Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zonneminimum in november 2019

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zonneminimum in november 2019

Elke dag probeer ik naar de zon te kijken en het aantal zonnevlekken en -groepen te tellen. Aan de hand van deze info kan je het Wolfgetal van die dag bepalen. Op het einde van de maand bereken je een maandgemiddelde. Voor juni kom ik uit op 7.3, het hoogste maandgemiddelde sinds mei 2019. Om het zonnemaximum of -minimum vast te leggen werken zonnewaarnemers met een afgegladde gemiddelde op basis van 13 maanden. Dit gemiddelde houdt rekening met het maandgetal van de 6 maanden voor en de 6 maanden volgend op de maand. Je kan het dus pas een half jaar na datum berekenen. Voor november 2019 was mijn afgegladde gemiddelde 2.0. Voor december 2019 was het 2.1. De curve begint – gelukkig – terug te stijgen. Het zonneminimum valt dus waarschijnlijk in november 2019. Het ergste lijkt achter de rug. Hop naar het zonnemaximum (ergens in 2025?).
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)
Werken...
X