Announcement

Collapse
No announcement yet.

Waarschuwingstopic actuele hemelverschijnselen

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Zojuist gespot in de schemering. Mars is t.o.v. vorige week een groot stuk opgeschoven en heeft Zuben el genubi net ingehaald.
    Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

• Dezelfde samenstand als waar EdwardB over rapporteert vanochtend om 8.00 uur gespot met de verrekijker. Heel fraai. Zo niet adembenemend.

Mars blijft dichterbij kruipen totdat op 7 januari heel vroeg de dichtste nadering tot Jupiter wordt bereikt ( iets minder dan 13 boogminuten) Ze zijn dan met gemak samen in een telescoopbeeld te zien. Om 7uur 's ochtends is het moment van dichtste nadering alweer voorbij, maar dan zal het nog steeds een heel mooi gezicht zijn.
      Schiedam: Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Evostar 120ED, UK OMC140 op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
      Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

• Vanochtend met het blote oog Mars en Jupiter dicht bij elkaar gezien rond 7.45. Mars een klein stipje met een duidelijk rode gloed, jupiter daar iets ten westen van en duidelijk een heldere bol. Leuk zo met een storm ze dicht bij elkaar te zien.
        130mm/650mm newton op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino

Comment

• Vanochtend 06:40 bewolkt, maar om 07:30 helder.

Mooi om het al met het blote oog te bekijken.
          De 70/700 refractor in de tuin en kijken maar, met het 10mm oculair past alles nog mooi in 1 beeld.
          De manen van Jupiter mooi per paar aan weerszijde van de planeet met daaronder het kleine oranje schijfje van Mars.
          Van verdere details was geen sprake erg onrustig beeld door de lage stand, Jupiter liet nog net de twee grootste stormbanden zien.

Al met al een mooi plaatje.
          8" Dobson | 130mm flextube | 20X60 10X50 7X50 Bino

Comment

• Het was een mooie gelegenheid om zondag mijn zoontje weer eens achter de telescoop uit te nodigen (en uit zijn bed). Die 2 paar maantjes deden het hem inderdaad. Prachtig gezicht.
            Sumerian Optics 17,5" f4,1 Dobson, 10" f5 Alkaid & volgplatform / ES 80mm APO Triplet op SW AZ4 / Elfje (RIP) / Vixen SG 2,1x42 widefield bino / Bushnell Legend 8x42

Comment

• Wanneer de zon tussen de wolken door komt laat hij een charmante groep sproeten zien midden in zijn gezicht :-)
              16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope
              I'm starlit from the side | www.remranger.com

Comment

• Kansje op noorderlicht morgen / overmorgen.
                Spuit 9 op zijn minst...
                16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

• En ook een supernova in NGC 3941
                  Spuit 9 op zijn minst...
                  16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

• Magnitude 12.7, best helder dus! Leuke uitdaging voor vanavond!
                    Spuit 9 op zijn minst...

Comment

• Eigenlijk ... het verdient hier na al die tijd wel de vermelding: het is HELDER !!!
                      Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

• Originally posted by oetie View Post
                        En ook een supernova in NGC 3941
                        Is wel geen gemakkelijke. Die zit geplakt tegen het centrum van het stelsel. Het is eerder fotografisch, maar ook dan een flinke uitdaging om het te scheiden.
                        Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Comment

• Originally posted by coldfieldboundary View Post
                          Is wel geen gemakkelijke. Die zit geplakt tegen het centrum van het stelsel. Het is eerder fotografisch, maar ook dan een flinke uitdaging om het te scheiden.
                          Ik denk dat ik hem vanavond visueel waargenomen heb: 11,5m.
                          Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

• Originally posted by coldfieldboundary View Post
                            Inderdaad - 'heet van het beeldscherm' - 01:12 CET 2018/02/14.
                            Click image for larger version  Name:	SN2018pv_NGC3941.gif Views:	1 Size:	402.5 KB ID:	1369175

Comment

• Ik heb hem gisteren gezien met de 40cm in dijkgatsbos. Bij Harro met de 56 cm ook, maar met mijn eigen telescoop vond ik het duidelijker. Misschien omdat mijn spiegel beter afgekoeld was. Ik heb een schetsje gemaakt maar dat moet ik nog uitwerken.
                              Spuit 9 op zijn minst...

Comment

• Gisteren even geprobeerd vanuit de tuin. Het stelsel zelf is makkelijk te vinden en goed te zien, zelfs hier vanuit de stad. Bij 225x zie ik een heldere kern met een hele vage halo. Af en toe lijkt het of ik twee pitten zie, een heldere en een iets minder heldere. Maar mezelf kennende is dit wishful thinking, waarschijnlijk zie ik ze gewoon allebei tegelijk zonder ze te kunnen scheiden.
                                16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope
                                I'm starlit from the side | www.remranger.com

Comment

Working...
                                X