Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Bekijk een 'gebroken' komeet!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Bekijk een 'gebroken' komeet!

De stukjes zijn waarneembaar!
    Zie: http://www.astrostart.nl/index.php?suba ... =&ucat=90&

Lees het achtergrondverslag
    http://science.nasa.gov/headlines/y2006/24mar_73p.htm
    Vanavond om 00.00 goed te bekijken in Bootes!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Morgen in Komende Week natuurlijk weer actuele info :thumbup:

Commentaar

Dat is wel leuk, maar dan moet die eeuwige bewolking hier eerst z'n biezen pakken!
      Maar magnitude 11,1...? Ik weet dat mijn 130mm dat moet kunnen zien, maar gaat die komeet ook lukken? Het toch al zwakke licht wordt dan toch over een wat groter oppervlak verpreidt...
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

ik zal vanaf een gokje wagen ( als ik niet helemaal bezopen uit het werk kom heb net de bevoorrading gezien namelijk wat ze in de koeling neergezet hebben ^^ )
        maar ik kom dan met me 2 oculairtjes niet ver ( 40mm vergroting van 35x en 26mm vergoting van 77x ofzoiets )
        jaja zo'n scoop, zo'n digi cam... waar blijven de oculairen *schaam*

Commentaar

Magnitude zegt bij kometen inderdaad niet zoveel. oppervlaktehelderheid veel meer. Meestal zie je kometen nauwelijks of niet in een klein beeldveld. Een goede verrekijker of een wide field kijker is het best. Zo laag mogelijk vergroten (tenzij er een enorm heldere kern is)
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik heb afgelopen zondag in Komende Week al verteld dat fragment C magnitude +9,9 is ofzo...

even kijken op skyhound.com...: "As of April 7 it is ~9.7 magnitude, now fainter than component B."

Component B is nu dus helderder: "It had an outburst early in April and as if April 7 it is brighter than the main component (C) at ~9.3."

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
              Zo laag mogelijk vergroten (tenzij er een enorm heldere kern is)
              Dan komt dat 40mm oculair misschien goed van pas! Alhoewel ik denk dat zwakke objecten in mijn 26mm beter te zien zullen zijn (minder last van "achtergrondlicht") Ik heb ze geen van beide nog 's nachts gebruikt, dus dit zou een mooi testobject zijn!
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

ehm misscien even een domme vraag. maar zijn dat nou de stukjes die in het weekend van 12 mei zo goed te zien zijn in de zwaan??? of niet?

zou wel cool zijn als het helder is dat weekend, want dan zitten we waaschijnlijk natuurlijk in winschoten bij ariev hihi.. kunnen we komeet fragmenten zoeken:P

Commentaar

Mooie kaartjes: http://www.kometarium.com/73P06.html
                  Het C stuk schijnt redelijk zichtbaar te zijn.

Commentaar

Origineel geplaatst door Maantje Miranda
                    ehm misscien even een domme vraag. maar zijn dat nou de stukjes die in het weekend van 12 mei zo goed te zien zijn in de zwaan??? of niet?

zou wel cool zijn als het helder is dat weekend, want dan zitten we waaschijnlijk natuurlijk in winschoten bij ariev hihi.. kunnen we komeet fragmenten zoeken:P
                    Owh sorry Miranda. Het staat in het stukje van Marijn op de FP
                    Het lijkt magnitude 4 te worden. Houd er wel rekening mee dat mei een flutmaand is voor waarnemen (grijze nachten)

Commentaar

maar toch wil ik graag zoeken, maar de brokstukken die nu dus in de bootes staan, zijn dezelfde als die over een maand in de zwaan staan? alleen dan staan ze dus dichterbij dus helderder.. misschien ga ik dan vnavond al zoeken namelijk.

Commentaar

Yep, ze staan in bootes en zijn dezelfde. Ik ga ze ook zoeken.. Zo laag mogelijke vergroting!

Commentaar

Ik ga er ook voor, als het helder is tenminste. Denk na 12uur als bootes wat hoger staat en er al wat lichten uitzijn.
                          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                            Ik ga er ook voor, als het helder is tenminste. Denk na 12uur als bootes wat hoger staat en er al wat lichten uitzijn.
                            ik hoop zelf ook effe te kunnen gaan zoeken,maar ik denk dat het niks word met de lichtvervuiling hiero.

Commentaar

ik ga ook zoeken!! heb goeie hoop maar heb geen idee hoever ik hem dichterbij kan halen met mijn scoop en of ik hem uberhaupt wel kan vinden..

maar de scoop staat al buiten op bootes gericht af te koelen

Commentaar

Werken...
                              X