Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Aan de vooravond van de zomer...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Aan de vooravond van de zomer...

Gisterochtend moest ik met lede ogen aanzien dat de wolken de kans verpestten dat ik de Venusbedekking kon zien. Kennelijk was de magie van Robtics Rainmaker nog niet helemaal uitgewerkt. Echter, gisteravond was de herkansing! De wolken verdwenen en maakten plaats voor een heldere Haagse hemel. Dus zette ik rond een uurtje of 2200 de kijker (heritage 130p) buiten, met uiteraard de nieuwe aanwinst: een Baader hyperion zoom 8-24 mm. Daarna ging ik eerst weer andere dingen doen.

Pas rond 23:30 ging ik weer naar buiten. Ik kon Wega en Arcturus zien. Toch ga ik maar beginnen met kijken. Niet veel later wordt het toch wat donkerder en kan ik op zoek naar een paar mooie zomerse Messiers. De eerste is M57, Ringnevel. Die was snel gevonden, met alleen de Baader. Ok, niet supermoeilijk natuurlijk. Al zoomend kan ik bij 12 mm zien dat het een ringetje is: de binnenkant is minder fel dan de buitenkant.

Daarna ga ik naar M13, ook goed te vinden, maar toch een beetje lastig. Dat ligt aan de constructie van de kijker: hij staat op een kratje en M13 staat hoog aan de hemel. Zoeken en mikken met de RDF betekent dus al snel rare posities voor mijn hoofd en nek. Afijn, hij is toch snel gevonden. Daarna weer een beetje zoomen voor de beste vergroting voor dit object. Het werkt goed allemaal, maar meer dan een vlekje wordt het niet, ik kan geen individuele sterren ontwaren. Na M13 pak ik ook M92 mee. Minder groot, maar toch ook een mooi object.

Dan naar M3. Die is lastiger te vinden zonder duidelijk hop-pad. Vanaf Arcturus is het een beetje gissen, andere nabij gelegen sterren zijn niet met het blote oog te zien door het weinige duister. Maar goed, ik weet hem toch wel te vinden. Staat op dezelfde hoogte als M13, maar ook hier geen individuele sterren te zien in de hoop.

Daarna ga ik naar de Pijl: M27 is het doel. Schijnt in Vosje te liggen, maar ik kom er uiteindelijk via de pijl. Ik zie de vlek en zie ik dat hij niet rond is. Een halter? Ik vind het ook wel op een klokhuis lijken van een appel die maar half is opgegeten. Tja, wat fantasie met een mens kan doen... Dan naar M71, die ik na een korte zoektocht weet te vinden. Beetje als M92: minder groot dan M13/M3, wel mooi. Geen individuele sterren te zien met mijn kijkertje.

Ik buurt nog wat rond een vind nog een enkele open sterrenhoop (weet niet meer welk nummer) en wil gaan inpakken, het is al na 01:00 en ik gaap al wat. Echter... boven de huizen in het zuidoosten doemt ineens een felle ster op. Dat kan maar een object zijn en dan geen ster: het is Jupiter! Ja, DAN blijf ik nog wel even. Ik zie de manen en wat banden op de planeet. Veel meer dan dat niet: Jupiter staat laag en in de oranje gloed van de kassen bij Pijnacker. In mijn kijker zie ik dan ook geen zwart, maar een donker oranje / grijze achtergrond... Het mag de pret niet drukken, ik heb Jupiter voor het eerst met de Heritage gezien! Het wordt vast niet de laatste keer.

Even later zie ik nog een redelijk felle ster... Saturnus komt boven de huizen uit. Snel kijken: ring is er nog! Ook een primeur voor dit oculair en deze kijker. Mooi object is het! Ik probeer de planeten ook met een 4 mm oculair: niet scherp te krijgen. Dan maar op de Baader met opgeschroefde Barlow: 6 mm, dus een vergroting van ruim 100x. Tja, het gaat eigenlijk net niet, maar dat mag de pret niet drukken. Ik zie iets met details op Jupiter en de ring van Saturnus is ook duidelijker. Echter nog geen Cassinischeiding te zien. Dat komt vast een volgende keer.

Om 1:30 pak ik de boel in en ga ik naar bed. Het was mooi! Het nieuwe oculair is een blijvertje: hij doet alles wat ik wil. De tactiek is steevast eerst zoeken met de 32 mm plossl, dan de Baader om goed te kijken. Mocht ik veel details willen een kunnen zien (maan, planeten) dan doe ik de TMB kloon van 4 mm er op. Met een Barlow van 1,5 / 2x kan ik nog wat extra vergroten op een oculair. Ik ben content! Op naar nog met mooie nachten!
    Skywatcher Heritage 130p (5" f/5 dobson) | 32 mm. plossl | Baader hyperion zoom 8-24mm (mark IV) | 4 mm TMB-kloon | Celestron omni Barlow 1,5 of 2x | Optolong UHC-filter

Mooi verslag, bedankt! Ik zit ook al te loeren naar de Hyperion Zoom dus fijn om je ervaringen te lezen. Het zoomoculair lijkt me een mooie uitbreiding van mijn oculairencollectie. De Plössls zullen op termijn wel plaats gaan maken voor wat beters.
    Grappig dat jij na enen pas Jupiter te zien krijgt. Ik sta om 23.45 paraat omdat Jupiter dan boven de daken uitkomt. Maar ik kijk dan ook vanaf het balkon op de 2de etage. De Dobson heb ik op een aangepast onderstel van een regenton gezet, waarmee de buis net boven de reling uitkomt.

Veel plezier nog met kijken!
    Last bewerkt door Rik H; 27-06-20, 19:16.
    Skywatcher Skyliner 200/1200, 25mm, 10mm, 6mm Super Plössl 1,25" oculairen, Barlow 2x merkloos en Barlow 3x Orion

Commentaar

Ik heb hier nog een avond opgetekend met ervaringen met een Baader zoom. Echt een aanrader, zelfs op mijn kleine kijkertje.

Mijn kijkstek (achtertuin) is niet de allerbeste, dus ik zie sommige dingen aan de oostelijke pas later, omdat er een huizenrij in beeld staat. Maar goed, dat mag de pret niet drukken . Veel plezier met kijken en succes met het beslissen of je al dan niet een zoom-oculair haalt
      Last bewerkt door Goverman; 01-07-20, 15:56.
      Skywatcher Heritage 130p (5" f/5 dobson) | 32 mm. plossl | Baader hyperion zoom 8-24mm (mark IV) | 4 mm TMB-kloon | Celestron omni Barlow 1,5 of 2x | Optolong UHC-filter

Commentaar

Werken...
      X