Announcement

Collapse
No announcement yet.

Waarschuwingstopic actuele hemelverschijnselen

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by coldfieldboundary View Post
    Is wel geen gemakkelijke. Die zit geplakt tegen het centrum van het stelsel. Het is eerder fotografisch, maar ook dan een flinke uitdaging om het te scheiden.
    Inderdaad - 'heet van het beeldscherm' - 01:12 CET 2018/02/14.
    Click image for larger version  Name:	SN2018pv_NGC3941.gif Views:	1 Size:	402.5 KB ID:	1369175

Comment

Ik heb hem gisteren gezien met de 40cm in dijkgatsbos. Bij Harro met de 56 cm ook, maar met mijn eigen telescoop vond ik het duidelijker. Misschien omdat mijn spiegel beter afgekoeld was. Ik heb een schetsje gemaakt maar dat moet ik nog uitwerken.
      Spuit 9 op zijn minst...
      16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Gisteren even geprobeerd vanuit de tuin. Het stelsel zelf is makkelijk te vinden en goed te zien, zelfs hier vanuit de stad. Bij 225x zie ik een heldere kern met een hele vage halo. Af en toe lijkt het of ik twee pitten zie, een heldere en een iets minder heldere. Maar mezelf kennende is dit wishful thinking, waarschijnlijk zie ik ze gewoon allebei tegelijk zonder ze te kunnen scheiden.
        16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope

Comment

Aan de westelijke hemel staat Venus en rechtsboven op ca 5 graden afstand staat Mercurius. Met de verrekijker heb je hen samen in beeld. Met blote oog was Mercurius net nog lastig maar verder in de schemering steeds makkelijker. Deze maand staan ze een paar weken dicht bij elkaar. Dat gebeurt niet zo vaak. Op zondag komt de maan er bij maar volgens de Sterrengids is hij niet of erg moeilijk te zien. Maandag is hij ook nog in de buurt en dan beter te zien.

Hieronder een eenvoudig plaatje genomen met de telefoon achter de verrekijker vanuit de hand.

Attached Files
          Last edited by EdwardB; 14-03-18, 21:00.
          Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Vandaag zit dus de maan bij Venus en Mercurius. Zie vorige post. Nu links van de planeten. De maan is al zichtbaar. Tijd om de bino uit te laten.

Comment

Jaaaa, Mercurius is weer binnen! In de ED80 bij 130x te zien als een klein regenboog sikkeltje. Leuk, leuk, leuk!

Comment

Vanavond 22 april even omhoogturen voor de lyriden.
                http://hemel.waarnemen.com/meteoorzw...iden_2018.html
                46cm Martini dobson | 20cm Hofheim |10cm Polarex | 5cm Lunt | Zeiss 10x56 Nachtjager

Comment

Werner’s X was (is) er vanavond. Ik liep er toevallig tegenaan. Eindelijk!
                  Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Comment

Maan (voor)bij M44

Vanavond kunnen we zien dat de maan M44 vandaag heeft gepasseerd.

Rond 23:00 staat de maan ca. 5 graden oostelijker van de sterrenhoop. Dat is halverwege de nautische schemering en met een verrekijker de moeite van het proberen waard. De sterrenhoop zal bij wat mindere transparantie lastiger te zien zijn maar maan staat dan nog op 30 graden hoogte.

Een uur later is de nautische schemering al een tijdje voorbij en is het nog donkerder en is de sterrenhoop mogelijk beter zichtbaar, maar staat de maan al weer 20 graden hoog en verzwakt de lagere hoogte de sterrenhoop ook een beetje.
                    Attached Files

Comment

24 mei 6:30 UT
                      Ik kon deze morgen maar liefst drie groepen zien op de zon. Dat was lang geleden. Eentje zat op de rand.
                      Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

20:22 UT, Europa begins transit of Jupiter.
                        21:40 UT, Europa's shadow begins to cross Jupiter.
                        22:44 UT, Europa ends transit of Jupiter.

00:08 UT, Europa's shadow leaves Jupiter's disk.

gekopieerd uit:
                        http://www.skyandtelescope.com/wp-co.../jupiter.html#
                        Last edited by EdwardB; 06-06-18, 22:01. Reason: Einde schaduwovergang toegevoegd

Comment

De uittrede van Europa was mooi te zien om 0.40u , de schaduw was met moeite te zien, Jupiter staat laag!
                          Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Een staatje uit Guide voor de komende dagen, tijdstippen in UT (2 uur erbij tellen voor onze tijd):

Click image for larger version

Name:	Jupiter events.JPG
Views:	1
Size:	72.9 KB
ID:	1382086

Satelliet I = Io enz.
                            Occ. = occultion, Tra = transit, Sha = shadow
                            Kleuren: rood Jupiter onder de horizon, geel hoogte Jupiter tot 10 graden, groen: Jupiter boven de 10 graden.
                            SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
                            Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

Ik vind dit veel makkelijker. Hoef je niet moeilijk te rekenen enz. En in het nederlands: http://hemel.waarnemen.com/jupiter/jupsat_2018.html#jun
                              130mm/650mm newton op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod

Comment

Die van hemelwaarnemen.com lijkt niet volledig. Net zoals in de Sterrengids, staat het begin van de overgang niet vermeld. Ik denk dat in deze bronnen de verschijnselen van de Jupitermanen in de burgerlijke schemering en overdag niet worden vermeld.

Tegen 22:00 had ik de telescoop al opgesteld nadat ik Jupiter met de verrekijker had gevonden. Met de telescoop was Europa in de schemering al duidelijk te zie.

Comment

Working...
                                X