Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

C/2017 T2 Pannstars

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Op dit moment doet C/2018 N2 (ASASSN) het nog ietsje beter, maar dat gaat binnenkort inderdaad veranderen.
    En lang ook: als het meezit blijft C/2017 T2 (PANSTARRS) tot half Augustus 2020 helderder dan magnitude 10, en al die tijd op een voor ons zeer gunstige positie.

Hier alvast een opname van C/2017 T2 van afgelopen dinsdag:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: C2017T2_20191029_1200.png views: 200 grootte: 2,12 MB id: 1432359

Commentaar

jaja, nu is ie toch goed te zien
      Zopas het komeetje voor de eerste keer opgezocht. Gemakkelijk vanuit Capella. Hij zat bij een recht trio van sterren. En hij was meteen te zien. Ook wel gemakkelijk te vinden in die melkweg van sterretjes. Nu is hij nog klein, zoals verwacht. Maar perifeer is toch een ietsje grotere coma te zien. Ook de DC vond ik al op 3 lijken, en de 'kern' lag duidelijk niet centraal. En dan de schatting... tja, ik kwam dan toch ineens op 10,2. Hij lijkt dus echt wel vanaf nu te volgen. Dit was bij 120x.
      Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Gisteravond de komeet twee keer waargenomen, om kwart voor 8 en om half twaalf, de verplaatsing was zeer duidelijk, zie bijgaande schets. De kern was asymmetrisch, hij was het best zichtbaar met Moon&Skyglowfilter en Deepskyfilter. met kometenfilter was hij zwakker.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: C 2017 Pannstars 30-11-2019 zwwit.jpg views: 123 grootte: 888,5 KB id: 1434709
        Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Gisteravond heb ik geprobeerd deze komeet te zien met de 120ED refractor, maar ik zag alleen sterretjes, geen neveltje. Door de opkomende mist had ik extra veel last van last van strooilicht van huizen (te vroeg opgehangen led kerstverlichting?) en ik heb ook geen geschikt filter, voor zover er al een filter bestaat om led licht weg te filteren. Om de transparantie te checken werd de kijker daarna nog even op NGC 891 gericht, maar dat sterrenstelsel was ook al niet zichtbaar. De goto was goed ingesteld, want heldere sterren kwamen precies midden in beeld.

Blijkbaar is toch een grotere kijker en/of donkere waarneemplek nodig om deze komeet te zien.
          Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Ik heb hem zaterdag opgezocht met de 30cm vanuit Uddel. Hij stond mooi hoog aan de hemel en was gemakkelijk te zien. Duidelijk te zien dat de coma aan één kant uitgerekt is, een staartje dus.
            Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Vanavond rond half acht, na mijn waarneming van 'object van de maand', was het m'n 2e keer dat ik dit komeetje opzocht. Hij is jawel nog steeds gemakkelijk te zien, terwijl hij nog niet zo helder is. Terug was een tamelijke DC duidelijk. Deze keer heb ik hem op 10,1 geschat. Dit bij 120x.
              Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Op 24 Nov heb ik hem nog op 10.4 geschat (DC 4, coma 1.5').
                Afgelopen weekend weer een plaatje geschoten.
                Op foto's van Michael Jager was afgelopen week voor het eerst een veelbelovende groene coma te zien.
                Die kan ik op mijn poging vanuit licht-vervuild Dordrecht nog niet terugvinden, maar we hebben nog even...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: C2017T2_20191130b_1200x800.png views: 89 grootte: 1,79 MB id: 1434856

Commentaar

Vannacht vanuit de achtertuin in Venlo opgezocht met mijn 10 inch Dobson. Veel last van vochtigheid.
                  Hij was te zien, meer dan "een klein zwak vlekje" kon ik er vooralsnog niet van maken. Maar hij kan aan mijn kometenlijst worden toegevoegd .
                  Messiers: 80 ... NGC's: 224 ... IC's: 4 ... Kometen: 12 ... Nova's: 1 ... Supernova's: 2 ... Blazars: 2 ... Planetoïden 1 t/m 100: 90 ... Planetoïden totaal: 199

Commentaar

Gisteravond eindelijk de setup nog eens kunnen buiten zetten thuis. Het was maanden geleden dat ik nog wat foto's nam dus was het weer wat wennen. Ik koos voor de komeet (en nog een kleinere in Trianglum), maar T2 is met voorsprong de helderste van het moment. Hij blijft vrij klein maar toont wel al een duidelijk staartje.

Alvast 1 onbewerkte sub van 60 seconden, de komeet zit in het midden.
                    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image.png views: 57 grootte: 5,31 MB id: 1434981
                    Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

En de stack van 60x60 seconden:
                      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: C:2017 T2 PANNSTARS 60x60s 04dec2019 esprit120 ddl.jpg views: 35 grootte: 1,33 MB id: 1435012
                      Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Werken...
                      X