Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Perseiden 2006

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Perseiden 2006

Het maximum van de Perseiden-meteorenregen wordt verwacht in de nacht van vrijdag op zaterdag (zaterdagochtend om precies te zijn, dus niet een ochtend later, zoals in de Sterrengids vermeld staat). Het International Meteor Orginisation (IMO) meldt dit ook. Omdat de maan dan bijna vol is, zullen er tijdens het maximum weinig meteoren overblijven die door het felle maanlicht "heen prikken".

De beste tijd voor het waarnemen van meteoren is dus niet zoals gebruikelijk in de nanacht, vanwege de maan, maar tussen ruwweg 22.30 en 24.00 uur vrijdagavond. In die tijd is het al redelijk donker en de maan staat nog niet zo heel hoog. De radiant komt dan net boven de horizon uit, dus er is een kans dat je een Perseide met een zeer lang (misschien zelfs onderbroken) spoor ziet omdat hij dan in een zeer lage hoek de aardatmosfeer raakt, zoals een steentje dat over het wateroppervlak scheert.

Zaterdagavond ligt qua tijd ook nog aardig dicht tegen het maximum aan, waarschijnlijk zie je er dan net zoveel als op vrijdagavond.

http://www.universetoday.com/2006/08/08 ... on-friday/
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

ik hoop dat we 's nachts nog wat helder weer krijgen.

Commentaar

Ja laten we hopen dat de wokken ons gunstig gestemd zijn en toch even optrekken, zodat we in elk geval iets ervan kunnen zien!

Commentaar

De "wokken'??

Commentaar

Origineel geplaatst door Aldebaran
          De "wokken'??
          Ja pest me maar!! :P De wokken, je weet wel: Niet mokken, lekker wokken! Aziatische goden... beetje goed uitgeluld?

Commentaar

Niet molken, lekker wolken! Een mogelijke slogan voor aankomend weekend? :o

Sorry.
            The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
              Niet molken, lekker wolken! Een mogelijke slogan voor aankomend weekend? :o

Sorry.
              Hoezo sarcastisch Brinx! We zullen het wel vaker gaan roepen dit weekend denk ik! Pfff, 1 tikfout en het forum staat er bol van.

Commentaar

Hahaa ja ja, genadeloos! Maar om even op het onderwerp terug te komen: volgens Marijn valt het weer in zeeland relatief mee (vergeleken met de rest van het land) komend weekend - dus misschien zien we nog wel een Perseidje of twee. Als het zo is als ik vanavond gezien heb is het niet eens zo erg: schitterende avondlucht, strakblauwe stukjes lucht met flinke stapelwolken er tussenin.
                The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Laten we het hopen Brinx, ik laat mijn telescoop thuis maar neem mijn verrekijker wel mee voor de zekerheid. Je weet maar nooit namelijk.

En de Perse´den wil ik toch ook wel iets van zien. Inderdaad al zijn het er maar 1 of 2. We zullen het moeten afwachten.

Commentaar

Net even een uurtje gekeken, bij een helder stukje
                    4 perseiden gezien, 1 mooie en 1 hele mooie die doofde en weer ontstookte.

Zo weer even zien als het volgende gat over komt. (zicht op het noorden en noordoosten.)

Commentaar

Na dien nog even gekeken en heb ook waarschijnlijk een Ursid-meteoor gezien.
                      Een hele mooie dia als een parelsnoer fonkelde, zo vaak in een korte tijd allemaal uitbarstingen 5-10. Deze leek uit het tweede deel van de W van casiopeia te komen

Waren zeer veel niet perseiden te zien IMO, veel perseiden waren nog maar net vaag te zien door het schijnen van de maan, deze waren wel zeer helder en snel.

Commentaar

er is vnavond full moon party hier op het strand in rockanje bij strandtent havana! dus ik sta vanavond op het strand. ik hoop op een klein beetje helder weer af en toe, want dan kan ik mooi sterren kijken op het strand!

Commentaar

helaas is het flink bewolkt hier ...niks te zien dus.

Commentaar

Was gisteravond kraakhelder, maar in het uurtje dat ik keek, geen meteoren gezien

Commentaar

Toen ik van het uitgaan terugkwam was de hemel voor een redelijk gedeelte helder, en heb ik een heele mooie gezien! Hij was veel feller dan ik had verwacht

Commentaar

Werken...
                              X