Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarschuwingstopic actuele hemelverschijnselen

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vanavond vrijdag 20 sept gaat met de zichtbare overgang om 21.25 het ISS voor saturnus langs. Omgeving Heemskerk en degenen die in dezelfde baan liggen hebben dan de mogelijkheid om het ISS en Saturnus in 1 beeld op elkaar te zien.

Weet nog niet of ik in staat ben om het te fotograferen/filmen. Maar als er mensen zijn in die omgeving die het wel lukt...
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

bedankt ArnoM.

linksonder is het op 21u25m22s en rechtsboven is het op 21u25m32s.

Slechts 0,02 sec duurt de overgang, bliksemsnel dus!
      Het pad is ook slechts 500m breed!

.
      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: isssat2009.png views: 205 grootte: 278,3 KB id: 1429059
      .
      Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Mooi dat plaatje erbij van de baan. coldfieldboundary Mag ik die van je lenen? Neem aan dat het callsky oid komt?
        Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Mijn resultaat met een TD80ED en zwo asi224mc:
          https://www.astroforum.nl/forum/astr...seert-saturnus

Last bewerkt door hansweijers; 20-09-19, 21:58.
          Mijn telescoop is het mooist in het donker...

Commentaar

Er is terug wat te zien in witlicht op de zon. 2 oktober: alvast 2 vlekjes op de SDO-beelden.
            Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Op 4 oktober passeert komeet Africano dicht bij Neptunus...

Hier wordt het pas de dag nadien helder(achtig).. Misschien meer geluk in het Noorden?

https://www.star-gazing.co.uk/WebPag...8-w2-africano/
              Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Maan bij Aldebaran
                Nu het weer eens helder is kunnen we de maan een stukje boven Aldebaran zien. Momenteel staan ze nog laag in het noord-oosten. De maan verlaat nu de Hyaden. Met de verrekijker een mooi gezicht.
                Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

In het zuiden trekt momenteel een prachtige wolkenformatie langs die sterk aan mammatus doet denken.
                  Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                  (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Werken...
                  X