Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mercurius overgang

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mercurius overgang

Op 11 november a.s. trekt Mercurius voor de zon langs. Het gebeurd in de middag en het einde van de overgang kunnen we niet waarnemen in NL omdat de zon voor het einde (rond half vijf) onder gaat.

Bij helder weer lijkt mij een party met warme chocolademelk wel een leuk event. Willen jullie wat suggesties geven voor een leuke locatie met vrij uitzicht in het midden van het land om samen te komen (Als het helder weer is natuurlijk). De eerstvolgende mogelijkheid is pas in 2032 dus het is de moeite waard hier wat aandacht aan te besteden.

Gr, Bert
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Ik zit op Sterrenwacht Copernicus als het helder is. Helaas zullen bomen het laatste half uur dat het in Nederland zichtbaar is roet in het eten gooien, dus weet niet of het handig is om daar te komen kijken als je tot het laatste moment door wil kijken. Lijkt mij aan de andere kant ook erg gaaf om op het strand te kijken. De zon in de zee zien zakken met een klein zwart vlekje ervoor...
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Ik denk dat ik mijn G&G kijkertje meeneeem naar mijn werk en mijn collega's ga laten kijken. Wat astro-PR bedrijven zeg maar.

Commentaar

Ik sta bij de school van mijn oudste dochter...
        Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | 10x50

Commentaar

ik ben thuis
          And I realised with horror that I’d seen this awful thing before...

Commentaar

Andere vraag in dit verband: kan mijn telescoop (Meade ETX-105) probleemloos op de zon worden gericht? Ik bedoel: kan het zonlicht schade veroorzaken aan spiegels, coatings, lenzen e.d.? Ik meen heel vaag ooit eens gelezen te hebben dat Maksutovs daar niet tegen zouden kunnen. Of is dat een broodje aap verhaal? De handleiding van de telescoop vermeldt er niets over. Uiteraard wel de waarschuwing nooit zonder filters of folie naar de zon te kijken maar dat is niet wat ik bedoel.

Meade ETX105ec + autostar, oculair Plössl 26 mm en 15 mm, 12 mm Celestron, Fujiyama 9 mm ortho. Verrekijker Siera 12x50

Commentaar

Voor zonneprojectie worden refractors aangeraden. Newtons en alle van de Cassegrain afgeleide telescopen zoals de Maksutov hebben een vangspiegel die aardig in de buurt zit van het brandpunt. Ze zullen dus warmer worden dan normaal en volgens sommigen heeft dat een slechte invloed op de spieggellaag en/of coating. De baffles kunnen ook beschadigd raken.

Ik zou het niet doen.
              Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Als je een front filter gebruikt, zoals Baader zonnefolie, kijk je veilig voor telescoop en oog. Bevestig de folie wel goed, een windvlaag of onhandige beweging van een ander mag de folie niet doen loskomen. Een spiegeltelescoop idd niet voor projectie gebruiken.
                Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Dank, Bert en Edward, voor jullie antwoorden. Helder! Dan moet ik dus mijn 50 jaar oude 4 cm refractortje van zolder plukken. Eens kijken of dat gaat werken. Eerst maar eens afwachten of het een beetje helder wil worden.
                  Meade ETX105ec + autostar, oculair Plössl 26 mm en 15 mm, 12 mm Celestron, Fujiyama 9 mm ortho. Verrekijker Siera 12x50

Commentaar

Zeer benieuwd of we iets gaan kunnen zien vandaag
                    Hebben samen met de dochter de Baader filter gemaakt gisteren. Nu hopen dat het weer ook meewerkt.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image_105361.jpg views: 3 grootte: 32,7 KB id: 1433086

Commentaar

Als ik met een Lunt (dus een refractor) naar de zon kijk, waar kan ik dan het eerste contact van Mercurius verwachten?
                      Obsession 18" - Pentax PCF 10x50 - Lunt 60mm Ha B600 met Pressure Tuner

Commentaar

Als je rechtopstaand en ongespiegeld beeld hebt, helemaal aan de linkerzijde van de schijf. Een fractie onder de 'evenaar'.
                        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Het weer zal bijna zeker in NL niet goed zijn. Helaas pindakaas.

Commentaar

Bedankt voor de antwoorden. Ondertussen ook nog meer informatie gevonden. Vermits ik een zenitprisma heb is het eerste contact aan de rechterkant volgens deze zeer goede presentatie van Urania: https://www.urania.be/system/files/b...rbereiding.pdf

Commentaar

Even de link naar http://www.meteociel.fr/modeles/arom...ch=11&zoom=1.9
                              Zou het de moeite zijn om naar Maastricht te gaan? Enkel hoge bewolking volgens de kaart? Of is het verloren moeite?

Commentaar

Werken...
                              X