Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wijde hoek lens

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wijde hoek lens

Dag allemaal
    een poosje terug aangemeld hier in verband met de aanschaf van een Celestron PowerSeeker 127EQ telescope, eindelijk eens tijd gehad om proberen wat te zien
    na toch wel goed 2 uur eindelijk de zon in beeld te hebben, ( het is niet wat richten en kijken maar ) als ik de zon met focus goed en scherp in de kijker heb zie ik welliswaar enkel de zon maar, met de televid 77 die ik heb is het makkelijker spotten toch, ik heb het object na wat richten zo gevonden dan is het wat inzoomen en kijken maar, met de powerseeker kan ik alleen wat doen met de focus is er voor de powerseeker ook niet zo'n soort lens waardoor ik een wijder gebied heb en als dan gespot heb met inzoomen beter bekijken
    heb al wat rond gekeken, maar eigenlijk al 2 lensen gekocht waar dus geen ruk aan heb, hier in Japan weinig animo en ik moet het eigenlijk van internet shoppen hebben, en die zeggen al gauw ja dat past

graag advies en tips

Je kan de vergroting van een oculair uitrekenen door de brandpuntslengte van de kijker te delen door de brandpuntslengte van het oculair. Daarna kan je het werkelijke beeldveld van dat oculair uitrekenen door het schijnbare beeldveld van dat oculair te delen door de vergroting die dat oculair in je kijker heeft.

De opmerking over de zon snap ik niet helemaal. Als je de zon in beeld hebt (door een zonnefilter dat voor de kijker op het objectief zit) dan zie je niets anders. De zon is namelijk veel te helder, en door het zonnefilter, dat de helderheid veilig maakt, komt het licht van een ander object niet.

Japan heeft een bloeiende astronomische gemeenschap, maar het kan goed zijn dat die voor buitenlanders moeilijk toegankelijk is. Vixen en Takahashi zijn bekende Japanse merken voor astrospullen. De grote wereldmerken zoals Celestron zullen daar ook verkocht worden. De lokale Europese merken hoogstwaarschijnlijk niet, maar omdat de meesten daarvan wederverkopers zijn van Chinese spullen zijn er vast wel Japanse merken die dat ook doen. Probeer anders contact te leggen met Europese waarnemers in Japan. Misschien dat de lokale ambassades wat weten.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Als ik met de televid77 naar de zon kijkt, is het richten en is de zon zo gevonden ik zie de zon dan te grote van een euro zeg maar die ik dan door inzommen beter kan bekijken
      met de powerseeker vandaag vult de zon me gehele lens dat maakt hem moeilijk te vinden, finderscope kan ik met de zon ook nie gebruiken, kan enkel maar scherp stellen in of uitzommen is er niet bij, zou dat op te lossen zijn met een andere lens mijn idee was ook een "wide angle"

Last bewerkt door totalnuts; 16-11-19, 07:17.

Commentaar

Op die manier. Je hebt een oculair nodig met een lagere vergroting dan de oculairen die je nu hebt. Dat kan een zoom-oculair zijn, als je dat prettig vind werken, maar een gewoon oculair werkt ook. Welke brandpuntlengtes heb je al?

Commentaar

4mm eyepiece – 1.25”, 20mm eyepiece – 1.25” dat zat bij de telescope en die 4mm is dusver nutteloos, het zoomen vind ik inderdaad prettig, maar gezien dat ook niet zo bar veel tijd heb
          is het ook wel lekker dat kan richten en kijken, mijn lokatie werkt ook niet echt mee voor dat, kan bijvoorbeeld alleen richting het zuiden kijken dus het is nogal beperkt

Commentaar

Je hebt 1000 mm brandpuntslengte, met je 20 mm oculair vergroot je dan 1000 / 20 = 50x. Het schijnbare beeldveld van je 20 mm oculair is waarschijnlijk 50 graden. Je werkelijke beeldveld is dus 1 graad, dat is twee keer de zon, of de maan. Het schijnbare beeldveld kan ook wat minder zijn, dan zie je net niet 2x de maan.

je kan erover denken om een 32 mm of 36 mm plossl oculair erbij te kopen. Je vergroot dan 1000 / 32 = 31x, en je schijnbare beeldveld is dan 1,6 graden, dat is 3 x de maan. Heel veel groter dan dat gaat helaas niet.

voor het opzoeken van de zon is er overigens een truukje, dat alleen maar werkt als je een solar foil filter hebt. Je laat het oculair eruit, en je richt op de zon door te kijken naar de schaduw van je kijker. Als die mooi rond is kijk je door de oculairbuisen beweeg je de kijker een beetje heen en weer en op en neer. Je ziet dan het beeld opeens heel helder worden, en dat is de zon. Oculair erin en kijken.

hopelijk ten overvloede, als je naar de zon kijkt doe je dat door een filter dat lijkt op chipszak materiaal? Het officiŽle spul het solar foil, en is hier in Europa van Baader. Door oculairfilters, die je in je oculair schroeft, moet je nooit kijken, en zeker niet met een vrij grote kijker zoals jouw powerseeker. Het filter kan door de hitte spontaan barsten en dan ben je hoogstwaarschijnlijk het zicht in je oog kwijt.

Commentaar

Wel even iets om op te letten: volgens mij is de focusser enkel 1,25 inch en geen 2 inch? Dan ben je dus gelimiteerd in de oculairs met langere brandpunten die je kunt gebruiken.
              Vergeet ook niet je zoeker weg te halen als je naar de zon gaat kijken, of zorg ervoor dat deze afgesloten is. Want ook een zoeker kan genoeg ellende veroorzaken.
              Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Origineel geplaatst door ArnoM Bekijk bericht
                Wel even iets om op te letten: volgens mij is de focusser enkel 1,25 inch en geen 2 inch? Dan ben je dus gelimiteerd in de oculairs met langere brandpunten die je kunt gebruiken.
                Vergeet ook niet je zoeker weg te halen als je naar de zon gaat kijken, of zorg ervoor dat deze afgesloten is. Want ook een zoeker kan genoeg ellende veroorzaken.
                is inderdaad 1,25 inch evengoed had ik al 1 maan filter aangeschaft die dus niet past, kost niet zoveel toch maar volgens beschrijving zou je de kraters beter kunnen zien
                finderscope blijft afgesloten als naar de zon kijkt daarom is het ook zo lastig spotten, echt richten valt ook niet mee

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht

voor het opzoeken van de zon is er overigens een truukje, dat alleen maar werkt als je een solar foil filter hebt. Je laat het oculair eruit, en je richt op de zon door te kijken naar de schaduw van je kijker. Als die mooi rond is kijk je door de oculairbuisen beweeg je de kijker een beetje heen en weer en op en neer. Je ziet dan het beeld opeens heel helder worden, en dat is de zon. Oculair erin en kijken.
                Kan ik eens proberen, dit kan ook goed als ik de bescherm kap er op laat zitten, ik kan ook de punten van de kap eraf knippen het is dan iets groter dan de tube zelf
                Vandaag voor het eerst de maan goed kunnen bekijken, die is overigens makkelijker te vinden door het richten
                zit wel een 3x barlow lens bij dus vergroten gaat prima zo zal eens zien wat een 36 mm plossl oculair kost om wat te proberen heb ook al zitten kijken naar een x5 barlow

voor zon gebruik een thousand oaks filter, wel zelf een kap gemaakt

Commentaar

Met jouw kijker kan je zinvol niet veel meer vergroten dan 250x, en meestal blijf je daar flink onder, maximaal 150x of zo. Je 4 mm oculair geeft al een vergroting van 250x, dat is echt meer dan zat. Laat die 5x barlow dus maar zitten. Wat wel een handig oculair is is een 10 mm oculair, dan vergroot je 100x en dat is een mooie vergroting om kleinere objecten mee te bekijken. 12 mm, of 9 is ook goed, dat luistert niet supernauw. Met je 3x barlow en de 20 mm zit je op 7 mm, 150x en dat is net iets te veel voor de meeste objecten.

Commentaar

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht
                    Met jouw kijker kan je zinvol niet veel meer vergroten dan 250x, en meestal blijf je daar flink onder, maximaal 150x of zo. Je 4 mm oculair geeft al een vergroting van 250x, dat is echt meer dan zat. Laat die 5x barlow dus maar zitten. Wat wel een handig oculair is is een 10 mm oculair, dan vergroot je 100x en dat is een mooie vergroting om kleinere objecten mee te bekijken. 12 mm, of 9 is ook goed, dat luistert niet supernauw. Met je 3x barlow en de 20 mm zit je op 7 mm, 150x en dat is net iets te veel voor de meeste objecten.

ook voor bijvoorbeeld Saturn en Jupiter? daar is het me eigenlijk om te doen, die zijn al zo klein in de hemel zelf als vergelijk met de zon en de maan,

Commentaar

Jupiter en saturnus zag ik met mijn 130mm f5 newton (redelijk vergelijkbaar met die van jou) het beste als de vergroting rond de 120x lag. Ja, het blijven kleine objecten. Je zal dus de details moeten leren zien zonder een al te hoge vergroting.
                      Dit wordt voornamelijk ingegeven door de seeÔng (beweging van de atmosfeer die ervoor zorgt dat details uitgesmeerd worden bij een te sterke vergroting voor dat moment) en de telescoop zelf.
                      Jij zal waarschijnlijk wat makkelijker kunnen vergroten met je langere brandpunt, maar met een te sterke vergroting ga je juist details verliezen.

En voor saturnus en jupiter ben je dit jaar te laat. Volgend jaar zijn ze weer te zien (of je moet net voor/tijdens schemering vlak op de horizon kunnen kijken).
                      Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Saturn en Jupiter zijn inderdaad hier veel te laag als het daadwerkelijk donker is, teveel hoge gebouwen kortbij ook, moet het van stellarium op me pc hebben om te zien waar ze zijn toch, gelukkig heb ik saturn en jupiter verschillende malen met me andere kijker kunnen zien, echter ver van scherp of dichtbij, ringen wel zichtbaar toch, ook de reden dat ik voor wat betere telescoop ben gaan kijken, brandtpunt en andere termen zeggen me niet veel, teveel een noob voor dat, meer van pakken en kijken, afgelopen zondag totaal ruim 5 uur buiten zitten kijken en proberen,

Commentaar

Kijkers kunnen niet willekeurig scherp kijken, en dat komt omdat licht een golfverschijnsel is. Een punt beeld een kijker als als een klein schijfje, en details kleiner dan dat schijfje kan je niet zien met die kijker. Hoe groter de kijker, hoe kleiner dat schijfje, en daarom laten grote kijkers meer en kleinere details zien dan kleinere kijkers. Dat is dan voor kijkers (zoals de Hubble Space Telescope) die buiten de atmosfeer vliegen. De atmosfeer zelf maakt het nog slechter, in de praktijk zijn details kleiner dan een halve boogseconde niet te zien vanwege de atmosfeer, en dan zit je op een topplek.

Het menselijk oog ziet details pas als ze minimaal 1 boogminuut groot lijken, en dan heb je hele scherpe ogen. de meeste mensen zien details pas als ze twee boogminuten groot lijken. Om van die halve boogseconde 2 boogminuten te maken vergroot je. Je maakt van boogseconden boogminuten door met 60 te vermenigvuldigen. Dus Ĺ x 120 = 1 boogminuut, en dus moet je minimaal 120x vergroten om die halve boogseconde 1 boogminuut te laten lijken. En dat is ongeacht hoe groot je kijker is. Probleem is dat je bij een kleine kijker veel minder licht hebt dan bij een grote kijker. Een 127 mm kijker kan 120x net aan, een 60 mm kijker eigenlijk niet meer, en een 250 mm kijker doet dat met 2 vingers in z'n neus.

Commentaar

Werken...
                          X