Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Komeet C/2020 F3 (NEOWISE)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vannacht was het redelijk helder in het noorden en kon ik de komeet beter zien dan de avond ervoor. Ook ik kon met de 10x50 de staart net zien. De komeet staat nu aan de andere kant van Melotte 111
    Polarex D60 900mm/parallactische montering + aandrijving
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Ik kon 'm zojuist ook prima zien met de 10x50. Groene coma en het staartje lijkt wat meer uit te lopen naar de zijkanten. Tot ongeveer het sterretje linksboven de coma, kon ik nog wat van het zwakke staartje zien.

Commentaar

Ja, ook zopas vanavond ondanks de bijna volle maan, nog steeds in de 10x50 gemakkelijk te vinden, alvast de kop als onscherp rondje, en het kernpitje, en ook nog de staart, en hij stond terug mooi bij Melotte 111.
        Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Zopas nog eens in de telescoop gepakt. De volle maan aan de andere kant van de horizon, maar het zijn de sluierwolken dezer dagen die roet in het eten gooien. Bij 40x was de kop wel te zien, maar de staart is zoals skyfan al zei nu heel moeilijk te zien, je begint te twijfelen. Niettemin zal het leuk blijven die kop te volgen.
          Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Met een 10x50 kon ik de staart ook niet meer zien. Hij staat wel mooi in een driehoekje van sterren. Ik vond dat de kleur ook niet meer zo groenig was maar meer grijzig. Mogelijk ook een effect van de sluierbewolking.

Commentaar

Hyperion Vanuit midden Frankrijk de komeet weer waar kunnen nemen maar spectaculair is hij niet meer. Met een 7x50 bino is er een zwak wolkje te zien, grijs van kleur en de staart is niet zichtbaar (net zoals jij dat beschreven hebt)
              De maan was ook een aardige stoorzender.
              "Dat is geen bewolking! Dat zijn de Magelheanse wolken.."

Commentaar

Eindelijk geen sluierwolken meer. De komeet nog steeds in noord, de volle maan laag in zuid. Terug de telescoop zopas erop gemikt, en in het 40x 1,5° oculair was hij samen met M64 te zien (louter als neveltje). Ook de rode 35 Com zat in het beeld.
                Van de staart heel moeilijk nog een spoor. Een helder kernpuntje, in een coma als 2 schijven.
                .
                Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: im110823.png views: 106 grootte: 1,5 KB id: 1459903
                .
                Last bewerkt door coldfieldboundary; 05-08-20, 08:18.

Commentaar

Met de 10x50 alleen maar een vlekje. Geen staart gezien, wel vond ik de groene kleur terug. Gisteren was die grijs maar waarschijnlijk door de hoge bewolking. Ik schat de magnitude nu hoger dan 6.

Commentaar

Pfoe, die kakt wel in nu. Gisteren heb ik hem (weliswaar met volle Maan) nog even met de 30cm Propdob bekeken, maar een staart zag ik niet meer. De groene kleur was bij wat hogere veroting wel echt opvallend.
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Deze keer gewoon terug in de bino, meteen na de schemer, de volle maan is trouwens ook nog steeds in zuid aanwezig. Mooi in de bino nog altijd, wazig bolletje nog steeds goed te zien in een sterrenveld.

Commentaar

Helaas in het noorden zware bewolking. Ik kan vandaag geen poging wagen.

Commentaar

Vanavond nog eens in de 10x50 bino. Nog steeds snel gevonden. Het asterisme net boven alpha Com is best wel opvallend, stond links van de komeet, die nu al in west zit en onder Arcturus begint te geraken.

Commentaar

Dat asterisme doet me wat aan een omgekeerde Sagitta denken. De komeet is inderdaad nog wel duidelijk te vinden maar geeft lang niet meer die prachtige impressie van een paar weken geleden. Ik kan hem makkelijk vanaf het balkon volgen. Hij wordt nu wel snel zwakker maar in mijn telescoop kon ik nog wel een hint van een staart zien. Magnitude 7? De groene kleur is nu wel echt weg.

Commentaar

Heel mooi vanavond bij M53!
                              In het 40x 1,5° oculair zat de komeet en de bolhoop dicht bij mekaar. Een dubbelsterretje tussen de twee. Aan de rand zat ook Alpha Com en de zuidelijke wijde dubbel van het opvallende asterisme ten NO van Alpha Com. Beiden gaven eigenlijk bijna eenzelfde beeld, een bol die wazig aan de rand is en helderder naar het midden toe. De bolhoop was dan wel minder helder dan Neowise. Bij 120x waren beiden nog in 1 beeld te krijgen.
                              .
                              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: neowm53b.png views: 15 grootte: 1,5 KB id: 1460158
                              .
                              Last bewerkt door coldfieldboundary; Gisteren, 08:12.

Commentaar

Het was inderdaad een mooie samenstand. De twee objecten leken wel wat op elkaar maar de komeet was de helderste en de grootste. Meer dan een vage vlek rondom een slechts iets helderder kern kon ik er niet van maken.

Commentaar

Werken...
                                X