Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Tip voor de eerstvolgende donkere nachten: M17

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Tip voor de eerstvolgende donkere nachten: M17

Ik was hem al bijna vergeten door de overdaad aan Frans Vlekjesgeweld, maar de tip voor de eerstkomende donkere periode is M17, oftewel de Omeganevel.

Ik Frankrijk stond hij weliswaar hoger aan de hemel, maar ik vermoed dat ie hier in Nederland op een goede locatie ook te zien is. Hij staat iets boven het sterrenbeeld Boogschutter. Probeer deze gasnevel te spotten rond eind augustus/ begin september wanneer het al wat vroeger donker wordt, de maan niet stoort en Boogschutter nog op redelijke hoogte boven de horizon staat. Door mijn 13 cm Newtom was in donker Frankrijk zeer duidelijk de vorm te zien: een "2", of een zwaan, of een wilde gans, net wat u wil.

Zo zag ie er ongeveer uit door de telescoop:
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

hij heeft de vorm van een halve hoofdletter Omega (laatste letter van het Griekse alfabet..

Vandaar de naam denk ik
    I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Commentaar

Alleen is het neveltje iets kleiner dan jouw letters Sanne..
      Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Haha, toch denk ik dat het in werkelijkheid wel iets groter is dan haar lettertjes... 8)

Commentaar

Goh!

Commentaar

Eeeej een schets van M17, erg mooi! Inderdaad een aanrader. Een paar weken terug zag ik hem voor het eerst, zonder filter. Nooit gedacht dat ie zo helder zou zijn. Helaas is de zuidelijke hemel op mijn waarneemplek zo lichtvervuild dat ik normaalgesproken niet eens in die buurt kom, maar toen scheen ie er toch mooi doorheen.

Origineel geplaatst door Amica
            Haha, toch denk ik dat het in werkelijkheid wel iets groter is dan haar lettertjes... 8)
            Ja...maar je weet niet hoe groot die letters in werkelijkheid zijn

Commentaar

Origineel geplaatst door Asellus
              Ja...maar je weet niet hoe groot die letters in werkelijkheid zijn
              Haha idd, maar we zullen het haar eens vragen!

@Sanne: hoe groot zijn die letters in werkelijkhei??? :P

Commentaar

Dank Asellus

Commentaar

Goeie tip, Roel! Ik ga 'm zeker opzoeken wanneer ik daarvoor de kans krijg.

En holy ************, dat zijn toch wel twee van de grootste omega's die ik ooit op een scherm heb gezien!
                  The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Werken...
                  X