Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maandje Spanje/Frankrijk

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maandje Spanje/Frankrijk

Ik had weer het voorrecht gedurende de maand oktober zuidelijker streken op te zoeken en ook dit keer ging de Meade weer mee. De eerste astro-avonden speelden zich af in Saint-Chinian in de Franse Languedoc. Slechts vier mede kampeerders en tot mijn verrassing (en vreugde!) ging om half elf de campingverlichting uit. Dan ervaar je weer eens wat echt donker betekent. Wat een genot. Jupiter en Saturnus lieten zich van hun beste kant zien. Wat een mooi beeld bij deze rustige atmosferische omstandigheden. Ik had overdag mijn huiswerk gedaan en wilde mijn aandacht richten op de Messiers in de omgeving van Saturnus in het sterrenbeeld Boogschutter dus. Vanuit Nederland altijd erg laag aan de horizon en in mijn omgeving (Amsterdam) volstrekt kansloos. Nu een aaneenschakeling van succes: M17-18-20-21-22-23 en NGC6530. Toch maar mooi aan mijn Messierlijst toegevoegd.
    Later in de maand stonden wij op een veel drukkere camping in Spanje. Daar was de campingverlichting wel storend maar daar stond wel iets heel leuks tegenover: installeer je Meade op een druk belopen pad en je zult zien dat de ene na de andere mede campinggast even komt vragen wat je in "hemelsnaam" aan het doen bent. Ik heb nog nooit zoveel mensen kunnen laten genieten van met name Jupiter met zijn vier Galileo maantjes en van Saturnus met de ringen. Ook de Spaanse kindertjes waren razend enthousiast. Gelukkig gaan ze laat naar bed! Met een paar mensen zelfs de volgende avond een paar kilometer de camping afgereden om van veel betere condities gebruik te maken. Wat een leuke ervaring.
    Ik heb t al vaker gezegd: eenmaal terug in Nederland vrees ik dat de Meade voorlopig weer even op zolder blijft liggen: kan alleen maar zwaar tegen vallen.
    Last bewerkt door Bobbie; 31-10-19, 11:42. Reden: Spelfoutje
    Meade ETX105ec + autostar, oculair Plössl 26 mm en 15 mm, 12 mm Celestron, Fujiyama 9 mm ortho. Verrekijker Siera 12x50

Wat leuk zeg! Waar ben je precies geweest in Spanje? Ik woon in de buurt van Madrid namelijk
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
      Wat leuk zeg! Waar ben je precies geweest in Spanje? Ik woon in de buurt van Madrid namelijk
      Wij waren in het voorjaar in de buurt van Madrid, Aranjuez om precies te zijn. In het najaar trekken we langs de Middellandse Zeekust naar het zuiden. Dit jaar tot Javea.
      Meade ETX105ec + autostar, oculair Plössl 26 mm en 15 mm, 12 mm Celestron, Fujiyama 9 mm ortho. Verrekijker Siera 12x50

Commentaar

Ahh Aranjuez. Niet de meest donkere plek want daarvoor kun je beter ten zuiden van Toledo zitten. Misschien iets om ook te overwegen voor de volgende keer?
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Dank voor je advies. Bij onze trips door Spanje spelen ook andere overwegingen dan astronomie mee. Vanuit Aranjuez hebben we Madrid en Toledo bezocht en dat was ook een prachtige ervaring. Later zijn we nog in Cuenca geweest. Dat ligt op bijna 900 meter hoogte en ook daar heb ik menig avondje in het bijzijn van mede-kampeerders achter de telescoop gezeten. Echt heel fijn dat de Meade met zijn compacte afmetingen mee kan. Je hebt bijna altijd wel gezelschap!

Commentaar

Ja Cuenca is inderdaad een van de donkerste gebieden nabij Madrid. Fijn dat je daar al bent geweest. Ikzelf nog nooit maar ik heb er goede verhalen over gehoord.

En uiteraard speelt er meer mee dan alleen de astronomie. Maar je weet nooit he Succes met het plannen van jullie volgende reis. Laat het me vooral weten als je nog wat input wilt of vragen hebt over waarnemen in Spanje. Ik ga aan het eind van dit jaar naar Chili verhuizen vanwege mijn werk trouwens. Mocht je daar ooit nog eens naar toe komen ...

Commentaar

wvreeven
              Dank voor je reactie. Dat lijkt me geen straf om in Chili te mogen werken. Vast iets te maken met het observatorium op een heel hoge berg?
              Nee, de kans dat ik daar ooit kom lijkt me uitermate klein.
              Veel succes met je werk aldaar.
              ​​​​​​​Groet,

Commentaar

Leuke actie om de andere campinggasten te laten meegenieten. Hopelijk heb je geen last van het noodweer gehad die vorige week in het département Hérault toesloeg.
                Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Origineel geplaatst door Bobbie Bekijk bericht
                  wvreeven
                  Dank voor je reactie. Dat lijkt me geen straf om in Chili te mogen werken. Vast iets te maken met het observatorium op een heel hoge berg?
                  Klopt, zie

https://www.astroforum.nl/forum/over...je-hallo-chili

Commentaar

EdwardB
                    Nee, gelukkig niet; toen zaten we al in Spanje. Daar hebben we er hooguit een veegje van mee gekregen. In de maand oktober 10 volwaardige astro-sessies gedaan. En dan ook nog vaak in korte broek en t-shirtje.
                    @wvreeven
                    Heel veel succes gewenst in Chili. Lijkt me een prachtige uitdaging

Commentaar

Werken...
                    X