Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

C/2017 T2 Pannstars

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

C/2017 T2 Pannstars

Het blijft hier opmerkelijk stil rond dit komeetje dat momenteel Auriga doorkruist.

Dit weekend konden we het makkelijk verschalken met een 12" dob, dicht bij de open cluster M36.

Hij staat er nu vlak naast, binnen het beeld van de meeste amateurtelescopen, dus wie laat zich de komende nachten eens gaan?
    Ik schatte hem visueel op een kleine mag 13, en hij toont zich als een rond pluisje.
    Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Kheb 'em voorbije weekend ook gezien, nadat Lifesvr 'em in beeld had gezet. Met de 16" was het een direct zichtbaar pluisje, met kernzone en kleine ronde halo die goed gecondenseerd bleef. Hij zou zomaar per vergissing als een galaxie aanschouwd worden de samenstand met M36 was erg fraai!
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Hmm, woensdag als de voorspellingen helder blijven misschien een idee voor de praktijkavond van de cursus. Nu nog even kijken hoe zichtbaar hij hier is.
      Dank voor de herinnering.
      Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Hij is echt nog niet helder genoeg voor kleinere kijkers, het is nog even wachten, ik zal pas proberen vanaf eind November, dan verwacht ik hem rond 10,5.
        Hij wordt wel heel lang te zien, in mei volgend jaar haalt hij zijn maximum rond mag. 8, en blijft te zien tot in augustus.
        Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

eind januari 2020 krult hij langs de dubbel cluster, dat wordt wel wat!
          Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Gisteravond bekeken met een C8 in het Dijkgatbos, zichtbaar als een zwakke ovale galaxy op 100x.
            Mbv Skysafari makkelijk te vinden vlakbij M36 (wel eerst de Minor Body Orbit Data bijwerken).
            C11 SCT 28cm f/10, C8, AVX mount, Intes 15cm Mak, SW mak127, AZ Goto

Commentaar

Origineel geplaatst door janbstar Bekijk bericht
              (wel eerst de Minor Body Orbit Data bijwerken).
              Hoe doe ik dat?
              http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Settings -> Solar System en hier helemaal onderaan zit de knop 'Update Minor Body Orbit Data'.
                C11 SCT 28cm f/10, C8, AVX mount, Intes 15cm Mak, SW mak127, AZ Goto

Commentaar

Ik heb hem gisteren even geprobeerd op te zoeken, 20cm dob vanuit de achtertuin (NELM ~5.0), ook bij 100x vergroting. Ik vrees dat ik nog een tijdje zal moeten wachten tot hij nog wat helderder wordt, want ik kon hem absoluut niet zien...
                  Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

verwondert me niet hoor, de schattingen momenteel zijn nog steeds amper 11,5 - 12,0.
                    't kan geen kwaad nog 2 weekjes te wachten...

Commentaar

Origineel geplaatst door janbstar Bekijk bericht
                      Settings -> Solar System en hier helemaal onderaan zit de knop 'Update Minor Body Orbit Data'.
                      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image.png views: 99 grootte: 298,0 KB id: 1432155
                      Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Dan zal ik nog even geduld hebben. Gisteravond kon ik hem met de Mewlon ook niet zien. Hij stond wel vrij laag in de richting van Schiphol en Haarlem, met veel licht in de lucht.
                        Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Bedankt voor de tip update Skysafari. Dat is gelukt.
                          http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Trouwens, @Livesvr bedankt voor het vermelden van deze komeet, was zomaar ongemerkt aan mijn neus voorbij gegaan... over een paar weken kunnen we ons vast goed vermaken met ze
                            Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Gisteravond even niets gedaan met deze komeet. Hopelijk snel weer mooie heldere nachten zodat we hem beter kunnen zien
                              Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Werken...
                              X