Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

ISS waarnemen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

ISS waarnemen

Voor de mensen die niet op de frontpage komen:

ISS vliegt komende dagen over Europa

Het komende weekend zal het ISS tot vier keer per nacht over Europa vliegen. Het ISS is makkelijk te zien aan de hemel als één van de helderste objecten, dankzij zijn grote zonnepanelen. Je kunt hem gemakkelijk vinden als een helder, snelbewegend lichtpunt dat van west naar oost beweegt. Het fotograferen van het internationale ruimtestation is door de snelle beweging moeilijker.

Het ISS passeert ons wel vaker, maar hij kan niet altijd gezien worden. Normaal gesproken is de beste tijd om het ISS en andere satellieten te zien net na zonsondergang of net voor zonsopkomst, wanneer de waarnemer in het donker staat en het ISS door zijn hoogte nog in het zonlicht staat. In twee korte perioden in juni (noordelijk halfrond) en december (zuidelijk halfrond) echter gaat het ISS helemaal niet het donker in en is het ISS de hele nacht te zien. Dat is nu dus!

Op de website van de ESA vind je een handige calculator die voor jouw woonplaats uitzoekt wanneer het ISS te zien is, inclusief 'zoekkaart'. De link vind je onderaan.

Vanwege de snelle beweging van het ISS rond de aarde (7,7 kilometer per seconde), is fotograferen niet makkelijk, maar ook niet onmogelijk! Zo heeft een volkssterrenwacht in München moderne apparatuur om gedetailleerde foto's van het ISS te maken: op sommige is zelfs de communicatie-antenne te zien!

Maar ook jij kunt foto's maken van het ISS, zij het niet zo gedetailleerd als de waarnemers in München. Zo maakte Gerhard Holtkamp en lang belichte foto in West-Australië, waardoor het ISS als een spoor zichtbaar werd tussen de sterren.

Vergeet dus dit weekend niet uit te kijken naar een langsrazend lichtpunt aan de hemel.

Links:
    - ESA (Bron);
    - Calculator: wanneer vliegt het ISS langs de hemel?

Zal hij mijn groene laser zien denk je?
    Wel leuk, het wordt warm en helder. Misschien de moeite waard.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik denk het niet!!
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Hoebedoel je, niet?
        SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
        Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

knap , het is nogal eens gebeurd he? vorige zomer kan dat?
          Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Omdat een groene laser geen weet ik veel hoeveel kilometers schijnt
            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Dat hangt van de laser af. Ik denk dat ze bij het CERN er wel 1 hebben staan waarmee je Heineken-reclame op Mars kunt projecteren :P.
              This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Nou, dat is dan ook een lokkertje voor buitenaardsen he! Duidelijker kan het niet zijn: 'Hier moet je zijn!'

Okee, veel te off-topic. Sorry.
                Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Re: ISS waarnemen

Origineel geplaatst door Marijn
                  Je kunt hem gemakkelijk vinden als een helder, snelbewegend lichtpunt dat van oost naar west beweegt.
                  West naar oost, als ik me niet vergis.

,xtG
                  .tsooJ
                  Ich bin ein Kollaser.
                  http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

u heeft gelijk.

Commentaar

Een leuk project voor Arend van der Salm. Dus Arend; richt je foto kanon een keer op het ISS ruimtestation!
                      [url=http://carshownet.com]video[/url]

Commentaar

je hebt het ISS duidelijk nog nooit aan de hemel zien bewegen. Hij beweegt veel te snel om in je telescoop te houden (vergelijkbaar met de snelheid van een vliegtuig aan de hemel). Daarvoor moet je speciale volgapparatuur hebben, zoals bij de sterrenwacht in München.

Commentaar

Origineel geplaatst door Marijn
                          je hebt het ISS duidelijk nog nooit aan de hemel zien bewegen. Hij beweegt veel te snel om in je telescoop te houden (vergelijkbaar met de snelheid van een vliegtuig aan de hemel). Daarvoor moet je speciale volgapparatuur hebben, zoals bij de sterrenwacht in München.
                          Wel nee .... gewoon met de hand

http://www.djcash.demon.co.uk/astro/web ... ecraft.htm

Commentaar

WOW! Dat wil ik ook!
                            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

A 2 foot long wooden stick was attached to the telescope tube using duct tape to aid in manually following the ISS (hi-tech manual tracking!!).
                              Kijk! Daar hou ik van!
                              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                              X