Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kaartje komeetfragmenten 12 mei

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kaartje komeetfragmenten 12 mei

Voor de mensen die de resten van de komeet 73P/Schwassmann-Wachmann willen bekijken, heb ik net een kaartje gemaakt. 12 mei lijkt de meest geschikte dag om de objecten op te sporen.

Duidelijk kaartje!

Kun je misschien ook de helderheid van de verschillende komeetfragmenten vermelden?
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Hey Freek, ik kreeg ook het bericht dat er een supernova in zwaan is! Van de waarneemlijst van Wouter van Reeven

Er is een object ontdekt in het sterrenbeeld Zwaan dat mogelijk een nova is. De
      positie van de nova is R.A. = 21h11m32,34s, Decl. = +44o48'03,9" (equinox 2000.0)
      en de laatst gemeten helderheid van de nova is magnitude 8,5. Zodra het spectrum
      van de ster gemeten is zullen we zeker weten of het een nova is of niet.
      Overigens is ook al vastgesteld dat zeer dichtbij de plek waar de nova
      verschenen is ook een zeer rode ster van magnitude 14 staat en het verband
      tussen deze ster en de nova is nog onduidelijk. Wordt vervolgd.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
        Hey Freek, ik kreeg ook het bericht dat er een supernova in zwaan is! Van de waarneemlijst van Wouter van Reeven

Er is een object ontdekt in het sterrenbeeld Zwaan dat mogelijk een nova is. De
        positie van de nova is R.A. = 21h11m32,34s, Decl. = +44o48'03,9" (equinox 2000.0)
        en de laatst gemeten helderheid van de nova is magnitude 8,5. Zodra het spectrum
        van de ster gemeten is zullen we zeker weten of het een nova is of niet.
        Overigens is ook al vastgesteld dat zeer dichtbij de plek waar de nova
        verschenen is ook een zeer rode ster van magnitude 14 staat en het verband
        tussen deze ster en de nova is nog onduidelijk. Wordt vervolgd.
        Ja inderdaad, kreeg net een mailtje van Central Bureau of Astronomical Telegrams, met daarin die mededeling. De nova die zich in sterrenbeeld Zwaan bevindt heeft nu een magnitude van +10, en verwacht wordt dat de nova de komende week een magnitude van +7 zal bereiken. Dat haal ik denk ik hier net buiten de stad vast niet!

Origineel geplaatst door Roel
        Duidelijk kaartje!

Kun je misschien ook de helderheid van de verschillende komeetfragmenten vermelden?
        Dankje! Doe ik even. Al kan de helderheid natuurlijk in de tijd tussen nu en 12 mei nog toenemen/afnemen!

Commentaar

Magnitude +3,5?! In Komende Week heb ik zondag 9,5 ofzo vermeld! Ben je niet ietwat enthousiast Freek? :P

Hier een goede site: (gebruik ik altijd voor Komende Week ^^)

http://www.skyhound.com/sh/comets.html

(totale site: http://www.skyhound.com)

[EDIT] Oh eh... het is de verwachting voor 12 mei :P sorry ^^

Commentaar

Hee, leuk! Ik zal zeker meejagen als ik daar de gelegenheid toe heb (lees: in de buurt ben van een scoop en heldere luchten mijn deel zijn!).
            The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

quote van het Urania-discussieforum:

"De jacht is geopent voor vele!
              Ik heb deze nacht van 4 op 5 april de komeet zitten te zoeken. Ik heb uiteindelijk gewacht toen de maan onder was en dan was het zoeken geblazen en na een 15 min had ik fragment c en na nog eens 5 min b. B is helderder en opvallender dan C.

Nu je kan al van met een kijker van 10 cm deze komeet waarnemen. Ik ken iemand die het al gedaan heeft."

Nu nog wachten op helder weer...
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Op deze site:

http://www.shopplaza.nl/astro/

vind je o.a. mooie opzoekkaartjes

Deze site is ook erg goed:

http://www.aerith.net/comet/weekly/current.html
                30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                  Zullen we het op een nova houden? Een supernova binnen onze melkweg zou wereldnieuws zijn :heiligboontje:
                  30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

ik wil ze zeker gaan spotten met me scoop! ik hoop op een mooie staart!! maar blijven ze daar lang staan? of schuiven ze snel? ene deneb ? wat was dat ook alweer vor sterrenbeeld? zit nu op school namelijk:P het kaartje lijkt op de zwaan klopt dat?

Commentaar

Yup, het is de zwaan. Deneb is het kontje, toch?
                      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Marijn
                        Magnitude +3,5?! In Komende Week heb ik zondag 9,5 ofzo vermeld! Ben je niet ietwat enthousiast Freek? :P

Hier een goede site: (gebruik ik altijd voor Komende Week ^^)

http://www.skyhound.com/sh/comets.html

(totale site: http://www.skyhound.com)

[EDIT] Oh eh... het is de verwachting voor 12 mei :P sorry ^^
                        Ja inderdaad, de fragmenten zullen dan veel helderder zijn dan nu! :thumbup:

Commentaar

Werken...
                        X