Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Donkere halo om maan?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Donkere halo om maan?

Vanmorgen, 16 okt omstreeks 8:10 uur, viel me vanuit mijn tuin in Leiden een donkere halo op rondom de maan. De halo had dezelfde kleur als de voorbijtrekkende bewolking, maar bleef stilstaan rond de maan. Hij was ongeveer een halve maandiameter breed. Naderhand werd hij zwakker en rond 8:15 zag ik hem niet meer.
    Dit verschijnsel heb ik nog niet eerder gezien of van gehoord, en eerlijk gezegd vermoed ik dat het gewoon een optische illusie was. Of niet?
    16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
    True light is from above

Zie Minnaert, Natuurkunde van 't vrije veld deel 1, 185, pag 254.
    Als je hem niet hebt kan ik een foto maken, maar niet met de foon...

Edit: eigenlijk alle hoofdstukken die over krans gaan.
    Arjan

Commentaar

Arjan, zou je niet een korte samenvatting kunnen geven? Dan heeft de rest van het forum er ook iets aan

Wouter
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Zeker, als ik bij een pc ben, geduld...

Edit 1: is ook online in te zien: https://www.dbnl.org/tekst/minn004na...01_01_0011.php
        Doorscrollen naar hoofdstuk 160 en verder. (Dat werkt ook op een telefoon)

Edit 2: De online hoofdstuk indeling is anders dan die in mijn papieren versie (23 verschil)...
        Last bewerkt door AtM; 16-10-19, 15:12.
        Arjan

Commentaar

Een corona (of maanaureool) kan zoiets wel doen, natuurlijk, maar dan is de lichtere buitenkant van de aureool ook frappant aanwezig, meer dan de lichtjes donkerdere en blauwe vlek net naast de maan.

Maar ik gok op een krans veroorzaakt door ijsnaalden -- dat maakt inderdaad vrij sterk uitgesproken minima voorbij de aureool, maar voor de vooropgestelde diameter moeten de deeltjes dan wel erg groot geweest zijn.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

De zinsnede waar ik op stuitte:

"Toch vertonen de kransen op de ruiten een verschil met die welke in de wolken waarnemen: om de lichtbron is er een donker veld in plaats van een lichte aureool. Dit schijnt te wijten te zijn aan de regelmatige schikking der druppeltjes, die zich netjes op gelijke afstanden van elkaar vormen, terwijl de druppeltjes in een wolk op onregelmatige wijze verdeeld zijn."

Wat Minnaert ook stelt dat het verschijnsel zich voordoet op vele manieren, afhankelijk van bijvoorbeeld de samenstelling van de wolk.
            Wellicht zorgt de combinatie met daglicht ervoor dat de lichte delen minder opvallen?

Zie bv deze:
            https://get.pxhere.com/photo/sun-atm...ent-289733.jpg
            of zo iets:
            https://astrobob.areavoices.com/astr...Corona_2_1.jpg

Voeg bestanden toe
            Arjan

Commentaar

Dat klopt -- in het midden is een lichtjes donkerdere maar vooral blauwere vlek - afijn, enkel donker omdat de rest van de aureool nog helderder is.

Maar dan valt de heldere buitenkant van de aureool toch nog beter op, vind ik, en daar spreekt Rem niet over. En dat is vrij zeldzaam want dat heb je enkel bij vrij regelmatige afstand tussen deeltjes.

Ah, overdag kan er natuurlijk van alles gebeuren, ook dat de aureool zelf niet zo opvalt ten opzichte van de al vrij lichte wolken. Had ik even gemist.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door AtM Bekijk bericht
                "Toch vertonen de kransen op de ruiten een verschil met die welke in de wolken waarnemen: [I]om de lichtbron is er een donker veld in plaats van een lichte aureool (...)
                Interessant, misschien toch geen gezichtsbedrog. Overigens stond de maan in een helder deel van de hemel, in elk geval op het oog, in de halo leek op de voorbijtrekkende bewolking. Dus alsof er een min of meer ronde wolk om de maan was. Maar misschien was de hemel niet echt helder maar heiig, en trad daardoor het door AtM genoemde verschijnsel op?
                True light is from above

Commentaar

Dat doet me denken aan een aureool in erg fijne Cirrus.

Commentaar

Het was ook vlak na zonsopgang, wellicht dat dat nog wat heeft gedaan?
                    Arjan

Commentaar

Vanmorgen zag het opnieuw. Bijna zelfde tijd, 8:12.

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
                      Dat doet me denken aan een aureool in erg fijne Cirrus.
                      Dat lijkt me inderdaad plausibel, het was op het oog helder maar wel wat heiig.

Origineel geplaatst door AtM Bekijk bericht
                      Het was ook vlak na zonsopgang, wellicht dat dat nog wat heeft gedaan?
                      Klopt, zowel gisteren als vandaag was het vlak na zonsopgang.
                      Gisteren: zon op 8:06, waarneming 8:10
                      Vandaag: zon op 8:08, waarneming 8:12

Vijf minuten later is het niet meer te zien. Het lijkt dus specifiek enkele minuten na zonsopgang op te treden. Misschien ook nog wel eerder, maar dat heb ik niet waargenomen.
                      True light is from above

Commentaar

Morgen ff een fotootje maken?
                        Arjan

Commentaar

Dacht ik ook aan maar ik heb geen camera. Met de mobiel komt hij er zeker niet goed op. Maar als het weer helder is ga ik het in elk geval proberen.
                          True light is from above

Commentaar

Vanmorgen, iets vroeger, 8:03. Nog duidelijker dan de voorgaande dagen: een donkere ring om de maan. Het viel gewoon op, dus niet te missen.
                            Daarom inderdaad even wat foto's gemaakt.

Click image for larger version  Name:	image_105036.jpg Views:	4 Size:	2.53 MB ID:	1431215
                            Click image for larger version  Name:	image_105035.jpg Views:	4 Size:	1.19 MB ID:	1431216

En guess what: niets van te zien. Goed, ze zijn gemaakt met een mobiel (Samsung A5 Neo) maar er is werkelijk geen spoor van een donkere halo te bekennen. Ben dus bang dat die toch tussen m'n oren zat.
                            Wel bijzonder dat je zo duidelijk iets kunt zien wat er niet is.
                            True light is from above

Commentaar

Werken...
                            X