Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ga jij met 95% verlichte maan perse´den kijken?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20190809_182012.png views: 170 grootte: 1,22 MB id: 1424842
    oh jee ...
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Enkele voorlopers heb ik al gezien, maar met die Maan erbij...oefff.
      Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Nou, we moeten dus kennelijk naar Valkenburg! Megagroot en gigahelder. Bedankt voor de tip, TomC !

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: overdrijven_is_ook_een_vak.jpg views: 0 grootte: 93,4 KB id: 1424919

Commentaar

Nou, ik zou er uit de buurt blijven, je wil niet zo'n meteoriet op je kop krijgen!
          Spuit 9 op zijn minst...
          16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Vorige nacht toch maar de Perse´den geprobeerd. Dat was hier links van Brugge. Het regende nog rond middernacht, maar daarna klaarde het helemaal op (zoals de buienradar had voorspeld).
            Nu en dan nog voor een kwartiertje kleine cumulus wolkjes, maar zonder erg.
            Wel nog serieus lichtflitsen in het noordoosten, dus in het zuidenste van Nederland moet er nog flink spektakel geweest zijn.
            Zo heb ik gekeken van 1u45 tot 4u30.
            Ook de Maan stoorde echt niet zoveel, zeker na 3u was het goed donker.
            Zo in totaal 31 Perse´den gezien.
            Eigenlijk om 23u48 zag ik met veel geluk mijn eerste perse´de, net in een gaatje van een gans wolkenpak op dat moment. Dat was een mag. -1 in Cepheus.
            De volgende heldere zijn ook genoteerd:
            1u47 , mag 0 , in Cas
            1u52 , mag 0 , in Cas
            2u13 , mag 1 , in And
            2u31 , een duo in Umi
            2u35 , mag 0 , in Aur
            2u39 , mag 1 , in Per
            3u00 , een duo beiden mag 0 , in Ari
            3u41 , mag -2 (!) , in Ari
            3u51 , mag 1 , in Umi
            3u54 , mag -1 , in Ari
            4u03 , mag 0 , in Tri
            4u26 , mag 0 , in Umi
            Ook nog 1 heldere sporadische.
            En natuurlijk ook heel wat satellietjes, ook 1 tuimelende.
            Ik denk voor mij lang geleden de kans gehad om Perse´den dicht bij het maximum te zien. Mooi zicht diep in de nacht op de hemel tussen Cepheus en Pegasus, en de Pleiaden. Het was wederom leuk alleszins!

Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Vanavond sta ik weer op de rol om rond te leiden bij de Cosmos Sterrenwacht in Lattrop. Dus, ja ik ga kijken Maar om 3:00 ben ik hopelijk al lang weer thuis. Mogelijk ben ik dan in de tuin aan het waarnemen (morgen toevallig vrij)... In ieder geval wil ik weer foto's maken zoals ik ook al een paar nachten gedaan heb: https://www.astroforum.nl/forum/astr...en-12-augustus
              C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | CEM25p | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

Werken...
              X