Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mercurius in de avondschemering

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De twee binnenplaneten overdag opgezocht met een 8 cm refractor. Eerst gewacht tot m'n huis een schaduw in de tuin wierp en de telescoop scherp gesteld op de zon (met een zonnefilter natuurlijk!) bij een vergroting van 23x (Pan 24). Dan met behulp van een kompas Venus gezocht. Het duurde een tijdje (door de hoge bewolking aan de hemel die later gelukkig wegtrok) voor ik de planeet van de liefde te pakken had. Best fraai sikkeltje, ragfijn! Maar dan Mercurius vinden. Die zou samen met Venus in hetzelfde beeldveld zichtbaar moeten zijn.... echter er vlogen honderden verlichte pluisjes door het beeldveld. Probeer dan maar eens een zwak puntje terug te vinden. Dat bleek moeilijker dan gedacht. Meerdere keren geraakt ik 'm ook terug kwijt (bij het scherpstellen van het oculair bijvoorbeeld). Aan 23x was Mercurius stellair, aan 43x een klein bolletje, aan 79x zag ik de fase en aan 111x nam de seeing het over. Het grootteverschil tussen de twee planeten is enorm.
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

@JefdeWit: Voor mij om 14:30 uur hetzelfde. Ook met een 80mm f/6.3 met Panoptic 24 Venus (beeldveld ruim drie graden, 21x vergroting) opgezocht. Er zit een gradenboog op de azimut as en een inclinometer op de kijker, dus hoogte en azimut zo in te vullen aan de hand van de waarden van Stellarium op mijn smartphone. Inderdaad heel veel pluizen, maar Mercurius als een strak sterretje en even zó gezet dat Venus linksboven staat en Mercurius rechts onder. Door al die bewegende pluizen raak je Mercurius wel snel kwijt.

EDIT 16:50 uur:
      Cirrus was weg, dus net het ED elfje buiten gezet (ivm equatoriale montering makkelijker bijhouden) en bij 59x Nagler 13T6 kan ik een fase zien. Bij 32x (Pan 24) is het duidelijk te vinden (tussen de bewegende pluizen).

EDIT 17:15 uur:
      De lucht was zo kraakblauw. dat ik het waagde om Beta Tauri (+1.6) te proberen. Met Nagler 13 lukte het, al was dat niet makkelijk, ook vanwege de turbulentie, lucht is duidelijk onrustiger dan om half drie. Ook even Betelgeuse getest, maar die was uiteraard makkelijker, maar fonkelde ook nogal. En de fase van Mercurius werd ook meer verpest door de turbulentie.
      Last bewerkt door skysurfer; 21-05-20, 16:15.
      My eyes are the best optical devices provided. Others:
      GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Commentaar

Nou, vanavond Venus en Mercurius opgezocht met de 10x50. Ze komen nog dichter bij elkaar, maar morgen en overmorgen is het bewolkt volgens de actuele voorspellingen, dus mogelijk de laatste kans voor deze samenstand. Venus is zo groot dat de schijngestalte al met 10x te zien is!

Commentaar

Ik heb eergisteren Mercurius gezien met 80x in een 6 cm refractor (mijn oude vertrouwde JWG-kijker). Mercurius was te zien als een klein bolletje, maar de precieze schijngestalte liet zich raden door de seeing en atmosferische chromatische aberratie. Gisteravond was het helaas in Utrecht aan de horizon bewolkt. Jammer, ik had gehoopt Mercurius met mijn 20 cm dobson te bekijken. Venus nog wel net gezien rond zonsondergang, met de verrekijker: inderdaad, zelfs met een 10x50 een mooi sikkeltje.

In de Sterrengids 2020, p. 114, lees ik dat met een telescoop van 20 cm of meer er in principe oppervlaktedetails te zien zijn, zij het zeer moeilijk door de seeing. Zijn er mensen die dat in de praktijk ooit gelukt is?

Commentaar

Origineel geplaatst door adjaf Bekijk bericht
            Ik heb eergisteren Mercurius gezien met 80x in een 6 cm refractor (mijn oude vertrouwde JWG-kijker). Mercurius was te zien als een klein bolletje, maar de precieze schijngestalte liet zich raden door de seeing en atmosferische chromatische aberratie. Gisteravond was het helaas in Utrecht aan de horizon bewolkt. Jammer, ik had gehoopt Mercurius met mijn 20 cm dobson te bekijken. Venus nog wel net gezien rond zonsondergang, met de verrekijker: inderdaad, zelfs met een 10x50 een mooi sikkeltje.

In de Sterrengids 2020, p. 114, lees ik dat met een telescoop van 20 cm of meer er in principe oppervlaktedetails te zien zijn, zij het zeer moeilijk door de seeing. Zijn er mensen die dat in de praktijk ooit gelukt is?
            Overdag proberen, dan staat die veel hoger en niet te laat 's middags (dan is de seeing slechter).
            Gisterenmiddag om half drie zag ik bij 59x een duidelijke fase wat lijkt op een paar dagen voor Volle Maan.

Commentaar

Het blijft een boeiende hobby: gisteren zag ik Venus staan in de avondschemer, snel de telescoop opgezet en vanuit Venus zoeken naar Mercurius. Die stond toch verder er vandaan dan ik verwachtte, dus pas na enige tijd afdalen vanuit - overigens een fascinerend sikkeltje van Venus- richting horizon,. plots ja, een piepklein bolletje. In mooi rood-wit blauw vanwege de chromatische abberatie. En toen - kwamen de wolken overschuiven...
              Volgende uitdaging eerder op de dag dus proberen te vinden. Ben benieuwd maar vandaag was het 1 en al wolken.

Commentaar

Vanavond weer even met de 10x50 opgezocht. Mercurius is een eind opgeschoven richting het oosten en stond nu op meer dan drie graden van Venus vandaan. Relatief ten opzichte van de horizon op 10 uur zeg maar. Die binnenplaneten zijn snelle rakkers. De sikkel van Venus was bij 10x ook weer mooi zichtbaar. Morgen is de afstand al meer dan 5 graden.

Commentaar

Hier in Utrecht ook gisteravond even Venus kunnen zien tussen de bewolking door met de 10x50 (sikkel te zien), en met de 6 cm met 80x. Een wat bibberig, maar toch messcherp sikkeltje. Leuk! Mercurius liet zich niet vangen. De tip van skysurfer om het overdag te proberen is een goeie!

Commentaar

Ik ben een boomliefhebber maar in dit geval heb ik er al serieus op gevloekt want ze staan in de weg. Ik ga eens proberen vroeger op de avond te zoeken als het weer het nog toelaat
                    Meade LX90 GPS 8",HOC D/60mm F/910mm,Ganymedes D/114mm F/900mm,ES AR127+NEQ6-PRO

Commentaar

Mercurius staat maandagavond (25 mei) op de lijn tussen de maan en Venus. Op 2/3 van de maan, 1/3 van Venus. Om 21u00 (lokale tijd) kon ik Venus en de maan zonder probleem in mijn 8x42 terugvinden. Mercurius lukt (nog niet).
                      Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Om 22:11 uur lukte het mij om Mercurius met behulp van de 7x50 bino te ontwaren. Inderdaad een mooie lijn maan-Mercurius-Venus. Fascinerend hoe Venus het presteert om met zo’n smalle sikkel nog zo veel licht te weerkaatsen. In de telescoop is dat een prachtig gezicht. Net een diamanten ring, die me doet denken aan de enige zonsverduistering die ik ooit heb mogen meemaken (1999, als ik het goed heb)
                        Meade ETX105ec + autostar, oculair Plössl 26 mm en 15 mm, 12 mm Celestron, Fujiyama 9 mm ortho. Verrekijker Siera 12x50

Commentaar

Rond iets over tienen had ik Mercurius na wat zoeken te pakken in de 10x50. Mooi op een lijn met de sikkeltjes van Venus en de maan.

Commentaar

22:20 Mercurius met het blote oog :-)
                            16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
                            True light is from above.

Commentaar

Origineel geplaatst door Rem Bekijk bericht
                              22:20 Mercurius met het blote oog :-)
                              Ja mij,ook gelukt om 22:25 ! Maar wel nčt aan. Venus was al achter de huizen.

Commentaar

Bobbie, dat is treffend omschreven, als het moment vlak voor een zonsverduistering als het laatste streepje licht vd zon er nog is. Net nog alledrie de hemellichamen van het zonnestelsel op dit moment kunnen spotten, Venus is zo mooi nu! Wellicht komende dagen nog meer kansen? Mercurius als laatste gespot en moest er toch enige hulpmiddelen bij gebruiken omdat ik het fletse stipje niet kon ontwaren. In de telefoon een inclinometer gebruikt om de telescoop op 12 graden te laten hellen zodat ik alleen nog heen en weer hoefde te scannen en opeens was hij daar! Met 100 x in de 13 cm F5 Skywatcher newton met fase (60%) te zien. Toch pas de 2e keer dat dat lukt, vorige keer zal jaar of 10 geleden zijn. Hierna kon ik via de red dot finder met de 10x50 Mercurius zo vinden en ook met het blote oog spotten. Kijk je even de andere kant op ben je het lichtpuntje weer helemaal kwijt.
                                De foto met Venus en Mercurius onder in beeld is van 3 dagen geleden. Met Eos 60D op 11,5 cm WO Megrez refractor op F5,9 geschoten met net genoeg tijd voordat Mercurius
                                achter een dak verdween.

. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_3523 1.jpeg views: 27 grootte: 999,1 KB id: 1452143

Commentaar

Werken...
                                X