Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Impact op de Maan

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Impact op de Maan

Hallo astrostarters:
    op 3 september laat de ESA een ruimtesonde neerstorten op de maan. Met een beetje geluk zal deze impact zichtbaar zijn in een telescoop.

Maarten Roos, een oude vriend van Norbert en mij, is werkzaam als astronoom in Portugal. Hij stuurde mij een oproep per email:
    Ik zal die tekst hieronder plaatsen.
    Misschien kunnen wij ons als Astrostarters nog nuttig maken voor de wetenschap.

Groet
    Harro,

Subject: EP N3/N4 - Call for Smart-1 impact point observations (no attachment)

Dear all,

I getting too used to large files - apologies for those that had problems with my previous message with a 7 MB attachment. I resend the mail without attachment so you all get it, see below. The presentation can be found on my ftp server:

ftp://ftp.rssd.esa.int/pub/dkoschny/out/Smart-1/

Anyway, get out and observe!

dvk

-------------------------------------------------------------
    Detlef Koschny
    ESA/ESTEC, SCI-SB
    Keplerlaan 1
    NL-2201 AZ Noordwijk ZH
    (31) 71 565 4828

Subject: Re: EP N3/N4 - Call for Smart-1 impact point observations

Dear all,

to get our amateur observations for Smart-1 going, I'd invite you all to observe the Smart-1 impact site on the Moon in the next few days. Remember that Smart-1 will impact according to the current estimates on 03 Sep 2006 02h UT +/- 7 h. The impact location for a 02 h UT impact is 34 deg S, 44.1 deg W, 80" from the terminator. The phase of the Moon will be two days after half moon. Thus, the lunar phase will be the same on 05 July, two days from now!

Thus, this time is the perfect test to take some images and see how the Moon looks like, what the straylight level in your telescope is, etc. Submit your images and they may make it on an ESA web site.

I would propose the following imaging projects:

(1) image the complete Moon at the same phase as during the impact;
    (2) perform some video imaging of the impact site (which is in the dark...) to check the straylight level. For PR purposes, do some tests with the illuminated part in the field of view (if your field of view is large enough);
    (3) perform some long-exposure images to see the unilluminated side of the Moon in earthshine - this we would use during the actual impact to search for ejecta clouds;
    (4) same as (3), but using filters - preferably some standard filters (U, B, V, R or R, G, B - whatever you have);
    (5) The impact area will be at the terminator 06 - 07 June. Image the impact area when illuminated (we may be able to combine it with Smart-1 images for stereo views);
    (6) same as (5), but using filters, as in (4).

If you get some results - videos, still images - send them to me and to Joerg Weingrill (Detlef.Koschny@esa.int, joerg.weingrill@assoc.oeaw.ac.at) who offered to volunteer for collecting the data (sorry Joerg I couldn't coordinate this with you beforehand, but I wanted to get this out asap). There is a possibility that we produce a web story about the Smart-1 impact where some of your images may be posted (of course giving credit to you), I will coordinate with our web people.

Obviously in the future we'll collect the data via a web site with standard information etc. as discussed in the EuroPlanet workshop, but to get some quick feedback I propose the email solution for now.

So, please get out and do some observing!

Enjoy, Detlef.

P.S.: Please distribute as you deem necessary! I just sent this mail to the list of the 'N3/N4 WS on Amateur Astronomer Coordinated Observations'.
    P.P.S.: I attach the presentation which I gave at that workshop, showing maps of the impact point and other info which you may find useful.

Detlef Koschny
    ESA/ESTEC, SCI-SB
    Keplerlaan 1
    NL-2201 AZ Noordwijk ZH
    (31) 71 565 4828

>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<

Maarten Roos Serote

Lisbon Astronomical Observatory
    Tapada da Ajuda
    1349-018 Lisbon, Portugal

tel.: (+351) 21 36 16 746
    fax: (+351) 21 36 16 752
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Wow, dat lijkt me wel ontzettend interessant om te bekijken. ik had al eerder over deze plannen gehoord, maar nu weet ik dus wanneer en waar precies ik moet kijken. Ik hoop echt dat er iets van te zien is in kleine kijkers.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Hee, welke energie werd er ook alweer vrijgemaakt bij die kleine impact op de maan die laatst gezien werd? Misschien kunnen we een schatting maken van de energie die vrijkomt bij de inslag van de Smart-1 op de maan, op bierviltjesniveau zeg maar. Massa en snelheid van het ding bij inslag zijn eigenlijk de enige gegevens die we nog nodig hebben, denk ik.
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Britse waarnemers zijn al helemaal enthousiast, kijk even hier:
        http://www.lunarobservers.com/luna_july2006.pdf

(aardig nieuwskrantje over de maan trouwens, de moeite waard om even te lezen)

Commentaar

Hmmm, goede reden voor een mini starparty op de dag van impact?
          SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
          Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

3 september! Net terug van vakantie
            *claimt de sterrenwacht*

http://copernicus.ddq.nl/kalender/index ... &year=2006
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Lieuwe
              Hmmm, goede reden voor een mini starparty op de dag van impact?
              Origineel geplaatst door Nop
              *claimt de sterrenwacht*
              Als dat doorgaat zorg ik voor het gebak. 't Is mijn verjaardag dan, maar dat lijkt me super!

Commentaar

Dan kom ik ook, voor gebak doe ik (bijna) alles
                SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
                Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

*claimt de sterrenwacht*

Eej Nop, waarom zie ik de maaninslag nu bij 4 september staan?

Commentaar

Origineel geplaatst door Amica
                    *claimt de sterrenwacht*

Eej Nop, waarom zie ik de maaninslag nu bij 4 september staan?
                    Tijdzones?

,xtG
                    .tsooJ
                    Ich bin ein Kollaser.
                    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

3 september, 4 september.. Ik kom!
                      I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Commentaar

Als het een beetje helder wordt ben ik er ook bij. Nadat de maan onder is gegaan (of kapotgeschoten) hebben we begin september al weer behoorlijk wat donkere uurtjes!

Commentaar

Vanaf nu gaat het inderdaad weer snel. Op 3 september gaat de zon al om 20:23 uur onder.
                          Lijkt me gaaf om die impact trouwens te zien!
                          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Origineel geplaatst door Demelza
                            Lijkt me gaaf om die impact trouwens te zien!
                            Laat iedereen zoveel mogelijk scoopjes meenemen trouwens. Op het moment supreme wil ik niet gaan knokken voor een plaatsje achter het oculair. Ik kan dan opeens erg egoistisch worden!

Commentaar

Ik heb een handige tas gevonden bij de Blokker. Vanaf nu kan ik (eindelijk) ook mijn scoopje meenemen in de trein! Zou tijd worden!
                              Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                              http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Werken...
                              X