Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Planeten en Andromeda

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Planeten en Andromeda

Na een tijdje met de Powerseeker 80EQ 900 mm van Celestron op pad geweest te zijn en nieuwe occulair 15mm en barlow 2X erbij heb ik de helderste planeten goed kunnen waarnemen. Jupiter is ver weg de mooiste met zijn manen. Kon 2 strepen waarnemen ondanks de fragiele equatoriaal die bijgeleverd zit. Saturnus prima te zien mede dankzij de ringen. Mars ook prima te zien maar wel erg helder net zoals Venus. (enige tips zijn welkom met dit type telescoop). Maar toen zocht ik mijn eerste deepsky object en dat was Andromeda. Andromeda is redelijk makkelijk te vinden door in het gebied wat rond te kijken en te spotten. Andromeda kon ik waarnemen(15 mm oculair) als een soort sterrenwolkje met een heldere kern maar wat een indruk geeft dat al, helemaal de gedachte dat je naar iets zit te kijken dat ZOOOO ver weg staat is ongelooflijk. Ook hier zijn verbeter tips altijd welkom..Echter heb ik het gevoel bijna aan het maximum zit van de telescoop. Alleen de honger is niet weg... greets!

De honger is een bekend fenomeen, hapt ook graag in de portomonnee . Mooie hobby he?.
    Bresser Messier 8" 1218mm F/6 solar | Sky-Watcher Skyliner 12" GoTo 1500mm F/4,9 | Zwo Asi 290MC | ES82°+68°+52°| BH 68°| MarkIV | UHC | UV-IR | L-Extreme |L-Pro

Commentaar

mooi hoor!
      Het blijft grappig dat startende deepsky liefhebbers steeds eerst het andromedastelsel opzoeken, hoe komt dat eigenlijk?
      Ja, zelfs onze dichtste galaxy toont enkel een zwak ovaal wolkje, hetgeen zelfs nog maar de kern van de galaxy is. Je zal dus snel inzien dat er zoveel mooiere deepsky te vinden is! Probeer dus ook maar eens bolvormige sterrenhopen te pakken te krijgen, ook open sterrenhopen.
      Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Ik denk een soort automatisme, eerst "groot" beginnen want dat lijkt makkelijker terwijl je dan inderdaad alleen de wolkjes ziet. Terwijl ik andere DSO sneller in beeld had dan Andromeda hahaha. Zal ook een stukje verwachtingsmanagement zijn, als je de plaatjes ziet verwacht je iets groots/fels en formaatje vliegtuig te gaan zien
        Bresser Messier 8" 1218mm F/6 solar | Sky-Watcher Skyliner 12" GoTo 1500mm F/4,9 | Zwo Asi 290MC | ES82°+68°+52°| BH 68°| MarkIV | UHC | UV-IR | L-Extreme |L-Pro

Commentaar

Vanaf welke locatie (ongeveer) neem je waar? En hoe is de lichtvervuiling daar?

Verder eens met @coldfieldboundary: probeer eens de bolhopen M2 en M15. Dat zouden kleine ronde pluisjes moeten zijn. En de open sterrenhopen M52, M39 en NGC 457. Wat later in de nacht ook de dubbele opensterrenhoop h en Chi Persei (die ook bekend staan als NGC 869 en NGC 884).
          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Mars ook prima te zien maar wel erg helder net zoals Venus
            Met je 15mm en 2x-barlow kom je op 120x wat in een 80mm een prima vergroting is op Mars. De helderheid went wel. Details met een 80mm zien is best wel lastig. Met een 75mm zie ik de poolkap en wat donkere gebieden. Venus is nog helderder maar de contrasten in haar wolken zijn zeer laag. I.h.a. zie je geen detail, ook omdat ze in de schemering dichter bij de horizon staat.
            Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
              Vanaf welke locatie (ongeveer) neem je waar? En hoe is de lichtvervuiling daar?

Verder eens met @coldfieldboundary: probeer eens de bolhopen M2 en M15. Dat zouden kleine ronde pluisjes moeten zijn. En de open sterrenhopen M52, M39 en NGC 457. Wat later in de nacht ook de dubbele opensterrenhoop h en Chi Persei (die ook bekend staan als NGC 869 en NGC 884).
              Ik neem voornamelijk in de achtertuin en voortuin waar, we wonen aan de rand van de stad Sneek. Ook een spottersplek 5 km van Leeuwarden( vliegveld) in Juli meegepakt. Zal proberen die open sterrenhopen te spotten. Welke zijn en er nu rond middernacht te spotten? Deze hobby en gezin vraagt ook genoeg nachtrust haha.

Commentaar

Origineel geplaatst door MightyViruz Bekijk bericht
                De honger is een bekend fenomeen, hapt ook graag in de portomonnee . Mooie hobby he?.
                Enige irritatie aan de Powerseeker is dat oneindig trillen als je ook maar een zuchtje geeft. Zit te denken aan de Skywatcher Telescoop AC 120/1000 EvoStar NEQ-5 in de toekomst.

Commentaar

Probeer zeker al deze nachten de bolvormige sterrenhopen M13 in Hercules, M15 in Pegasus, M2 in de Waterman (maar niet zo ver onder M15).
                  Van de open sterrenhopen moet je dus zeker al proberen: M39 in de Zwaan, M29 in de Zwaan (opgelet, deze is temidden de melkweg), M103 in Cassiopeia, NGC 457 in Cassiopeia, de dubbelcluster NGC 869+884 in Perseus, M34 in Perseus, ...
                  Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Origineel geplaatst door coldfieldboundary Bekijk bericht
                    Probeer zeker al deze nachten de bolvormige sterrenhopen M13 in Hercules, M15 in Pegasus, M2 in de Waterman (maar niet zo ver onder M15).
                    Van de open sterrenhopen moet je dus zeker al proberen: M39 in de Zwaan, M29 in de Zwaan (opgelet, deze is temidden de melkweg), M103 in Cassiopeia, NGC 457 in Cassiopeia, de dubbelcluster NGC 869+884 in Perseus, M34 in Perseus, ...
                    Bedankt!, was op weg M13 te spotten komen er wolken aan....

Commentaar

Werken...
                    X