HArro
                    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                      Norbert bedankt voor de tip.

Commentaar

Harro is al op leeftijd aan het komen. Credits voor jou hoor Roel! Ik heb er niks aan bijgedragen.
                        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
                        X