Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mogelijke uitbarsting Alfa Monocerotiden meteorenzwerm 22 november

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mogelijke uitbarsting Alfa Monocerotiden meteorenzwerm 22 november

Ik weet niet hoe serieus je dit moet nemen, maar ik kwam een nieuwsbericht tegen op CNET over een mogelijke uitbarsting van de Alfa Monoceriden (s dat hoe je het zegt?). Mogelijk honderden meteoren in heel korte tijd. Hier is het cnet artikel: https://www.cnet.com/news/minor-mete...shooting-stars en hier is het originele artikel waarop ze dit verhaal baseren: https://www.meteornews.net/2019/11/0...ember-22-2019/

Wel op een beetje lastige tijd: 22 november om ongeveer 5:15. Ik ga sowieso wel het weer ff in de gaten houden, het lijkt me heel bijzonder om dit eens mee te maken maar ik ken deze zwerm ook niet dus geen idee of de meteoren een beetje helder genoeg zijn voor het Purmerendse. Zijn er meteorenkenners die hier wat zinnigs over kunnen zeggen?
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Als Jenniskens het zegt is dit wel serieus, ja.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Het 2e stuk is een herberekening van de originele Jenniskins berekeningen. Weet niet hoe goed de auteur van de 2e stuk is, maar het klinkt zeer interessant om met camera en widefield lens klaar te staan die ochtend.

leuk. Ik houd dit in de gaten
      Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Hoi,
        In 1995 was ikzelf getuige van de vorige uitbarsting van deze zwerm. Ik was samen met een 20 tal DMSers (Dutch Meteor Society) neergestreken in AndalusiŽ (zuid Spanje) verdeelt over drie posten met foto en video camera's en meerdere visuele waarnemers. In eerste instantie was dat voor de Leoniden die dat jaar wat extra activiteit zouden vertonen. Maar speciaal voor de voorspelling van oud DMS er en inmiddels NASA meteoren astronoom Peter Jenniskens zijn we langer gebleven in AndalusiŽ. Peter kwam daarvoor speciaal over vanuit California naar onze groep om de mogelijke uitbarsting mee te maken.
        En dan is het enorm speciaal als datgene gebeurt wat hij voorspelde: er voltrok zich een uitbarsting op 22 november 1995 rond 1:30 UT waarbij de ZHR opliep tot 400. Dat betekende in de praktijk dat het startte met minutentellingen van 1 naar 5 a 6 per minuut rond 1:30 UT. En daarna zakte alles weer heel snel in. Het was een van de kortste uitbarstingen die ik ooit heb gezien: het startte rond 1:10 UT en was over na 1:50 UT. Moet wel opmerken dat ervoor en erna (vanaf opkomst radiant tot ochtend schemering)nog achtergrond activiteit waarneembaar was met een ZHR van 5 a 7. De magnitude distributie was ook vreemd: de helderste meteoren waren magn. -1 of 0, de zwakste +4. helderder of zwakkere meteoren werden amper gezien. Het uiterlijk was ook "anders"dan anders, het zag er allemaal fluffy uit.
        Als het helder is ga ik zeker proberen dit nog eens waar te nemen. Men verwacht een maximum rond 05:50 MET, je kan waarnemen tot 06:15 MET. Het artikel zegt dat je het beste kan startten rond 05:15 UT, maar vanwege de achtergrond activiteit die we in 1995 zagen kun je wellicht al eerder enkele alpha Monocerotiden zien.

De foto hieronder is genomen enkele uren na de uitbarsting. Peter Jenniskens (2e van links) rekent aan de visuele waarnemingen. Links van hem zijn vriendin Charly, ik sta mee te kijken en rechts Casper ter Kuile en Marco Langbroek. Foto genomen door Robert Haas.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 1995_PJ_AMO.jpg views: 232 grootte: 204,1 KB id: 1433020
        Voeg bestanden toe
        132820 Miskotte (www.astrorocker.nl & www.koenmiskotte.nl)

Commentaar

Mijn visuele waarneemdata van die nacht....

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 1995ad.jpg views: 224 grootte: 48,5 KB id: 1433022

Commentaar

Leuk, Koen, bedankt voor het delen! Nu begin ik er toch wel erg enthousiast over te worden.
            Spuit 9 op zijn minst...
            16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Graag gedaan oetie. Houd er wel rekening dat ik in 1995 met topcondities waarnam (zie grafiek) waarbij de lm die nacht rond de 6,7 en 7,0 lag!. Juist rond de uitbarsting trok een uitgebreid cirrusveld over (lm variabel tussen 5,7 en 6,1). Radiant in Spanje ook een stuk hoger (= meer meteoren). De meeste mensen in Spanje zagen 50-100 meteoren in een klein uur. Houd als kijkrichting de radiant nabij Procyon in onder in je beeldveld.

Bijgaand een meer gedetailleerde waarneming van mij die nacht op basis van 3 min tellingen.
              https://www.imo.net/members/imo_vmdb...ssion_id=32187

Commentaar

te lezen op imo.net :

In 1995 was er een ZHR rond 420 gedurende 5 min., de activiteit duurde een halfuur. Model van Lyytinen toont dat de aardbaan gekruist wordt in 2017 en 2020, maar de Aarde is daar dan niet. Een zwakke return is mogelijk in 2019, als voorloper op 2020. Sterke activiteit wordt niet eerder dan 2043 verwacht. Model van Sato toont ook een activiteit in 2019 als grootste in de periode 2016-2019. Jenniskens meldde een verhoging in 2019.
                Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

22 November om 5.15 -moet te doen zijn -lijkt me een mooi spektakel om een grote uitbarsting in korte tijd te zien.

Commentaar

Hier mijn waarnemingsverslagje uit 1995... Waargenomen vanuit Nederland (Volkssterrenwacht Bussloo)
                    Voeg bestanden toe

Commentaar

Er is enige activiteit geweest, maar minder dan in 1995. Bijgaand een verslagje van een Duitse meteorenwaarnemer Sirko Molau.
                      Folks,

I found clear skies south of Berchtesgaden in the Alps and observed visually between 4:05 and 5:15 UT (ended by twilight). Here is my subjective summary from memory.
                      No activity at the begin of the session, some AMO activity started at about 4:45. Highest activity between 4:55 and 5:00 UT with a triple of 3 AMO within a few seconds at 4:55 as “highlight”. Hardly any activity left over after 5:05. Overall maybe a dozen of alpha Monocerotids or so.

Bottom line: yes, there clearly was enhanced AMO activity, but less than in 1995.

Commentaar

Op cloudynights ook tegenvallende verslagen. Hyperion, Steem en ik waren naar Roel om daar in de klusbunker te overnachten en zonder al teveel overlast om 4:30 u op te kunnen staan en gezamenlijk te kijken. Het was eigenlijk iedere keer dat ik er 's nachts uit moest helder, en toen de wekker ging ook nog. Dus wij dol-enthousiast richting de dijk bij Wilp... Alwaar het precies aan het betrekken was

Door een gat tussen de bewolking hebben we 1 heel heldere, langzame meteoor gezien, en Hyperion nog een wolk die opflitste. Daarna hebben we zitten te wachten op niets.
                        Spuit 9 op zijn minst...

Commentaar

Vanuit Eerbeek vergelijkbare situatie met Oetie. Toen ik om 4.00 uur (MET) op stond waren er nog wat opklaringen, maar die trokken vrij snel weg en vanaf 5 uur was het totaal bewolkt met een paar lichte regendruppels....

Commentaar

Hier nabij Madrid alleen maar regen dus ik ben lekker in bed gebleven.
                            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Bij mij regende het rond 5.00uur. Helaas was ik klaar wakker, dus niet meer geslapen. Geen enkel gaatje in de wolken gezien vanuit huis.
                              Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Werken...
                              X