Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Komeet C/2020 F8 (SWAN)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Visueel wordt het er niet gemakkelijker op. Hij is ook zo helder niet zoals men had verwacht. Schattingen wereldwijd liggen nu maar rond 6,5. Ook vanochtend poogde ik nog eens na een waarneemnacht maar het was meteen duidelijk dat dit moeilijk ging worden. Net te laag, een te blauwe horizon, en klare hemels (het weer) zitten er ook niet meer in.
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Visueel inderdaad een grote tegenvaller....
      Vannacht (21/5) opgestaan in de verwachting C/2020 F8 (SWAN) voor het eerst te kunnen zien. Het was fraai helder, met ondanks de beginnende schemering nog duidelijk de Melkweg zichtbaar.
      Na nog een schatting aan C/2017 T2 (PanSTARRS) (m=8.7 nabij M81/M82) rond 3.00 MEZT de 15x80B gericht op Algol (zo'n 8 graden boven de horizon, zonshoogte -15 graden). Sterretjes van magnitude 6+ waren eenvoudig te zien, maar niets wat op de komeet leek.
      Daarna de 20cm Newton gepakt en met 42x het gebied naast Algol afgezocht. Ik had helaas geen detailkaart geprint, maar o.b.v. het overzichtskaartje kon ik wel redelijk het gebied bepalen waar de komeet moest staan. Ik zag alleen wat zwakke sterretjes (magnitude 8 à 9). Ik meende een wazig vlekje te zien bij één van deze sterretjes, maar dat was zeer discutabel. Geleidelijk kwam het gebied wel hoger, maar werd het ook lichter in de lucht. Ook bleek er boven de noordnoordoostelijke horizon nog wel de nodige cirrusbewolking aanwezig. Zowel in de 15x80 als in de 20cm Newton bleek het niet mogelijk om de komeet te kunnen zien.
      Om 3.30 MEZT (hoogte bijna 10 graden en zonshoogte -13 graden) ben ik gestopt.
      Later in de ochtend thuis met Guide 9.0 gekeken of ik het sterpatroon kon vinden en of het kon dat de komeet het 'zeer wazige vlekje' bij één van de sterren kon zijn. Naar toen bleek stond de komeet inderdaad wel nabij/rond een ster (TYC 2856-0422, m = 9.3), maar dat was net een andere ster dan waar ik het vlekje meende te zien (TYC 2856-1692, m = 8.4).
      Al met al dus de conclusie dat ik C/2020 F8 (SWAN) nog niet heb kunnen zien en dat deze qua helderheid fors tegenvalt...

Aanvulling 21/5 14.00uur: Ik zag zojuist een foto van afgelopen nacht van Casper ter Kuile. Blijkbaar is er een licht afwijkende positie t.o.v. de efemeriden die ik in Guide 9.0 gebruik (ik zal ze eens updaten :-). Op de foto zie ik de komeet als een wazig vlekje precies op de plek waar ik hem ook dacht te zien bij TYC 2856-1692. Ik heb de komeet dus toch gezien!...
      Last bewerkt door steert-sterre; 21-05-20, 13:11.

Commentaar

let wel op met de kaarten, want bij het fotograferen eergisteren stond de komeet in realiteit toch wat verder naar het oosten dan op Skysafari aangegeven was. (en de data van het MPC was recent bijgewerkt)
        Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60 - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Vanochtend opnieuw deze komeet waargenomen met de 13cm f/5 reflector. Met de verrekijker lijkt het onbegonnen werk:
          Hoewel de waarneem condities nu wat beter zijn dan afgelopen weekend, levert de komeet inderdaad in rap tempo aan helderheid in.
          Op 17 mei durfde ik (met een slag om de arm vanwege de zeer moeilijke condities) er nog wel magnitude 5,7 aan te geven.
          Vanochtend kwam ik, nu met wat meer zekerheid, nog maar rond de 6,4 uit. (Met een coma van 5' en DC3)
          Een fors verschil voor zo'n kort tijdsbestek, wat de indruk geeft dat de komeet niet in goede staat is.

Desondanks een prachtige ochtend en onderweg naar de polder twee jonge vosjes zien ravotten.
          Compleet off-topic natuurlijk, maar 's nachts op pad zijn voor je hobby levert soms mooie, onverwachte ervaringen op.

En aan de komeet valt fotografisch ook nog genoeg lol te beleven:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: C2020F8_20200521.png views: 174 grootte: 3,66 MB id: 1451610

Commentaar

Mooi! hoe laat was dit?

Commentaar

Origineel geplaatst door Corne102 Bekijk bericht
              Mooi! hoe laat was dit?
              Dank je. Tijd staat onderaan de foto: 01:40 UT, oftewel 03:40 CEST. Niet heel donker meer in deze tijd van het jaar...

Commentaar

Dankje! excuus, overheen gelezen

Commentaar

Werken...
                X