Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Gratis MegaZonnevlek zichtbaar (2 juli)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gratis MegaZonnevlek zichtbaar (2 juli)

Het is om te stikken zo heet, maar toch: een prachtige, ik herhaal prachtige zonnevlek is op dit moment zichtbaar. Mega-groot.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Das mooi want mijn astrofolie komt deze week weer binnen.
    De oude is verkocht..

Doe ik hem op mijn 150/1200 newton of op mijn shorttube 80mm refractor...

Hebben jullie daar tips over
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Ja, dit is misschien handig, een tekstje over hoe je een goede zonnefilter kunt maken met Baader zonnefolie:

Code:
      1. Bevestig 3 of 4 centimeter ring of rand van karton rond het objectief (let op: niet de oculairkant) van de camera, verrekijker of telescoop. Plak het karton stevig met plakband aan het objectief. Houdt er rekening mee dat het later wel verwijderd moet kunnen worden.

2. Plaats een tweede ring of rand van karton, die 1 of 2 centimeter smaller is over de eerste en haal deze ring er vervolgens weer af.

3. Knip een stuk filter uit dat rondom minimaal 2 tot 3 centimeter groter is dan de opening van het objectief en leg het op de eerste ring van het karton, die nog bevestigd is aan het objectief.

4. Schuif de tweede ring van karton over de eerste, zodat het filter redelijk vlak tussen de twee ringen klem komt te zitten (maar niet zo strak dat het zou kunnen scheuren). Het filter blijft daarbij 1 tot 2 centimeter uitsteken. U kunt het eventueel naar boven omslaan of vastplakken.

5. Wikkel om het geheel plakband. Zorg ervoor dat de twee ringen en het filter stevig met elkaar verbonden zijn en goed vastzitten aan de kijker of camera. Gebruikt u lijm om het karton te plakken, let er dan op dat er geen lijmresten op het filter terechtkomen.

Men kan de zon ook waarnemen in H-alpha, een filter systeem dat uitsluitend de fotosfeer waarneemt van de zon en hierdoor de protuberansen duidelijk zichtbaar maakt. Dit "Coronado filter" systeem is zeer duur maar zal in de toekomst veel goedkoper worden.

Commentaar

Ik bedoelde eigenlijk zal ik een filter maken voor de 80mm shottube of de 150mm newton
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Als je eentje maakt voor de newt , dan heb je geen last van kleurfouten .

Commentaar

12x optische zoom (432mm) + *arg* ja toch digitale zoom erbij.

Commentaar

Mooi, Paul! Gewoon met je fotocamera gedaan hè?

Commentaar

Met mijn gelieve Panasonic FZ20

Commentaar

Zo, nog een foto'tje, zeer kewl!

Commentaar

de witte vind ik persoolijk mooier
                    Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

lijkt net een overgang joh..
                      maar wel cool dat je dit soort plaatjes zelf kunt schieten!!
                      De kosmos, wat een geniaal ontwerp.....

Commentaar

Hé trouwens gijsraaf, jij woont in Voorschoten, ik in Hazerswoude Dorp (Tussen leiden & Gouda) en B@rry in Waddinxveen. Mini meeting? :P

Commentaar

Werken...
                        X