Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ga jij met 95% verlichte maan perse´den kijken?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ga jij met 95% verlichte maan perse´den kijken?

Ik zie op Twitter alweer enthousiastelingen plannen maken om de Perse´den te gaan waarnemen. Maar de maan is tegen die tijd 95% verlicht en volgens hemel.waarnemen.com zou je alsnog wel maximaal 66 meteoren per uur moeten kunnen zien als je op 13 augustus om 4 uur 's ochtends gaat waarnemen, maar de hoeveelheden een uur er vˇˇr of erna zijn vrij klein. Zelf vind ik meteorenrgens leuk, maar niet ZO leuk. Wat jullie? Wie gaat er wel Perse´den kijken?

http://hemel.waarnemen.com/meteoorzw...iden_2019.html
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Met een maan van 95% zal het grotendeels verloren moeite zijn. Ik heb jaren geleden ze proberen waarnemen met volle maan en dat was dus verloren moeite.
    http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Idem. Zelfs een meteoor van magnitude 2 is bij volle maan een zwak veegje. Dit jaar laat ik dit feestje aan me voorbij gaan.
      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Dit jaar hebben we pech met de standen van de maan om veel meteorenzwermen te zien. Volgend jaar hopelijk wat meer geluk. Ik ben het eens met de rest, verloren moeite.
        "Man must rise above the Earth — to the top of the atmosphere and beyond — for only thus will he fully understand the world in which he lives."

Commentaar

Nee. Zelfs bij 5% bekoren ze mij niet. De Perse´den zijn alleen goed om met een glas wijn en een klein kampvuurtje buiten romantisch te zitten wezen.
          Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

ik ben al vol enthousiast aan het plannen: 2017 stond de maan de hele nacht hoog aan de hemel maar was er in Drenthe weinig bewolking: ben nog steeds Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20819578_1079797618823467_2952858254076442965_o.jpg views: 319 grootte: 25,2 KB id: 1424145
            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20785662_1079797605490135_5120575653780673592_o.jpg views: 315 grootte: 24,5 KB id: 1424144 blij met de fotos uit die nacht.

Commentaar

Voor 95% verlichte maan? Had ik nog niet op gelet. Dan begin ik er niet aan, zal toch de moeite niet zijn.
              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Hier toch een optimist, omdat je ze 's ochtends moet bekijken. Ze voorspellen het maximum op 13 augustus tussen 4u en 17u onze tijd. Peter Jenniskens verwacht een filament met ZHR 110 net ook in het begin om 4u. Vanaf 23 uur onze tijd is het donker en de maan staat maar iets meer dan 10░ hoog in het zuiden, en de radiant staat in het noordoosten, ook al 30░ hoog. De maan komt niet hoger dan dit. Om 3 uur is de maan al bijna onder, dus kan je nog perfect tegen dan je wekker zetten. Er kan dan nog gekeken worden tot 5 uur, met de radiant dan al 70░ hoog.
                Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Origineel geplaatst door coldfieldboundary Bekijk bericht
                  Hier toch een optimist, omdat je ze 's ochtends moet bekijken. Ze voorspellen het maximum op 13 augustus tussen 4u en 17u onze tijd. Peter Jenniskens verwacht een filament met ZHR 110 net ook in het begin om 4u. Vanaf 23 uur onze tijd is het donker en de maan staat maar iets meer dan 10░ hoog in het zuiden, en de radiant staat in het noordoosten, ook al 30░ hoog. De maan komt niet hoger dan dit. Om 3 uur is de maan al bijna onder, dus kan je nog perfect tegen dan je wekker zetten. Er kan dan nog gekeken worden tot 5 uur, met de radiant dan al 70░ hoog.
                  Zo ver was ik nog niet en dit lijkt dan wel een kans. Nu nog helder weer.
                  http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Kort antwoord: ja.

Genuanceerd antwoord: wat mij betreft is een Perse´denparty vooral een gezellig event om je waarneemmaten die je al maanden niet meer hebt gezien weer eens te ontmoeten. Die Perse´den interesseren me namelijk eigenlijk geen spaan, en bij nieuwe maan ga ik dan toch weer autistisch zitten deepskydiven. Bovendien: de maan waarnemen op een star party is eigenlijk ook wel eens leuk. Dus ja.

Edit: Genuanceerder antwoord: "geen spaan" is bij nader inzien te kort door de bocht uitgedrukt; meteoren vind ik wel degelijk mooi maar ik zou er niet voor mijn bed uitkomen. Gelukkig word ik bij vrijwel elke waarneemsessie getrakteerd op een fraai exemplaar.
                    Last bewerkt door Rem; 07-08-19, 16:50.
                    16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
                    Tß an solas fÝor ˇ thuas

Commentaar

Ik ga gewoon weer een radio waarneming doen. Werkt ook bij bewolking en overdag.
                      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Als de kans zich voordoet, ga ik me toch in de tuin ploffen ja.
                        Meade LX90 GPS 8" - HOC D/60mm- F/910mm

Commentaar

Ieder excuus om s nachts tussen de krekels en uiltjes te vertoeven is er ÚÚn. Dus deze zomernacht nemen we ook mee.
                          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door coldfieldboundary Bekijk bericht
                            Om 3 uur is de maan al bijna onder, dus kan je nog perfect tegen dan je wekker zetten. Er kan dan nog gekeken worden tot 5 uur, met de radiant dan al 70░ hoog.
                            Bedankt voor de tip. Ik moet die dag toch al vroeg op, mogelijks sta ik dan nog wat vroeger op om Perse´den te zien.
                            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door PrincepsMaximus Bekijk bericht
                              Dit jaar hebben we pech met de standen van de maan om veel meteorenzwermen te zien. Volgend jaar hopelijk wat meer geluk. Ik ben het eens met de rest, verloren moeite.
                              Ca 12.4 cycli per jaar, dus reken maar uit!
                              Arjan

Commentaar

Werken...
                              X