Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat zag ik in de hemel vanavond?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat zag ik in de hemel vanavond?

Dag,

Ik zag vandaag om 23:00 in de lucht een soort van ster die zeer sterk was door de lucht gaan. Ik dacht eerst dat het een vliegtuig was of sateliet maar hij was sterk en knipperde niet. Het was net de poolster. Ik zag hem zo'n 10 seconde waarbij hij redelijk snel door de lucht ging maar zeker niet zo hard als een vallende ster.

Na deze 10 seconden doofde de 'ster'. Ik dacht eerst dat het een vallende ster was/meteoriet die langs de ozonlaag schoot maar er was geen lijn of iets te bekennen achter het object + hij ging relatief sloom.

Mijn vraag is dus, wat is dit?

Als iemand het weet, ik zou het graag willen weten!

Iss ?
    Skywatcher 400P FLEXTUBE SYNSCAN , Celestron CR 150 HD , Denkmeier binotron 27, EQ 8 (bezig met bouw sterrenwacht)

Commentaar

Rond 23:00 , laag in zuiden op hoogte van jupiter en saturnus ? Dat was iss.
      Skywatcher 400P FLEXTUBE SYNSCAN , Celestron CR 150 HD , Denkmeier binotron 27, EQ 8 (bezig met bouw sterrenwacht)

Commentaar

Origineel geplaatst door roel 1966 Bekijk bericht
        Rond 23:00 , laag in zuiden op hoogte van jupiter en saturnus ? Dat was iss.
        Bedankt voor je antwoord, maar na een paar seconde hem te heben gezien doofde het object + het object ging van bovenaan de hemel naar het noorden (denk ik) in redelijk korte tijd. Dus kan dat wel iss zijn geweest? Ik ben trouwens in zuid frankrijk, vergeten te vermelden.

Commentaar

Van zenit naar noorden is geen iss, misschien een sateliet. Iridium's kunnen vrij helder worden voor korte tijd, maar mijn kennis hiervan is minimaal.

Commentaar

Het klinkt als een zogenaamde iridium flare. De satellieten van het Iridium netwerk draaien hun zonnepanelen soms zo dat deze heel veel licht weerkaatsen precies in jouw richting. Dan lichten ze enorm op waarna ze weer uitdoven.
            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Zag net een post in de FB zwo asiair groep:
              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 67405097_344292993140331_1172119544563499008_o.jpg views: 130 grootte: 145,7 KB id: 1423955
              Leek het daar op?
              Mening op FB is voorlopig een vroege Perseide of andere meteoor ...
              Celestron CGEM 1100, 279mm, f/10 | ASI290MM | SA100

Commentaar

Klinkt als een heel gewone satelliet, zeker omdat je de schijnbare snelheid mooi vergelijkt met een vliegtuig. Zoals Wvreeven zegt, kunnen die op een bepaald ogenblik met hun zonnepanelen of ander reflecterend oppervlak een hoek maken waardoor zonlicht nčt precies jouw kant op gaat. Als ze wat verder in hun baan zitten, kunnen ze vervolgens een hoek maken waardoor niets meer gereflecteerd wordt en ze lijken “uit te doven”. Zelfde effect wanneer ze in de aardschaduw terecht komen.
                Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Oke bedankt voor jullie antwoorden!

Commentaar

Op heavens-above.com kun je je locatie invullen. Daarna kun je de datum en tijd (ongeveer) van je waarneming invoeren en opzoeken welke satelliet het was áls het een satelliet was.
                    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Werken...
                    X