Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Grote zonnevlek aan de achterkant van de zon

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Grote zonnevlek aan de achterkant van de zon

Op SpaceWeather staat het bovenstaande holografische beeld, die een grote, nieuwe zonnevlek laat zien. Door middel van deze techniek kan naar de achterkant van de zon gekeken worden.

Je zou bijna een gezichtje kunnen halen uit dat linker plaatje.

Commentaar

Ben benieuwd wanneer ie aan de voorzijde zichtbaar wordt!
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

ja ff een dom vraagje. wij kunnen toch heel de zon zien? of draait de zon zelf ook? ik snap dat we nu de achterkant van de zon niet kunnen zien maar die zien we toch wel wellis in het jaar ofzo? kijk wij hebben natuurlijk nog nooit naar de achterkant van de maan gekeken maar dat komt omdat de maan om ons heen draait.. dus wij hebben toch wel wellis naar de 'achterkant' gekeken?

Commentaar

De zon draait in ongeveer tien dagen om zijn as, dus we kunnen wel alle kanten van de zo'n zien, hoor. Alleen zit die grote zonnevlek voor ons nu even aan de andere kant. Als ie echt zo groot is, is de kans aanwezig dat ie nog steeds bestaat als de zon verder gedraaid is, en dan kunnen wij hem ook door de telescoop bewonderen.

Commentaar

Wat de maan en de Aarde met elkaar doen noemt men een gebonden rotatie. Wij hebben dit echter niet met de zon. Dus zien we inderdaad ook 'de achterkant' van de Zon alhoewel je dat niet zo kan noemen natuurlijk.
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
              De zon draait in ongeveer tien dagen om zijn as.
              de zon doet er tussen de 26 en 27 dagen over

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
                Origineel geplaatst door Roel
                De zon draait in ongeveer tien dagen om zijn as.
                de zon doet er tussen de 26 en 27 dagen over
                Oh ja! Sorry.. "De zonnevlekken trekken in tien dagen tijd over de zonneschijf" Foutje.

Commentaar

Over zonnevlekken gesproken: wat is de gemiddelde levensduur van een zonnevlek of groep zonnevlekken eigenlijk? Met levensduur bedoel ik de tijd gedurende welke ze te herkennen zijn als relatief donkere gebiedjes.
                  The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Houdt dit in dat we volgend weekend waarschijnlijk die vlek kunnen bewonderen?

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
                      Over zonnevlekken gesproken: wat is de gemiddelde levensduur van een zonnevlek of groep zonnevlekken eigenlijk? Met levensduur bedoel ik de tijd gedurende welke ze te herkennen zijn als relatief donkere gebiedjes.
                      Kleine een aantal dagen, grote soms zelfs maanden.
                      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                      X