Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M8 dit weekend in Nederland!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M8 dit weekend in Nederland!

Dolgraag wil ik m8 eens bewonderen. Het is de lagunenevel. Het staat in steenbok EDIT boogschutter, erg laag, rond 01.00 mezt in het zuiden. Doen of laten? Het wordt niet echt donker. Ik heb wel een uhc en oiii filter. en met c8 of 8cm ed f7.5?
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Nop, ik heb hem zelf nog nooit gezien maar de helderheid is wel m6! Met een beetje doorzichtige lucht moet dit te doen zijn. Ik heb ooit de ringnevel gezien terwijl ie nog geen 10 graden boven de horizon stond.
    En dat was niet met een C8!

EDIT: M8 staat niet in steenbok maar in boogschutter.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Hoi Nop,

M8 is moeilijk, maar wel degelijk te doen. Ik heb een eenmaal waargenomen terwijl hij slechts 8 graden boven de horizon stond. Het is ook een ontzettend heldere nevel, bijna net zo helder als de orionnevel.
      Het kan dus wel degelijk! 8)

Maarreh, hij staat toch in de boogschutter?

Commentaar

Thanks Roel en Arnaud! Ik haal altijd booschutter en steenbok door elkaar.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ben je al eens naar het zuiden op vakantie geweest? Ik heb de boogschutter en de schorpioen een keer hoog aan de hemel zien staan in Bolivia. Ik zat toen op een vlakte op 4000 meter boven de zeespiegel.

Kraakhelder, een nieuwe maan, geen strooi en HELDER!

Ik heb toen al de nevels van de boogschutter en de schorpioen zo goed kunnen zien.... is me daarna nooit meer zo mooi gelukt.

Heb je eta Carina wel eens gezien?

Commentaar

Nee, ik ben nog geheel maagdelijk wat dat betreft, was altijd in de veronderstelling dat het na mei pet zou worden. Alles onder slangendrager negeer ik

Commentaar

Oeh,

Ik zou zeggen, ga gewoon eens wat zuidelijker op vakantie, alles onder de slangedrager is wanzinnig. Wat dat betreft zitten wij aan de verkeerde kant van de hemel.....

Commentaar

We gaan in augustus op vakantie naar Italie, onder Rome. Misschien heb ik nog een kansje

Commentaar

Niet zuidelijk genoeg voor eta carina, maar wel voor de schorpioen en de boogschutter.

Als het touwens helder is gaan we vrijdag waarschijnlijk naar Stellendam.
                  Wilde jij nu ook eens een keertje mee?

Commentaar

Dit weekend niet wegens andere hardcore waarneemfestijnen, maar een ander keertje? Ik hou me heel erg aanbevolen, jullie zijn enorm goede fotografen waar ik nog een hoop van kan leren. Bedankt voor de uitnodiging!

Commentaar

Is prima,

We proberen toch wel regelmatig te gaan, dus er komt vast nog wel een keertje dat je wel kunt komen. Bedankt voor de complimenten. Wat we hebben aan ervaring dragen we graag uit.

Groeten,

Arnaud

Commentaar

M8 is redelijk te doen vanuit NL als je tenminste een goede horizon hebt. Alleen staat er mij weinig van bij. De beelden uit zuid-frankrijk hebben die weggeduwd ;-)
                        In augustus vanuit Italie moet nog kunnen. Moet je wel je 80ED meenemen, maar dat was je vast al van plan.

En een tip: hier kun je veel vinden:

http://www.deepskylog.be/deepsky/
                        30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

http://free.pages.at/visualastronomy/ds ... sag/m8.htm

Getekend naar het beeld door een 6" newton vanuit Oostenrijk. Wel wat zuidelijker, maar toch.
                          Ik geef je een goeie kans met je C8, Nop.
                          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                          X